Autotoday tutustui: Honda HR-V — vahva kokonaisuus, jossa design laitettu uusiksi

Kävimme pikaisella koeajolla Saksan maaseuduilla ottamassa ensimaistiaiset uudesta Honda HR-V:stä. Nimen ja ulkomittojen säilyessä ennallaan, on uudessa HR-V:ssä laitettu käytännössä kaikki uusiksi. Sähköistyvän aikakauden tapaan HR-V on kehityksessä mukana, sillä uuden HR-V:n saa ainoastaan hybridinä Hondan e:HEV-tekniikalla.

Sisätilat — Magic Seats ja toimiva mediajärjestelmä

Riippuen varustetasosta, joita on kolme, sisätilat on saatavissa tummalla kangasverhoilulla ja tummalla tai vaalealla synteettisen nahan ja kankaan yhdistelmällä. Koeajoautoissa istuimet olivat nahan ja kankaan yhdistelmiä, jotka tarjoavat tukevan ja hyvän istuinmukavuuden, joissa sivutukea olisi mutkiin kaivannut vähän lisää.

Kuva: Antti Järveläinen.

Erot varusteissa varustetasojen välillä ovat varsin pienet. Alkaen hinnat varustetasosta Elegance puuttuu lähinnä mukavuuteen vaikuttavia ominaisuuksia, kuten lämmitettävä ohjauspyörä ja korkeampien varustetasojen kaksialueinen automaatti-ilmastointi on yksialueinen.

Turvallisuuteen liittyvistä varusteista ei ole varustetasojen kohdalla tingitty. Ainoastaan kuolleen kulman varoitin risteävän liikenteen toiminnolla on jätetty pois edullisimmasta Elegance -varustetasosta. Kaikista HR-V-malleista löytyy Honda Sensing turvavarustepaketti, jossa monien turvavarusteiden lisäksi nyt etutörmäysvaroitin reagoi myös moottori- ja polkupyöräilijöihin.

Kuva: Antti Järveläinen.

Magic Seats tekevät nimensä mukaan ihmeitä HR-V:n kokoluokassa. Magic Seats ei Honda-maailmassa ole uusi juttu, mutta tietämättömälle istuinten muunneltavuus tulee yllätyksenä.

Polttoainesäiliön sijoittaminen etuistuinten alle mahdollistaa takaistuinten nostamisen kokonaan pystyasentoon tai istuinten kaatamisen niin, että tavaratilan lattia on täysin tasainen. Takana jalkatila on kasvanut 35 mm edelliseen malliin verrattuna, joka on tässä kokoluokassa merkittävä.

Takaistuimet pystyasentoon nostettuna vapautuu tilaa suurten tavaroiden, kuten polkupyörien, suurten televisioiden tai lemmikkien kuljettamisen. Tilaa riittää kokoisekseen autoksi poikkeuksellisen hyvin syvyyden ja korkeuden puolesta. Enää ei tarvitse kamppailla suuren television tavaratilaan änkeämisen kanssa elektroniikkaliikkeen parkkipaikalla.

Kuva: Antti Järveläinen.

Sisätilojen muotoilun ollessa luvalla sanottuna vanhahtava, löytyy HR-V:n ohjaamosta toiminnallisuuksien puolesta paljon hyvää. Keskellä oleva medianäyttö reagoi poikkeuksellisen nopeasti valintoihin ja käytettävyyden puolesta näytön sisältö on pidetty yksinkertaisena ja erittäin toimivana.

Mediajärjestelmien innovatiivisuudesta kertoo paljon myös se, että autosta saa jaettua Wi-Fi yhteyden matkustajille tavallisen reitittimen tavoin ja Android Auton navigointiohjeet tulevat myös mittaristolle.

Ohjaamon muotoilussa on pidetty vahvasti kiinni hallintalaitteiden fyysisistä säätimistä ja muotoilun puolesta on menty käytännöllisyys edellä.

Muotoilu — edeltäjäänsä matalampi, melkein kuin coupé

Edeltävään malliin verrattuna korkeutta on tiputettu kaksi senttiä, ja yhdistettynä maavaran sentin kasvuun, matalahkoihin ikkunoihin ja laskeutuvaan kattolinjaan, on uusi HR-V massasta edukseen erottuva coupémainen SUV. Tyylikkyyttä tuovat keulassa korin värinen säleikkö, kaksiosainen korimaalaus ja takapilareihin sijoitetut takaovien kahvat.

Kuva: Antti Järveläinen.

Coupémaisesta muotoilustaan ja matalahkoista ikkunoista huolimatta näkyvyys ulos on erittäin hyvä. Tuulilasin ja etuikkunoiden välinen A-pilari on kapea, joka parantaa huomattavasti näkyvyyttä ulos ohjaamosta. Näkyvyyttä parantavat myös suuret peilit, sekä SUV:n tuoma korkeampi istuinkorkeus.

Etugrilli tulee nyt HR-V:ssä vakiona korinvärisenä, joka tekee auton etuosasta tyylikkäämmän ja viimeistellymmän näköisen. Kaukaa katsottuna lähes umpinaisen näköinen etugrilli on sähköistyvän aikakauden mukainen eli korinvärinen. Lisävarusteena on valittavissa myös perinteisempi musta etugrilli.

Katso tästä muita koeajoja.

Takana takavalojen muotoilu on hillityn siroa, valojen kulkiessa kuitenkin puolelta toiselle tehden auton takaosasta leveämmän ja matalamman näköisen.

Ajettavuus — tasavarmaa menoa ilman yllätyksiä

Ajo-olosuhteet olivat otolliset koeajopäivänä Saksan hyvillä tiepinnoilla mäkisissä maalaismaisemissa. Päällimmäisenä ajettavuudesta jäi käteen maantienopeuksilla tasavarma ajettavuus ja varsin jäykän oloinen kori.

Kuva: Antti Järveläinen.

Alusta autossa on mukavuuspainotteinen, mutta myös napakkuutta on aistittavissa. Ohjaustuntumaa ei ole viety liiemmin sporttiseen suuntaan, ja auto onkin kokonaisuutena helppo ja yllätyksetön ajettavuudeltaan – hyvässä ja pahassa.

Alusta on parhaimmillaan kaupunki- ja maantieajossa. Suuremmilla nopeuksilla moottoritiellä kaistaa vaihdettaessa auton korkeahko painopiste aiheutti ikävän heilahtamisen sivuttaissuunnassa tien keskikohtaa ylitettäessä.

Jarrupolkimen tuntumaa on helppo kehua. Autojen sähköistyessä ja jarrupolkimen yhdistyessä sähkömoottoreiden energian talteenottoon, jää monella uudella automallilla poljintuntuma usein kevyeksi ja teennäiseksi. HR-V:ssä jarrupolkimen tuntuma on hyvä ja tunnokas.

Tekniikka — oman tien kulkija

Siinä missä monet kilpailijat ovat lähteneet plug-in hybridien linjalle sähköistäessä polttomoottorimalleja, on uudessa HR-V:stä Hondan itselataava e:HEV-järjestelmä. Autoa ei siis tarvitse eikä pysty lataamaan, vaan auto lataa itse itseään ajossa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Polttomoottorina toimii 1,5-litrainen DOHC i-VTEC -bensiinimoottori ja sähkömoottoreita löytyy kaksi kappaletta. e:HEV-järjestelmän suurin teho on 131 hevosvoimaa ja maksimi vääntömomentti on 253 Nm.

Teholukemat eivät suuruudeltaan päätä huimaa, mutta ennakkoluulot tukahtuivat viimeistään suuremmissa ylämäissä, joissa voimalinja yllätti erittäin positiivisesti sitkeydellään ja voimaa tuntui riittävän varsin mallikkaasti.

Vaihteistossa on vain yksi kiinteä välityssuhde, jonka tarkoituksena on vähentää energiahäviöitä ja pienentää kulutusta. Vaihteisto toimii huomaamattomasti, sillä vaihteenvaihtoja ei ole. Miinuspuolena kaasupolkimen painamista vähäänkään syvemmälle ei voi olla huomaamatta polttomoottorin äänien kasvaessa helposti todella korkeaksi kierrosten kasvaessa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ajotiloja on kolme, joita auto vaihtelee huomaamattomasti tarpeen mukaan täysin sähköisen ajon ja polttomoottoriajon välillä. Kiihdytyksissä polttomoottorin avuksi tulevat sähkömoottorit, moottoritiellä mennään pääosin polttomoottorilla ja hitaammilla nopeuksilla kaupungissa priorisoidaan sähköajoa. Moottorijarrutusta voidaan säätää vaihteenvalitsimesta ja voimakkaimmillaan moottorijarrutus mahdollistaa jopa pelkällä kaasupolkimella ajamisen.

Maahantuoja ilmoittaa HR-V:n yhdistetyksi keskikulutukseksi 5,4 l/100km. Reilun 100 kilometrin testilenkillä keskikulutus näytti 5,6 l/100km. Liikkeelle lähdettiin kylmillä autoilla ja moottoritieosuuksilla, joten ensimmäisten kymmenien kilometrien ajan kulutus pysyi korkeana jopa 8-10 litran luokassa. Testilenkin loppuosassa oli enemmän maantietä ja kaupunkiajoa, jolloin lyhyemmän ajomatkan keskilukemat näyttivät jopa alle viittä litraa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Maahantuoja julkaisee uuden HR-V:n hinnat 1.11. Alkaen hinnat varustetasosta riippuen vaihtelevat 34 602 euron ja 39 940 euron välillä. Ensimmäiset autot saadaan Suomeen arviolta ensi keväänä.

Honda HR-V 1,5 DOHC i-VTEC e:HEV

  • Moottori: 1,5 cm³, bensiini
  • Polttomoottorin teho: 106 hv. / 79 kW. @ 6000-6400 rpm.
  • Polttomoottorin vääntö: 131 Nm. @ 4500-5000 rpm.
  • Sähkömoottorin teho: 96 kW.
  • Sähkömoottorin vääntö: 253 Nm.
  • Kiihtyvyys: 10,6 sek. (0-100 km/t)
  • Yhdistetty kulutus: 5,4 l/100km.
  • CO₂-päästöt: 122 g/km.
  • Kulutus koeajossa: 5,6 l/100km.
  • Omamassa: 1380-1401 kg.
  • Tavaratila: 304-335 l.

Alkaen hinta: 34 602 euroa (Elegance varustetaso)

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here