Autotoday tutustui: Toyota Proace City Verso — isommallekin perheelle

Perinteiset tila-autot ovat poistuneet markkinoilta lähes kokonaan. Jos nyt haluaa ison ja yli viidelle tarkoitetun auton, pitää melkein hankkia pakettiautokoriin rakennettu henkilöauto.

Yksi vaihtoehto on Toyota Proace City Verso. Jos auto näyttää hieman tutulta, se johtuu siitä, että samaa autoa on tarjolla kaikkiaan neljällä eri merkillä. Nämä muut merkit ja mallit ovat Citroën Berlingo, Peugeot Rifter ja Opel Combo.

Toyota on oikeastaan ranskalainen, sillä se valmistetaan PSA:n tehtaalla Espanjassa, ja siinä käytetään samaa tekniikkaa kuin PSA:n autoissa.

Kuva: CvB.

Näiden kaikkien pohjana on EMP2-alustarakenne, jota käytetään myös muun muassa Peugeot 308 ja 3008 -malleissa sekä Citroën C4 Picassossa.

Proace City Versoa on saatavana kahta koripituutta, ulkopituus joko 4,4 metriä tai 4,7 metriä.

Pakettiautoversioissa on aina 1+2 -istuimet edessä. Henkilöautoversio Proace City Versossa on edessä kaksi istuinta, ja mallista riippuen kokonaispaikkamäärä on viisi tai seitsemän.

Kuva: CvB.

Ohjaamossa on useita säilytystiloja. Omat tilansa on niin kolikoille kuin kahvikupeillekin, ja muille tavaroille löytyy runsaasti avointa ja katseilta suojassa olevaa säilytystilaa. Valitettavasti Suomen mallistossa ei ole yhtä hyvin varusteltua mallia kuin Keski-Euroopassa.

Kakkosrivin istuimet taittuvat tarvittaessa tasaiseksi lattiaksi. Kolmannen rivin istuimet voi nostaa pois autosta yksitellen.

Kuva: CvB.

Henkilöautomainen ajettavuus

Koeajoautossa oli älykäs vakionopeudensäädin, automaattiset kaukovalot, tuulilasinäyttö, langaton kännykän lataus, Apple CarPlay ja Android Auto, peruutuskamera sekä kahdeksanportainen automaattivaihteisto. Lisäksi se on melko hiljainen ja mukava ja hyvin tilava.

Ajoasennossa hyvää on se, että autossa istutaan korkealla ja ratin saa lähelle. Lisäksi korkeudensäädön avulla pääsee istumaan vielä vähän korkeammalla.

Nykyään yhä useampi pakettiauto tuntuu enemmän ja enemmän henkilöautolta. Näin myös Toyota.

Kuva: CvB.

Toyota Proace City Versossa on lisäksi hyvä jousitusmukavuus ja äänettömyys. Matkustamossa on melko hiljaista, mutta ohjaamossa eturenkaiden ääni kantautuu ohjaamoon.

Ajettavuus on hyvä, ja moottorin teho riittää muutaman henkilön kuormalla.

Auton sisätilat ovat melko askeettiset, vaikka koeajettavana oli Suomessa parhaiten varusteltu malli. Valmistajalla olisi autoon paljon lisäherkkuja, mutta ne luultavasti nostaisivat Suomen hintaa turhan paljon.

Esimerkiksi etupenkkien väliin saisi tilavan keskikonsolin ja taakse kattoon säilytyslokerikon. Nämä eivät kuitenkaan ole Suomen lisävarustevalikoimassa.

Perhekäyttöä ajatellen on mukavaa, että autossa on liukuovet molemmilla puolilla. Liukuovet ovat muuten mukavat käyttää, mutta niiden sulkeminen vaatii turhankin paljon voimaa.

Kuva: CvB.

Koeajoautossa takaluukun ikkuna oli avattavissa erikseen. Esimerkiksi ahtaassa tilassa on kätevää, kun pieniä tavaroita saa sisään tavaratilaan avaamatta isoa takaluukkua.

Toisen penkkirivin turvavöiden säätöalue on turhan pieni. Alhaisimmillaankin turvavyö tulee helposti kaulan kohdalle.

Auton mittaristo on perinteinen analoginen mittaristo, jossa on kierroslukumittari ja nopeusmittari. Keskellä on näyttö, johon tulee esimerkiksi nopeus digitaalisena tai vaikkapa navigaattorin tiedot.

Kuva: CvB.

Auton perusversioon on tarjolla kuusivaihteinen manuaalinen vaihdelaatikko, mutta koeajoautossa oli kahdeksanvaihteinen automaatti. Vaihdelaatikko on PSA:n tuotantoa.

Moottori oli 130-hevosvoimainen 1,2-litrainen PSA:n valmistama bensiinimoottori. Verso-malliin on saatavana myös 110-hevosvoimainen versio, mutta ei dieseliä.

Moottori toimii oikein hyvin ja sen teho on riittävä. Lisäksi se toimii hyvin yhteen automaattilaatikon kanssa, tosin välillä se tuntui vaihtavan vähän liiankin tiuhaan.

Takimmaisen rivin istuimet eivät ole mitään lapsi-istuimia, vaan niissä myös aikuinen voi istua hieman pidemmänkin matkan.

Kuva: CvB.

Uusimmat turvajärjestelmät

Proace Cityn mallisto on varustettu nykyaikaisilla turvajärjestelmillä.

Aktiivisia turvallisuusvarusteita on mallista riippuen saatavilla laaja kirjo lähtien Pre-Collision -järjestelmästä, liikennemerkkien tunnistuksesta, kaistavahdista ja kuljettajan vireystilan valvonnasta automaattisiin kaukovaloihin ja kaistallapitoavustimeen.

Lisäksi saatavilla on mukautuva vakionopeudensäädin sekä kuolleen kulman varoitin. Kaikissa malleissa on vakiona eCall-toiminto, joka mahdollistaa vakavien onnettomuuksien yhteydessä automaattisen yhteyden alueelliseen hätäkeskukseen.

Kuva: CvB.

Kaistavahti toimi periaatteessa hyvin, mutta se ei ollut aina aivan johdonmukainen. Vakionopeudensäädin taas tuntui välillä reagoivan turhan hitaasti, kun edellä oleva auto lähti kiihdyttämään.

Turvallisuutta ja helppoutta tarjoaa esimerkiksi saatavilla oleva peruutuskamera 180 asteen näkymällä sekä sähkökäyttöinen seisontajarru.

Kuva: CvB.

Kenelle?

Toyota Proace City Verso sopii käyttäjälle, joka tarvitsee koko ajan tai tilapäisesti tilaa seitsemälle hengelle. Auto sopii hyvin myös yrittäjälle, joka satunnaisesti tarvitsee hieman enemmän paikkoja matkustajille.

Katso tästä muita Toyota-koeajoja.

Auto käy hyvin myös tavarakuljetuksiin. Tavaratilaa on aivan riittävästi, kun takimmaiset penkit poistetaan ja toisen rivin penkit käännetään lattiatasoon.

Ostajan kannalta on mielenkiintoista, että periaatteessa samasta autosta on tarjolla neljä merkkiversiota. Ostajan kannattaa verrata autojen eri versioita ja hintoja keskenään ja tehdä hankintapäätös vasta sen jälkeen.

Kuva: CvB.

Auton jälleenmyyntiarvo saattaa myös vaihdella eri merkkien välillä. PSA-merkkien versiot ovat olleet markkinoilla jo pidempään, ja Toyotan versio tulee nyt hieman jälkijunassa.

Koeajettu auto maksaa runsaat 38 000 euroa. Proace City Verson halvin malli maksaa runsaat 24 100 euroa. Pidemmän korin halvin versio maksaa runsaat 32 200 euroa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: CvB.

Kuva: CvB.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here