Autotoday testasi: Toyota GR Supra — BMW näkyy ja tuntuu, mutta Toyota yllättää

Nopealla tutkimisella voisi ajatella uuden Supran olevan Toyotan kuoriin puettu BMW – kasataanhan autot monilta osin samoista osista ja samalla tehtaalla Itävallan Grazissa.

Koeajetusta kolmilitraisesta Suprasta löytyy käytännössä sama voimalinja BMW Z4 M40i -mallin kanssa. Moottori on BMW:n valmistama ahdettu suorakutonen ja vaihteisto on toiminnaltaan BMW:n kanssa sama ZF:n valmistama kahdeksan portainen automaatti. Vaihdelaatikko on säädetty todella nopeaksi ja reagointi kaasupolkimeen on hämmästyttävän tarkka.

Kuva: Antti Järveläinen.

Voimalinja on tämän kolmilitraisen mallin ehdoton sydän. Tehoa riittää sen verran, että luistonestolle tuntuu riittävän töitä. Vääntöä löytyy mukavat 500 Nm. laajalle kierrosalueelle jakautuneena. Takarenkaat tuntuvat olevan suoraan selän takana, jolloin pienetkin pidonmenetykset huomaa helposti kuljettajan penkillä sivuttaisliikkeenä.

Ajettavuudeltaan Supra pääsee yllättämään. BMW:n kanssa yhteisen tekniikan tuominen asettaa paljon ennakko-odotuksia. Täytyy kuitenkin myöntää Toyotan haastavan todenteolla monella osa-alueella BMW:n tunnetun hyvää ajettavuutta.

Supran ohjaus on äärimmäisen tarkka, nopea ja tunnokas. Alumiinista ja teräksestä valmistettu kori tuntuu pitävän vääntelyt minimissään, jolloin upeasti säädetty alusta pääsee näyttämään parhaimpaansa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Tähän malliin vakiona tulevat säädettävät iskunvaimentimet tekevät alustasta Sport-asennolla todella napakan. Jo Comfort-asennossa alusta on jämäkkä ja kestää hyvin nopeammankin ajon, mutta Sport-asento tuo vielä täysin oman lisämausteensa alustan tuntumaan.

Ulkonäkö on Toyotan käsialaa, ja muotoiluun tottuminen saattaa viedä aikaa. Persoonallinen ulkokuori kerää runsaasti katseita – puhumattakaan jos väri olisi vielä keltainen, toinen saatavilla olevista perusväreistä.

Katso tästä muita Toyota-koeajoja.

Mitoiltaan Supra on kompakti, leveät muodot ja matala painopiste huokuvat urheilullisuutta. Matalaan Supraan meneminen tuntuu aluksi ujuttautumiselta matalaan ohjaamoon, ennen kuin oikeat liikeradat löytyvät.

Kuva: Antti Järveläinen.

Yhteistyössä BMW:n kanssa tehty uusi Supra on upea kokonaisuus. Etenkin ajettavuudeltaan auto pääsee yllättämään pahemman kerran. Tästä on vaikea laittaa paremmaksi, kun puhutaan takavetoisen ja suorakutosella varustettu kaksipaikkaisen urheiluauton tuomasta ajonautinnosta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Toyota GR Supra

  • Moottori: 2998 cm³, 6-sylinterinen, bensiini
  • Polttomoottorin teho: 340 hv. / 250 kW. @ 6500 rpm.
  • Polttomoottorin vääntö: 500 Nm. @ 1600-4500 rpm.
  • Kiihtyvyys: 4,3 sek. (0-100 km/t)
  • Yhdistetty kulutus: 8,2 l/100km.
  • CO₂-päästöt: 188 g/km.
  • Kulutus koeajossa: 9,1 l/100km.
  • Omamassa: 1570 kg.
  • Vetotapa: Takaveto
  • Tavaratila: 290 l.
  • Alkaen hinta: 64 990 euroa (GR Supra 2.0)
  • Koeajoauton alkaen-hinta: 85 375 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän