BMW tuo uuden sähköisen voimalinjan Neue Klasse -malleihin

BMW Group ottaa taas suuren askeleen eteenpäin sähköisessä voimalinjatekniikassa. Tech Days -tapahtumassa kerrotaan ensi kertaa kuudennen sukupolven BMW eDrive -teknologian korkeajänniteakkujen ja sähköisten voimalinjojen kehityksestä ja tuotannosta. 800V-teknologian avulla lataus nopeutuu ja toimintamatka pitenee 30 prosenttia.

BMW on kehittänyt sähköistä voimalinjatekniikkaa edelleen. Uusi teknologia tulee Neue Klasse -malleihin, joista ensimmäinen menee sarjatuotantoon myöhemmin tänä vuonna Debrecenin-tehtaalla Unkarissa. Tässä on yleiskatsaus teknisiin uutuuksiin:

  • Energy Master – älykäs akun keskusohjausyksikkö, jonka on kehittänyt BMW Group ja joka valmistetaan Landshutin-tehtaalla.
  • Uusi akkukonsepti, joka tuo suuria parannuksia energiatiheyteen, latausnopeuteen ja toimintamatkaan yhdessä BMW:n sylinterimäisten akkukennojen kanssa.
  • Kaksi erilaista sähkömoottoria: synkroninen (SSM) ja asynkroninen (ASM).
  • Sähkömoottorien modulaarinen tuotanto tekee niiden valmistuksesta poikkeuksellisen joustavaa.
  • Neue Klasse -mallien korkeajänniteakut tuotetaan viidessä uudessa tehtaassa, jotka sijaitsevat BMW:n nykyisten tehtaiden yhteydessä ”local for local” -strategian mukaisesti.
  • Kuudennen sukupolven eDrive-sähkömoottorien sarjatuotanto alkaa Steyrissä, Itävallassa tänä kesänä. Energy Master -tuotanto on Landshutin-tehtaalla.

Kuudes sukupolvi on kaventunut, nopeutunut ja pidentänyt toimintamatkaa

Kuudennen sukupolven BMW eDrive -teknologia ottaa suuren teknologisen harppauksen. Lataus nopeutuu 30 prosenttia, toimintamatka pidentyy samoin 30 prosenttia, ja tietyt mallit saavuttavat vielä pitemmän akunkeston. Gen6-akku hyödyntää uutta 800V-teknologiaa.

Gen6 tulee markkinoille tänä vuonna ja kaikkiin koko BMW Groupin täyssähköisiin autoihin. Uusi konsepti on mukautettavissa kaikkiin ajoneuvoluokkiin, ja kaventunut muotoilu mahdollistaa akun integroinnin monenlaisiin malleihin ajoneuvon korkeudesta riippumatta.

Akkua käytetään myös rakenteen kantavana osana Neue Klasse -malleissa. Uudet sylinterimäiset akkukennot ovat energiatiheydeltään 20 prosenttia edeltäjiään parempia, ja ne integroidaan suoraan akkuun. Kaksisuuntainen lataus on vakiona Gen6:ssa, minkä ansiosta autot voivat sekä vastaanottaa että lähettää virtaa.

Älykäs keskusohjausyksikkö

Uusi teknologia hyödyntää korkeajänniteakun BMW Energy Master -keskusohjausyksikköä, joka toimii rajapintana sekä korkea- että matalajännitevirralle sekä akkudatalle. Yksikkö hallitsee myös virransyöttöä sähkömoottorille ja ajoneuvon sähköjärjestelmälle ja varmistaa niiden turvallisen ja älykkään toiminnan. Energy Masterin laitteisto ja ohjelmisto on kehitetty BMW Groupissa. Näin asiakas saa tekniset päivitykset ja parannukset reaaliajassa Remote Software Upgrades -päivityksillä.

Sähköinen Gen6-voimalinjajärjestelmä: kaksi erilaista moottorityyppiä

Gen6-voimalinjassa BMW soveltaa edelleen magneetittoman synkronisähkömoottorin (EESM) periaatetta. Magneettikenttä moottorissa syntyy roottorin käämeissä, joihin syötetään tasavirtaa.

Teho voidaan näin optimoida kuormitusolosuhteiden mukaan, mikä käytännössä tarkoittaa erinomaista hyötysuhdetta tyypillisillä nopeuksilla ja tasaista tehoa korkeilla kierrosluvuilla. EESM-moottori on myös päivitetty: roottori, staattori ja invertteri on suunniteltu täysin uusiksi suorituskyvyn ja tehokkuuden maksimoimiseksi uudessa 800V-arkkitehtuurissa.

Lisäksi voimalinjajärjestelmä käyttää myös toista sähkömoottoritekniikkaa, asynkronimoottoria (ASM). Siinä magneettikenttä luodaan roottorissa staattorin avulla käyttämättä kestomagneetteja (PSM) tai herätevirtaa (EESM). ASM-moottorin roottori on häkkikäämitty, mikä tekee siitä kompaktin ja kustannustehokkaan.

Paino, kustannukset ja energiankulutus pienenevät

Tulevissa Neue Klasse -malleissa – sekä EESM- että ASM-moottorisissa – on useita parannuksia verrattuna Gen5-malliin, kuten 40 prosenttia pienempi energiankulutus, 20 prosenttia pienemmät kustannukset ja 10 prosenttia pienempi paino.

Kaiken kaikkiaan kuudennen sukupolven eDrive-teknologia tuo Neue Klasse -malleihin 20 prosentin parannuksen ajoneuvon hyötysuhteessa verrattuna nykyisiin täyssähköisiin BMW-malleihin.

Tulevaisuudessa asiakkaat voivat myös valita omien mieltymystensä ja tarpeidensa mukaan malleja, joissa on yksi, kaksi, kolme tai neljä sähkömoottoria.

Lue myös: Tältä näyttää BMW:n tulevaisuuden visio

Tältä näyttää BMW:n SAV-mallien tulevaisuus!

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän