Autotoday testasi: KIA Sorento 1,6 T-GDI Plug-in Hybrid AWD Business 5P — kelpo ratkaisu suomalaisille

Autotoday:n koeajoi vuoden 2023 mallia olevan KIA Sorenton. Auton historia juontaa vuoteen 2002, jolloin Kia Sorento tuli markkinoille. Ensimmäisen sukupolven mallilyhenne oli BL:n ja sitä valmistettiin Etelä-Koreassa, Malesiassa sekä Venäjällä.

Toinen sukupolvi julkaistiin Sorento XM:nä vuonna 2009. Toisen sukupolven valmistus laajeni myös Yhdysvaltoihin ja Kazakstaniin.

Kolmas sukupolvi vuodesta 2014 KIA Sorentosta on UM, jota nyt koeajettu KIA Sorento edustaa neljättä sukupolvea.

Tähän sukupolven jatkoksi on julkaistu jo uudempi merkittäviä uudistuksia sisältävä malli rantautuu Suomen markkinoille ensi vuoden vaihteessa

KIA Sorento on saatavilla perus-dieselinä, bensa-hybrididä ilman ulkopuolista latausta, sekä plugin latausvaihtoehdolla. Koeajossamme oli plugin-hybridi malli.

Siirtyminen koeajoautoon

Henkilökohtaisesti, tämä oli minulle myös ensikokemus korealaisen auton ratissa, joten autoon istuessani pyrin ensin aistimaan auton sisustuksen luomaa yleistunnelmaa. Sisustuksesta pursuaa osin Etelä-korealainen ”pagodamainen” kulmikas arkkitehtuuri.

Kokonaisuus vaikutti varsin pelkistetyltä, futuristiselta mutta varsin käytännölliseltä. Ajolaiteiden sijoittelu oli varsin normaalia, ehkä hiven tiivistettyä ohjauspyörän ympärillä, mutta kaikki ajolaitteet ovat hyvin kuljettajan tavoitettavissa myös ajonaikana.

Hyvä alku tunnustelun jälkeen auton ajotietokone osoittautui varsin suureksi mysteeriksi. Käyttöliittymä poikkeaa huomattavasti muiden automerkkien käyttöliittymästä.

Applikaatioita on varmasti tarjolla riittävästi, mutta niiden parempi tarkastelu tai hyödyntäminen ajomukavuutta parantaakseni, olisi vaatinut ohjekirjaa sekä ”youtube-videoihin” perehtymistä. Se ei ole tämän koeajon kannalta tarkoituksen mukaista vaan saa jäädä varsinaisen auton omistajan selvitettäväksi.

Kuva: Juha Remes.

Tämän poikkeava käyttöliittymän haasteellisuus ilmeni koeajon aikana lukusia kertoja. En saanut kohtuullisella yrittämisellä ajotietokonetta ja matkapuhelinta löytämään tosiaan. Myös perinteinen radio aiheutti poikkeuksellisesti käyttöongelmia.

Auton ollessa pysäköitynä, radion saaminen päälle tuotti poikkeuksellista haasteita, auto piti ”puoli käynnistää” jotta radion sai kuuluville. Se saattaa liittyä jotenkin akkujen keston varmistamiseen.

Maantiellä ajettaessa radiokanavien kuuluvuus oli osin rajallista, ja niiden löytyminen vei aika-ajoin aikaa. Nämä ovat varmasti osin tottumuskysymyksiä, ja varmasti osin käytettävyys kohenee asetuksia muuttamalla.

Auton muut varusteet

Mikäli unohdetaan ajotietokone, muuten hallintalaitteet toimivat moitteettomasti. Auton varustevalikoima perusmalliksi on hätkähdyttävä. Autolle tulee 150 tkm tai 7 vuoden takuu, joka on hybridikokonaisuudelle suuri bonus. Lisäksi business-varusteltuun perusmalliin kuuluu adaptiiviset kaksois-led-valot, kaistakeskitin, vakionopeus/törmäyksenestoautomatikka, sähköisesti säädettävä kuljettajan istuin ristiseläntuella.

Kuva: Juha Remes.

Lisäksi valitsemalla ”Business Premium” tai ”Business Luxury”-malliston varustepaketin, kohentuu valikoima entisestään. Vastaavia varusteita joutuu eurooppalaisissa sekä japanilaisissa autossa ostamaan erikseen poimimalla valikoista usein useita lisäeripaketteja, saavuttaakseen saman lopputuloksen.

Tämä onkin yksi etelä-korealaisten, kiinalaisten sekä intialaisten kilpailutekijä, jossa tarjotaan pitkiä takuuaikoja, sekä vakiona laajaa varustelupakettia. Tämä on varmasti osin myös liiketoiminnallisesti järkevää kun autot voidaan valmistaa aikalailla samalla sapluunalla tuotantolinjoilla, jolloin tuotanto tehostuu ja yksinkertaistuu.

Onko tämä myös alku tulevista automarkkinoista, ainakin näin on alkanut käydä Kiinassa ja Etelä-koreassa.

Tilaa KIA:ssa riitää

KIA kohoaa omassa kokoluokassaan olevien automerkkien joukossa selkeästi yli muiden kilpailevien automerkkien sisätilojen runsaudella. Takaistuimen liikkuvat pituussuunnassa merkittävästi tarjoten huomattavasti lisää jalkatilaa takapenkillä matkustaville tarvittaessa.

Kuva: Juha Remes.

Samoin keskipenkkiläisen tyypillinen tuska jalkojen sijoittelulle on kohtuullinen ja takana voi matkustaa mukavasti kolme ihmistä rinnakkain.

Sorenton voi hankkia joko kolmirivisellä 7-paikkaisella istuinvarustelulla tai perinteisemmällä 5-paikkaisella kaksirivisellä ratkaisulla.

Tilaa riittää niin edessä kuin takana matkustajille, muttei tavaratilassa tinkimällä.

Tavaratila on riittävä verrattuna tyypillisesti muihin vastaaviin plugin-hybrideihin, joissa usein akuston sijoittaminen tavaratilan alapuolelle verottaa tavaratilan kokoa.

Kuva: Juha Remes.

KIA Sorento onkin tila- ja käytännöllisine ratkaisuineen oiva perheauto, hivenen edullisempi kuin useimmat vastaavat kilpailijoiden plugin-hybridit. Toisaalta ei tämäkään ole enää halpa vaihtoehto keskiveroiselle suomalaisperheelle. Todella edullista perhekäyttöön plugin-hybridiä hakeva, ei saa tästä vielä hinnallista täysosumaa.

Koeajon suoriutuminen maantiellä

Suoritimme yhteensä 780 kilometrin koeajon hyvin monipuolisissa olosuhteissa. Kaupunkiajoa, moottoritieajoa, perinteistä suomalaista maantieajoa sekä myös ajoa maastossa, soratiellä.

Automatiikka tarjoaa kolme eri ajo-ohjelmaa (ECO) (SPORT) (SMART) sekä valitsemalla alusta-asetteluna ”TERRAIN”-vaihtoehdon, käyttöön tulevat sääolosuhteisiin soveltuvat (SNOW) (MUD) (SAND) vaihtoehdot.

Kuva: Juha Remes.

Ajoon voi myös valita (EV = electric vehicle tai HEV=hybrid electric vehicle) vaihtoehdot optimoimaan joko sähköllä ajoa, tai säästämään akkutehoa myöhempää ajoa varten.

Akkujen alaraja on kiinteä 15 % jonka jälkeen sähköllä ajaminen on rajoitettu. Tämä rajoitus saattaa liittyä akkujen kestävyyden parantamiseen ja samalla yhdeksi taustaperusteeksi, että autolle voi antaa jopa 7-vuoden tehdastakuun.

Testiajossa kokeilimme ajoasetusmuutoksia soratiellä, jolloin autoalusta jämäköityi ja reagoin jäykemmin tiellä oleviin epätasaisuuksiin. Muutoin auton jousitus on varsin herkkä ja reagoin varsin voimakkaasti tien epätasaisuuksiin.

Kuva: Juha Remes.

Keskimääräinen polttoaineen kulutus koeajossa oli 6,1 l / 100km. Auto ladattiin neljäkertaa, joka kuvastaa vaihtelevasta erityyppistä ajokokemusta hybridiautolle. Todellinen ajokantama sähköllä jäi käytännössä noin 40 km matkaan, mutta varmaan halutessaan tuotakin voi vähän eri ajotavoilla optimoida paremmaksi.

Vaikka auton varustelu ja kokonaisuus ovat ihan hyvällä tasolla, on KIA myös käytännöllinen ja toimiva.

Toisaalta toivomisen varaakin jäi. Auto reagoi pienellä, mutta joinkin verran häiritsevällä viiveellä kaasun painamiseen, ja vastaavasti jarruttamiseen. Ajotuntuma on kuin ”perinteisissä dieselautoissa, joissa auto mietti hetken, ennekuin halusi reagoida.

Kuva: Juha Remes.

Sisämelu osoittautui varsinkin moottoritiellä ajettaessa melko suureksi. Se selittyy auton koria tarkasteltaessa. Autolla on painoa vähemmän sekä ovien paksuus on kevyempää kuin vastaavissa muissa auto merkeissä. Kovalla rankkasateella myös ropina katossa, oli kuin peltikatto kesämökillä. Tämä voi selittää osin paremmat sisätilat, ja kevyemmät rakenteet pienentävät myös keskimääräistä kulutusta. Kokoonsa verrattuna auton massa on pienempi.

Teknisesiltä ominaisuuksiltaan auton kiihtyvyys on vähän hitaampi, verrattuna markkinoilla oleviin muihin merkkeihin. Suorituskyky on kuitenkin riittävä, pääsee mukavasti ohi tarvittaessa.

Automatikka helpottaa ajamista

Ajoa helpottava ajoautomatikka toimii, mutta esimerkiksi adaptiiviset valot, kaukovalojen ja lähivalojen välillä, olivat aika-ajoin mutkissa ajettaessa ”arpomista”, samoin myös ylämäissä sekä risteysalueiden katuvalossa. Valot vaihtuivat useita kertoja, ennen kuin valinta asettui.

Kuva: Juha Remes.

Kaista-keskitin on toimiva ja hieno lisävaruste, mutta se tuntuu varsin rajuliikkeiseltä tottumattomalle kuljettajalle. Erityisesti moottoritiellä 120 km/h tuntivauhdilla, kurveissa automaattinen korjausliike saattoi hetkellisesti säikäyttää kuljettajan kuin matkustajatkin, yliliikkeillä, mutta tähänkin varmasti tottuu ja luottamus järjestelmään vahvistuu.

Kia Sorento on kookas auto luokassaan

Kokonaisuutena Sorento on varsin suurikokoinen auto ulkomitoiltaan, ja sen huomaa myös pysäköintialueilla. Kääntösäde on varsin suuri, ja auton sovittaminen pysäköintiruutuihin, voi olla varsinkin vanhemmilla pieniruutuisella parkkipaikolla haastavampaa vaikka pysäköintiin on apuna tutkat ja peruutuskamera. Kun auto on ruudussa kannattaa katsoa että ovet mahtuvat aukeamaan.

Kuva: Juha Remes.

Sisätilojen laajuus on hyve. Etuistuimille mahtuu hyvin erikokoiset ihmiset, mutta samalla sivuttaistuki jää rajalliseksi. Kurveissa ja nopeammassa sivuttaisliikkeessä, kuljettaja kuin apukuljettaja soljuvat istuimella sivuttain autonliikkeiden mukaisesti vähän normaalia enemmän.

Tämähän on tyypillistä erityisesti vanhemmissa suuremmissa amerikkalaisissa autoissa ja ehkä tässä on vähän vaikutelmia amerikkalaistyylisistä suurikokoisemmista autoista.

Kokonaisuutena KIA tarjoaa ihan hyvän, kelpo ratkaisun suomalaiseen ajokokonaisuuteen. Lisäksi uuden malliston myötä on odotettavissa varsin paljon parannuksia ja kehitystä ensi vuoden vaihteessa Suomen markkinoille saapuvassa versiossa. Joten jo nyt varsin hyvä, ja vielä parempaa luvassa kun maltetaan odottaa muutamia kuukausia.

Kuva: Juha Remes.

KIA Sorento 1.6 T-GDI AWD Business 5P

  • Moottoreiden yhteisteho: 195 kW (265 hv). Sähkömoottorin tehon osuus: 66.9 kWh (91 hv)
  • Polttomoottorin teho iskuntilavuus: 1598 cm3
  • Moottoreiden maksivääntö: 350 Nm.
  • Vaihteisto: 6-vaihteinen automaatti
  • Kiihtyvyys: 8,7 sekuntia (0–100 km/t) ja huippunopeus 193 km/h
  • Valmistajan ilmoittama yhd. kulutus: 1,6 l/100km (CO2 päästöt 38g).
  • Polttoainesäiliö: 47 litraa
  • Sähköllä toimintamatka: 57 km
  • Maksimi latausteho / (AC) : 11 kW lisäksi DC pikalataus.
  • Oma paino: 2055 kg.
  • Tavaratila: 693 (898) l.
  • Vetotapa: Neliveto
  • Maavara: 174 mm
  • Pituus: 4810 mm, leveys: 1900 mm ja korkeus 1695 mm
  • Vetokyky: 750 kg ilman jarruja (2000 kg jarruilla)
  • Malliston hinta alkaen: 51 066 euroa (ei hybridinä tähän hintaan)
  • Koeajoauton hinta: 62 318 euroa

Huomattavaa että autossa oli vakiovarusteisiin poiketen vain Helmiäisvärin (900 €) sekä nahkaverhoilu (850 €)

Koeajo ja teksti: Juha Remes.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän