Autotoday tutustui: Subaru Outback – ulkoa ja sisältä uudistunut

Clas von Bell

22.3.2018 20.45

Vuonna 2015 Suomessa esitelty viidennen sukupolven Subaru Outback uudistui nyt päältä ja sisältä.

Uusi Outback eroaa ulkoisesti edeltäjästään keulan osalta. Kuusikulmainen jäähdyttimen säleikkö, ajovalot, etupuskuri ja sivupeilit edustavat uutta suunnittelua.

Etusäleikön keskelle on asennettu Subaru-logon alapuolelle eteen kuvaava kamera, ja uuden etupuskurin alempi ritiläosa on aiempaa kapeampi.

Uudistettujen led-ajovalojen reunoja kiertävä C-kuvio muodostaa kauko- ja lähivaloyksikön ja huomiovalokokonaisuuden.

Kauko- ja lähivalot kääntyvät ohjauspyörän liikkeiden mukaan.

Keulan valokokonaisuutta täydentävät kromireunojen sisälle upotetut sumuvalot.

Apukuljettajan puoleiseen sivupeiliin on upotettu kamera, jonka kuvaa hyödyntämällä kuljettajan on esimerkiksi peruutettaessa helppo seurata ympäristöä.

Viereisellä kaistalla ajavasta ajoneuvosta varoittava huomiovalo on siirretty peilin yläreunasta peilinkotelon sisäreunaan, josta kuljettaja huomaa varoitusvalon paremmin. Tämän huomasimme selvästi koejaon aikana.

Laadukkaan oloinen

Meillä oli mahdollisuus lyhyeen tutustumisajoon samassa tilaisuudessa, jossa ajettiin Subarun Impreza-mallia. Koeajo ajettiin Malmön ympäristössä pelkästään kestopäällystetyillä teillä.

Koeajon aikana Outback antoi hyvin myönteisen vaikutelman.

Autossa on hyvin tilaa ja kuljettaja sai hyvin säädettyä ajoasennon. Kojelauta on selkeän oloinen ja tarvittavat kytkimet helposti käytettävissä. Kojelautaa hallitsee iso näyttö, jossa näkyy muun muassa kameroiden kuvaa ja navigaattori.

Outback on sikäli erikoinen malli, että siihen saa vain yhden moottorin.

Outbackin Euroopan tuontiohjelmassa on monipisteruiskutuksella varustettu bensiinikäyttöinen nelisylinterinen 2,5 litran vapaasti hengittävä bokserimoottori, jonka teho on 129 kW (175 hv)/5 800 r/min ja vääntö 235 Nm/4 000 r/min.

Koeajossa moottorin teho oli aivan riittävän tuntuinen. Vaihteistoksi on tarjolla vain Subarun Lineartronic-automaattivaihteisto. 

Vaikka vaihteisto on niin sanottu CVT-vaihteisto, eli on portaaton, niin perinteistä kuminauhamaisuutta ei esiintynyt. Kovassa kiihdytyksessä tosin kierrosluku nousi melkein maksimiarvoon, ennen kuin laatikko vaihtoi isompaan.

Edelliseen versioon verrattuna Lineartronic-automaattivaihteiston välityksiä on Subarun mukaan muutettu paremman kiihtyvyyden ja pienemmän polttoaineenkulutuksen aikaansaamiseksi. Entisen kuusialueisen välityksen sijasta vaihteistossa on nyt seitsemän välitysaluetta.

Subarun mukaan moottorin liikkuvien osien kiihdytyksissä tuottamaa ääntä ja värinöitä on pystytty vähentämään 18 prosentilla. Moottorin kitkaa on vähennetty, ja sen osia kevennetty. Muun muassa moottorin uudet kiertokanget ovat keventyneet 108 grammaa ja uusi laturi 482 grammaa.

Edellä mainittujen muutosten ansiosta 2,5-litraisen bensiinikäyttöisen bokserimoottorin polttoainetalous on Subarun mukaan kohentunut 3,2 prosentilla.

Outbackissa on aina neliveto vakiona.

