BMW Neue Klasse -mallisto tuo pidemmän toimintamatkan ja nopeamman latauksen

BMW:n Neue Klasse -malliston ensimmäisen sarjatuotantomallin kehitys on edennyt loppusuoralle. Seuraavan sukupolven BMW iX3:n prototyypeillä tehdään nyt laajamittaisia testejä. Mallin toimintamatka on jopa 800 kilometriä.

BMW iX3:n maailmanensi-ilta on IAA Mobility -messuilla Münchenissä syyskuussa 2025. Sarjatuotanto alkaa vuoden lopussa.

”Neue Klasse -malleissa toimintamatka on pidentynyt, lataus nopeutunut ja näyttö- ja käyttökonsepti uudistunut täysin. Lisäksi niissä on neljän superaivo-tietokoneen älykkyys. Tuleva BMW iX3 on uuden sukupolven ensimmäinen edustaja, ja sen perusteelliset tekniikan uudistukset nostavat BMW:n ajamisen ilon aivan uudelle tasolle”, sanoo Mike Reichelt, BMW:n Neue Klasse -johtaja.

BMW iX3 prototyyppi. Kuva: BMW.

”Uuden BMW iX3:n myötä tuomme vallankumoukselliset teknologiamme ensimmäistä kertaa sarjatuotantoon, emmekä malta odottaa näkevämme auton liikenteessä. Kaikki tulevat BMW-mallit hyötyvät Neue Klassen innovaatioista ja teknologioista voimalinjan tyypistä riippumatta.”

Lataa nopeammin, aja pidemmälle

BMW:n kuudennen sukupolven eDrive (Gen6) -voimalinja tulee ensimmäisen kerran iX3:een ja tuodaan myöhemmin kaikkiin ajoneuvoluokkiin. Korkeajänniteakun sydämenä on BMW:n uusi sylinterimäinen akkukenno, jonka energiatiheys on 20 % korkeampi kuin aiemmin.

BMW iX3 hyödyntää ensimmäisenä mallina Gen6-teknologiaa. 400 kW:n enimmäislatausteholla autoon saadaan yli 350 kilometriä* (WLTP) toimintamatkaa lisää vain 10 minuutissa. 800V-teknologia mahdollistaa pikalatauksen, mutta myös 400V-lataus on yhä mahdollista.

Uusia latausinnovaatioita

BMW iX3 sisältää uusia kaksisuuntaisen latauksen ominaisuuksia. Vehicle-to-Loadin (V2L) avulla auto toimii mobiilina virtalähteenä (jopa 3,7 kW Euroopassa) useille laitteille, ja Vehicle-to-Home (V2H) auttaa alentamaan kotitalouden energiakustannuksia mahdollistamalla lataamisen edullisina ajankohtina.

BMW iX3 prototyyppi. Kuva: BMW.

BMW Panoramic iDrive

Neljä elementtiä muodostaa yhdessä kokonaisvaltaisen käyttökokemuksen, jossa kuljettaja voi pitää kätensä ohjauspyörällä ja katseensa tiessä. BMW Panoramic Vision heijastaa tiedot tuulilasiin, kun taas 3D Head-Up Display näyttää navigointi- ja automaattiajoon liittyviä tietoja kuljettajan näkökentässä.

Näiden lisäksi kätevästi lähellä ohjauspyörää on keskusnäyttö, jossa on matriisitaustavalo. Ohjauspyörä on niin sanottu Shy-tech-monitoimiohjauspyörä. Siinä on valaistut painikkeet, ja se hyödyntää aktiivista haptista palautetta, mikä mahdollistaa intuitiivisen käytön ajon aikana.

Ajamisen iloa Heart of Joy -superaivon avulla

Neue Klassen Heart of Joy – superaivo vie ajodynamiikan uudelle tasolle. Yhdessä BMW Dynamic Performance Control -ohjelmiston kanssa Heart of Joy on ratkaiseva tekijä voimalinjan, jarrujen, energian talteenoton ja ohjausjärjestelmän taustatoiminnoissa. Se käsittelee tietoa kymmenen kertaa nopeammin kuin aiemmat järjestelmät.

Maailmanensi-ilta ja sarjatuotanto

BMW iX3 saa maailmanensi-iltansa kansainvälisessä IAA Mobility -autonäyttelyssä Münchenissä syyskuussa, ja ensimmäisen Neue Klasse -mallin sarjatuotanto alkaa vuoden lopussa.

* Koska kyseessä on kehitysvaiheen prototyyppi, ilmoitetut arvot ovat alustavia. Tiedot energiankulutuksesta WLTP-standardin mukaan eivät ole vielä saatavilla.

Lue tästä muita Neue Klasse -juttuja.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän