Daimler AG myi vuonna 2018 yhteensä noin 3,4 miljoonaa ajoneuvoa (+2,4 %).
Mercedes-Benz-henkilöautojen myynti kasvoi 0,4 %, pakettiautojen 5 %, kuorma-autojen 10 % ja linja-autojen 8 %.
Henkilöautoja myytiin maailmanlaajuisesti yhteensä 2 382 791 kappaletta, joista Mercedes-Benzejä oli 2 252 800.
Daimler AG:n liikevaihto kasvoi 167,4 miljardiin euroon (2017: 164,2 miljardia). Vertailukelpoinen liikevoitto oli 11,1 miljardia (2017: 14,3 mrd.) ja tilikauden tulos 7,6 miljardia euroa (2017: 10,6 mrd.).
Tulos osaketta kohti oli 6,78 euroa (2017: 9,61 €). Osingon suuruudeksi ehdotetaan 3,25 euroa/osake (2017: 3,65 €) eli yhteensä 3,5 miljardia euroa. Päätöksen osingosta tekee Daimlerin yhtiökokous, joka kokoontuu 22. toukokuuta.
Daimler AG käytti tutkimukseen ja tuotekehitykseen 9,1 miljardia euroa vuonna 2018 (2017: 8,7 mrd.).
Pääpaino oli Daimlerin CASE-toimintastrategian vahvistamisessa sen kaikilla osa-alueilla: C (connectivity), A (autonomous), S (sharing) sekä E (electric).
Huomattava osa tutkimuspanostuksista kanavoitiin uusien ja jo käytössä olevien automallien tuotekehitykseen, tehokkaiden ja ympäristöystävällisten voimalinjojen kehittämiseen sekä ajoneuvojen turvallisuuden autonomisten ratkaisujen ja liitettävyysominaisuuksien parantamiseen.
Vuoden 2018 lopussa Daimler AG työllisti yhteensä 298 683 henkilöä (+3 %) eri puolilla maailmaa. Saksassa heistä työskenteli 174 663 henkeä ja Yhdysvalloissa 26 310.
Harjoittelussa ja ammattiopetuksessa oli kaikkiaan 8061 henkilöä. Daimler AG maksaa huhtikuussa vakituisille työntekijöilleen 4965 euron tulospalkkion (2017: 5700 €).
Vuoden 2018 tulos toimialoittain: Hyötyajoneuvot vahvimmassa kasvussa
Mercedes-Benz Cars (Mercedes-Benz, Mercedes-AMG, Mercedes me, smart, EQ ja Mercedes-Maybach) toimitti asiakkaille 2 382 791 uutta autoa.
Myynti oli noin 9000 autoa eli 0,4 % edellisvuotta suurempi ja liikevaihto 93,1 miljardia euroa. Liikevoittoa kertyi 7,2 miljardia (2017: 8,8 miljardia).
Henkilöautokaupassa erityisen kysyttyjä olivat Mercedes-Benzin uudistuneet kompaktiluokan autot ja C-sarja.
Mercedes-Benz Vans teki viidettä vuotta peräkkäin uuden ennätyksen, kun myynti kasvoi 5 prosenttia 421 401 Sprinteriin, V-sarjaan, Varioon, Vitoon ja Citaniin.
Liikevaihto oli 13,6 miljardia (2017: 13,2 mrd.) ja liikevoitto 312 miljoonaa euroa (2017: 1,1 miljardia). Myynti lisääntyi erityisesti Euroopassa, Kiinassa ja NAFTA-maissa (Yhdysvallat, Kanada, Meksiko).
Daimler Trucksin myynti lisääntyi maailmanlaajuisesti merkittävästi 517 335 ajoneuvoon (+10 %). Kuorma-autot tekivät näin uuden yhden vuoden myyntiennätyksensä. Liikevaihto oli 38,3 miljardia (2017: 35,8 mrd.) ja liikevoitto 2,8 miljardia euroa (+16 %).). Myynti kehittyi erityisesti NAFTA-maissa.
Daimler Buses myi 30 888 uutta linja-autoa ja auton koria (2017: 28 676). Myynnin lisääntymiseen myötävaikuttivat erityisesti Brasilian parantunut taloustilanne sekä kasvu EU-alueella ja Intiassa. Ryhmän liikevaihto oli 4,5 miljardia ja liikevoitto 265 miljoonaa euroa.
Daimler Financial Services -divisioonan osuus Daimler AG:n liikevaihdosta oli 26,3 miljardia euroa ja vertailukelpoisesta liikevoitosta 1,4 miljardia euroa.
Mercedes-Benz odottaa kuluvasta vuodesta uutta ennätysvuotta
Daimler AG ennakoi maailmantalouden kasvavan noin 3 prosenttia vuonna 2019 ja maailmanlaajuisen henkilöautojen kysynnän jatkuvan suunnilleen edellisvuoden tasolla.
Mercedes-Benzin yksikkömyynnin ennakoidaan kasvavan hieman ja saavuttavan jälleen uuden ennätyksen. Tänä vuonna esitellään yli tusina uutta tai uudistettua automallia.
Kysyntää pitävät yllä erityisesti uusi kompaktiluokka sekä kasvava SUV-segmentti, erityisesti uudet GLE, GLS sekä GLC.
Malliston sähköistäminen jatkuu EQ-tuotemerkin alla; tarjolle tulee paitsi uusia automalleja, myös uusia niihin liitettyjä palveluja.
Ensimmäinen sarjan tuote on EQC, jonka asiakastoimitukset alkavat tänä vuonna. Mercedes-Benzin koko mallisto sähköistyy vuoteen 2022 mennessä niin, että jokaisessa Mercedes-Benz-malliston luokassa on aina tarjolla myös yksi sähköistetty vaihtoehto – kaikkiaan yli 50 täyssähkö- tai plug-in-hybridiautoa sekä 48V:n sähköteknologiaa hyödyntävää mallia.
Smartin mallisto muuttuu täysin sähköiseksi Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa jo vuoteen 2020 mennessä, ja pian sen jälkeen muillakin markkina-alueilla.
Mercedes-Benz ennakoi, että vuoteen 2025 mennessä 15–25 prosenttia myydyistä autoista on täyssähkömalleja. Mercedes-Benz itse tuo markkinoille toistakymmentä uutta täyssähkömallia seuraavien 5-6 vuoden aikana.