Continentalilta uusi nastarengas ”kuminastoilla”

Tältä näyttää "kuminasta". Kuva: CvB.

Continental tuo ensi kaudelle uudet talvirenkaat uudenlaisella nastateknologialla.

Kyse on renkaasta nimeltään IceContact 3, johon saa nastan, jonka runko on kumia. Nasta on Continentalin suomalaisen yhtiön Tikka Spikesin kehittämä. Nastan nimi on FlexStud.

IceContact 3 -rengas on Continentalin mukaan verrattuna edeltäjäänsä ContiIceContact 2 -renkaaseen 9 prosenttia parempi kuivalla, 7 prosenttia parempi vedessä ja sohjossa ja 3 prosenttia parempi jäällä. Lumessa, jarrutuksessa märällä ja jarrutuksessa kuivalla rengas on käytännössä samalla tasolla kuin edeltävä rengas.

Uusi rengas varustetaan kahdella erilaisella nastalla. Toinen toimii paremmin jarrutuksessa ja kiihdytyksessä ja toinen on parempi ohjautuvuudessa.

Kaikkiin IceContact 3 -renkaisiin ei vielä ensi kaudelle saa kuminastaa. Kuminastan saa kokoihin 17 tuumasta ylöspäin. Pienempiin renkaisiin asennetaan alumiinirunkoisia nastoja.

Kuva: CvB.

Continentalin mukaan ContiFlexStud -kuminasta takaa entistä paremman pidon, enemmän ajomukavuutta, vähemmän tien kulumista, vähemmän rengasmelua ja vähemmän nastojen irtoamista.

Continentalin mukaan joustavan runkomateriaalin ansiosta nasta mukautuu tien pinnan vaihteluihin, jolloin nastan kevyt kovametallikärki tunkeutuu voimakkaammin ja syvemmälle jäähän. Jääpito on Continentalin mukaan 10 prosenttia parempi kuin aikaisemmalla nastalla.

Nastan kumista valmistetun rungon ansiosta tien pintaan osuu merkittävästi vähemmän metallia, jolloin tiehen kohdistuvat vauriot jäävät vähäisemmiksi. Kuminastarenkailla ajettaessa tien kuluminen on Continentalin mukaan 20 % vähäisempää.

Mitä vähemmän metallia on kosketuksissa tien pintaan, sitä vähemmän rengasmelua kuuluu auton sisätiloissa.

Koeajonlenkin aikana rengasmelun vähennyksen kuuli, kun pystyi vertaamaan samanlaiseen autoon jossa oli alumiininastat.

Yksi kumirunkonastan tarjoama etu on kulumiskestävyys ja kiinnitystapa. Nastan runko kuluu Continentalin mukaan samaan tahtiin renkaan kulutuspinnan kanssa, mikä mahdollistaa maksimaalisen pidon koko renkaan käyttöiän.

Nastojen asennuksessa hyödynnetään pinnoitetta, joka reagoi renkaan kumimateriaalin kanssa. Tuloksena on sidos, jonka avulla nastojen irtoamiseen tarvitaan yli 400 % suurempi voima kuin perinteisellä nastoituksella, Continental sanoo. Käytännössä nasta vulkanoidaan renkaaseen.

Tiukan kiinnityksen avulla nastan ja renkaan väliin ei pääse kerääntymään likaa, ja näin nasta pysyy aina oikeassa asennossa renkaassa, todetaan Continentalin tiedotteessa.

Uusi rengas ja kuminasta tulevat markkinoille ensi kautta varten. Ensimmäiset renkaat voivat olla myyjillä jo tämän kevään aikana.

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here