19.10.2018 23.05
Suzukin perinteikäs pikkumaasturi Jimny on nyt tullut Suomeen.
Ensimmäinen Jimny esiteltiin jo vuonna 1970 ja nyt Suomeen tullut malli on vasta mallin neljäs sukupolvi.
Ensimmäinen sukupolvi oli myynnissä 11 vuotta, toinen 17 vuotta ja kolmas 20 vuotta. Voidaankin pohdiskella, onko tämä Jimny vielä myynnissä 2030-luvun lopulla?
Uusi malli esiteltiin kuluneella viikolla Suomen lehdistölle ja malli herätti ansaittua mielenkiintoa: Jimny on todella erilainen auto.
Täysiverinen maasturi
Kyse on täysiverisestä maasturista, jossa on erillinen tikapuurunko. Autossa on myös alennusvaihteisto, joten autolla voi liikkua todella hitaasti maastossa.
Auton penkin ja ohjauspyörän saa säädettyä riittävän hyvin ja mittaristo on selkeä. Keskellä kojelautaa on näyttö, johon saa muun muassa navigaattorin.
Auto on yllättävän pirteä ja kiihtyy riittävän hyvin. Koeajoautossa oli käsivälitteinen vaihteisto ja se toimi täsmällisesti.
Auton jousitus ja iskunvaimennus on melko kova, mutta ei kuitenkaan häiritsevän kova edes monttuisella tiellä.
Valitettavasti lyhyen esittelytilaisuuden yhteydessä ei ollut mahdollisuutta päästä kokeilemaan autoa maastossa, mutta muuten auto vakuutti näppäryydellään.
Maantieajossa auto on yllättävän hiljainen. Käytössä oli tosin katurenkaat, joten kunnon maastorenkailla rengasmelu muuttunee selvästi kovemmaksi.
Moottorin ääni ei myöskään esimerkiksi reippaiden kiihdytysten aikana ollut häiritsevän kova.
Nelipaikkainen
Auto on nelipaikkainen, ja takapenkille mahtuu jopa parimetrinen matkustaja. Takapenkki on aika matala, joten pitkää matkaa tuskin kukaan aikuinen haluaa viettää Jimnyn takapenkillä.
Takapenkin selkänoja on kaadettavissa kahdessa samansuuruisessa osassa. Selkänojat saa säädettyä hieman eri kulmiin. Selkänojat saa jopa aivan pystyyn 90 asteen kulmaan, jolloin tavaratilaan mahtuu eniten tavaraa.
Auton penkkien selkänojat saa kaadettua aivan vaakasuoraan, joten hätätilassa autossa voi vaikka nukkua, kunhan saa epätasaisuudet tasoitettua vaikkapa muutamalla tyynyllä. Myös pitkien tavaroiden kuljettaminen helpottuu tällä tavalla.
Auton tavaratila on aivan onneton, jos käyttää takaistuimia. Jos takaistuinten selkänojat on kaadettu, niin saa selvästi enemmän tilaa tavaroille. Silloin tilaa on 377 litraa sivuikkunoiden alareunoihin asti mitattuna. Jos lastaa autoa kattoon asti on tilaa hieman toista tuhatta litraa.
Tavaratilan kokoa kasvattaa auton muoto ja korin korkeus. Kaikki pilarit ovat melko pystysuoraan ja takatilassa on korkeutta tavallista farmaria enemmän.
Auton takaluukku aukeaa sivulle ja luukun ulkopuolella on vararengas.
Samankokoinen kuin edellinen versio
Jimnyn akseliväli on säilynyt sukupolvenvaihdoksessa ennallaan 2,25 metrissä. Auton raideväli on sekä edessä että takana 40 mm suurempi kuin ennen. Vaikka akseliväli on sama kuin ennen, niin runko on silti uusi.
Jimny on ilman varapyörää 3,48 metriä pitkä ja varapyörän kanssa 3,645 metriä pitkä eli 30 mm lyhyempi kuin ennen. Leveyttä on tullut 45 mm (1,645 m) ja korkeutta 50 mm (1,72 m) lisää.
Uusia varusteita
Vaikka Jimnyn filosofia on pidetty ennallaan, eikä esimerkiksi erillisrungosta luovuttu, on turvavarusteissa otettu pitkä loikka nykyaikaan.
Edellisessä Jimnyssä oli ainoastaan lain vaatimat turvavarusteet eli etuturvatyynyt, lukkiutumattomat jarrut ja viime vuosina ajonvakautusjärjestelmä.
Neljännen sukupolven Jimnyssä on lisäksi sivuturvatyynyt ja ikkunaturvaverhot. Kuljettajaa avustavia järjestelmiä on nyt jalankulkijatunnistuksella varustettu hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kaukovaloavustin sekä kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä.
Turvavarusteiden lisäksi Jimnyssä on myös järkeviä matkantekoa helpottavia varusteita, kuten vakionopeudensäädin, bluetooth ja usb-pistoke.
Jimnyssä on edelleen sekä edessä että takana jäykkä akseli, mikä on Suzukin mukaan hyvä ratkaisu varsinkin vaativamman maastoajon kannalta.
Kompaktin korin ansiosta maastossa tärkeä tulokulma on 37 astetta ja jättökulma 49 astetta.
Autolla voi ajaa joko nelivedolla tai takavedolla. Todella vaikeissa paikoissa otetaan avuksi alennusvaihteisto, jota käytettäessä voidaan ryömiä hitaasti eteenpäin ja saadaan välitettyä enemmän voimaa pyörille.
Mikäli ristikkäisistä pyöristä toinen menettää pidon, tulee avuksi Jimnyn automaattisesti toimiva jarruja käyttävä luistonrajoitin.
Se jarruttaa pidon menettänyttä pyörää ja välittää voimaa toiselle puolelle, millä varmistetaan matkan jatkuminen.
102 hevosvoimaa
Sukupolven vaihdoksessa Jimnyn moottori kasvoi 1,5-litraiseksi, mikä tarkoittaa käytännössä, että ajajan käytössä on paljon enemmän tehoa ja vääntöä kuin ennen.
Moottori kehittää nyt 75 kilowattia (102 hv) eli teho on lisääntynyt viidenneksellä. Suurin vääntömomentti on 130 Nm ja moottorin kehitystyössä on korostettu sen ominaisuuksia varsinkin alhaisilla käyntinopeuksilla.
Suuremmasta iskutilavuudestaan ja kasvaneesta voimastaan huolimatta uusi moottori on ulkomitoiltaan pienempi ja 15 prosenttia kevyempi kuin entinen.
Kaiken kaikkiaan Jimny on ollut laihdutuskuurilla, sillä parantunut varustelu ei ole aiheuttanut tässä mielessä ongelmaa, vaan omamassa on 40 kiloa pienempi kuin ennen.
Kenelle?
Uusi Suzuki Jimny maksaa viisivaihteisella käsivalintaisella vaihteistolla varustettuna 24 991 euroa ja nelivaihteisella automaatilla varustettuna 27 991 euroa.
Suzuki Jimny on kätevä auto sekä vapaa-aikaa että työkäyttöön. Jos autoa käyttää kaksipaikkaisena on tavaratilakin usein riittävä esimerkiksi työkäyttöön.
Auto poikkeaa massasta, eli Jimnya varmasti huomataan.
Autossa on paljon hyviä ominaisuuksia, muun muassa korkealla istuminen ja hyvä näkyvyys joka suuntaan.
Jimny on tietyllä tavalla hieman vanhoillinen, mutta se voidaan tässä tapauksessa pitää hyveenä.
Myös auton oletettu pitkä myyntiaika on hyvä puoli autossa.