Imprezaan verrattuna huomaa, että Outbackissa on hintaa enemmän runsaat 10 000 euroa. Auto antaa laadukkaan vaikutelman ja on hiljainen.

Auton ohjaus toimii hyvin ja reagoi nopeasti. Koeajolenkki ajettiin nastattomilla talvirenkailla ja kunnon kesärenkailla ohjaustuntuma on varmaan jämäkämpi.

Samoissa mitoissa

Outback on edeltäjäänsä viisi millimetriä pidempi, mutta auton leveys, korkeus ja akseliväli ovat pysyneet muuttumattomina. Outbackin maavara on 200 mm, joka se on ollut koko automallin historian ajan.

Keskikonsolin 8-tuumainen näyttöpaneeli on uusittu, ja sen liitettävyyttä eri älypuhelinsovellusten kanssa on kehitetty. 

Näytön avulla hallitaan soittimen, radion, puhelimen, navigoinnin, erilaisten applikaatioiden ja auton ajonaikaisia tietoja.

Järjestelmään voidaan liittää usb-portista kaapeliyhteydellä Apple Carplay- ja Android Auto -älypuhelintoiminnot sekä käyttää Subaru Starlink -järjestelmää ja hyödyntää näin omaan älypuhelimeen ladattuja sovelluksia.

Ison näytön kautta voidaan seurata myös auton keskeisiä toimintoja ja ajonaikaisia tietoja, esimerkiksi Eyesight-järjestelmän ja maastoajossa X-Mode-maastoajo-ohjelman toimintaa.

Tilaa ohjaamossa ja tavaratilassa

Istuimien muotoilu tarjoaa kuljettajalle ja matkustajille urheilullisen ja tukevan istuma-asennon. Istuimissa on aiempaa korkeampi selkänoja ja pidempi istuinosa. Takana matkustaville on lisätty usb-liitäntöjä älypuhelimien ja tablettien latausta sekä niiden kautta tapahtuvaa katselua varten.

Outbackin tavaratila on 559 litraa. Tila on laajennettavissa kaatamalla takaistuimen selkänojat kahdessa erikokoisessa osassa eteen, jolloin tila kasvaa 1 848 litraan. Tavaratilan lattiakannen alla on 47 litran edestä lisäsäilytystilaa.

Eyesight-turvajärjestelmä vakiovarusteena

Subaru Outbackin vakiovarusteena on stereokameratekniikkaan perustuva Eyesight-järjestelmä, joka ennakoi liikennetilanteita, ehkäisee törmäyksiä ja peräänajoja, sekä erottamalla esimerkiksi jalankulkijat, pyöräilijät ja autot toisistaan.

Järjestelmä on kehitetty havaitsemaan myös kuolleissa kulmissa liikkuvat ajoneuvot sekä estämään ajokaistalta ulos ajautumiset.

Järjestelmän stereokamerat on sijoitettu tuulilasin sisäpuolelle taustapeilin molemmille puolille, ja järjestelmä pystyy erottamaan myös eri värit. Kameroiden näkökenttä on laaja, ja se on Subarun mukaan pidentynyt 40 prosentilla verrattuna ensimmäisen sukupolven Eyesightiin.

Eyesight-järjestelmä avustaa kuljettajaa ympäristön tarkkailemisessa. 

Jos järjestelmä havaitsee törmäysvaaran, se hiljentää Subarun mukaan automaattisesti auton nopeuden liikennetilanteeseen sopivaksi ja tarvittaessa jopa pysäyttää auton 50 km/h:n nopeudesta saakka. Järjestelmä toimii yhteistyössä vakionopeudensäätimen kanssa.

Aktiivinen vakionopeudensäädin pitää välimatkan edellä ajavaan haluttuna ja hiljentää tarvittaessa auton nopeutta – ja kiihdyttää auton jälleen liikennetilanteen niin salliessa takaisin säädettyyn matkanopeuteen. Toiminto toimii aina nopeuteen 180 km/h asti.

Eyesightin kaistavahti tarkkailee moottoritiellä, maantiellä ja muilla kaistamerkinnät omaavilla teillä kaistamerkintöjä stereokameralla ja havaitsee, jos auto alkaa liikkua ulos merkityltä kaistalta.

Se estää kaistalta ajautumista avustamalla ohjauspyörän käyttöä nopeuden ollessa 60–200 km/h. Alle 55:n ja yli 205 km/h:n nopeuksissa järjestelmä kytkee itse itsensä pois käytöstä.

Outbackin kuljettajaa avustava järjestelmä varoittaa kuljettajaa sivupeileihin asennettujen varoitusvalojen avulla takaa ja kuolleista kulmista lähestyvistä ajoneuvoista.

Samoja sensoreita käyttää hyväksi myös järjestelmässä, joka varoittaa kuljettajaa peruuttamasta takaa sivulta lähestyvän ajoneuvon eteen. Järjestelmä valvoo auton molempia sivuja.

Kuljettajaa avustavaa tekniikkaa

Subarun mukaan Outbackin merkittävimmät uudistukset on rakennettu katseilta piiloon. Paremman ajo- ja matkustusmukavuuden aikaan saattamiseksi Outbackin koria, ohjausta, jousitusta, jarruja sekä niihin liittyviä muita komponentteja on suunniteltu uudelleen, hienosäädetty tai vahvistettu, Outbackin tiedotteessa todetaan.

Ajonhallinnan menetystä ehkäisevä Vehicle Dynamics Control- eli VDC-ajonhallintajärjestelmä on Outbackissa vakiona, samoin ATV (Active Torque Vectoring).

Kun sivuttaiset g-voimat astuvat kuvaan mutkassa, ATV-järjestelmä auttaa Subarun mukaan halutun ajolinjan säilyttämisessä ohjaamalla hieman enemmän voimaa tietyille pyörille. Tällöin Outback vastaa ohjausliikkeisiin nopeammin ja täsmällisemmin.

X-Mode-järjestelmä kontrolloi voimansiirtoa ja jyrkissä mäissä kaasu- ja jarrupolkimien sekä vaihteiston käyttöä, ja tarvittaessa järjestelmä avustaa kuljettajaa. 

Järjestelmään kuuluu myös alamäkihidastin.

Subaru Outback -mallien alkaen-hinnat:

Subaru Outback 2.5i Active 41 392 euroa
Subaru Outback 2.5i Ridge 43 666 euroa
Subaru Outback 2.5i Summit 49 340 euroa

Subaru Outback 2.5i EyeSight
Moottori: Bensiinikäyttöinen bokserimoottori, 4-sylinteriä, DOCH, 16-venttiiliä
Ympäristöluokitus: Euro6b
Sylinteritilavuus (cm3): 2498
Polttoainejärjestelmä: Monipisteruiskutus
Teho kW (hv) r/min: 129 (175)/5800
Vääntö Nm/r/min: 235/4000
Puristussuhde: 10.3:1
Huippunopeus km/h: 198
0-100 km/h (s): 10,2
Kulutus, yhd. l/100 km: 7,0
CO2-päästöt, yhd. (g/km): 161
Pit/lev/kork (mm): 4820/1840/1605
Akseliväli (mm): 2745
Raideleveys e/t (mm): 1575/1590
Maavara (mm): 200
Tavaratila (l): 559 – 1 848
Vetopaino jarrullinen (kg): 2000
Ohjaus: Sähköinen ohjaustehostin
Vaihteisto: Lineartronic-automaatti
Voimansiirto: Symmetrinen neliveto, voimanjako eteen/taakse 60/40
Jousitus edessä: MacPherson-joustintuet, L-malliset alatukivarret, kierrejouset, kallistuksenvakaaja
Jousitus takana: Monivarsituenta, kierrejouset, kallistuksenvakaaja
Jarrut e/t: Jäähdytetyt levyjarrut
Renkaat: 225/60 R17 ja 225/60 R18 (Summit)
Omapainot (kg): Active 1 657, Ridge 1 661, Summit 1 696

Outback-sukupolvet

1. sukupolvi 1996–1998
2. sukupolvi 1999–2003
3. sukupolvi 2004–2008
4. sukupolvi 2009–2014
5. sukupolvi 2015–

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here