Autotoday testasi: Kia ProCeed GT — napakka sporttifarkku, jossa tavaratila yllätti

Kuva: Antti Järveläinen.

Kia Ceed -malleja alkaa olla Kian mallistossa jo hyvä kourallinen. Nyt koeajossa ollut Kia ProCeed GT on malliston virtaviivaisin shooting brake -tyylinen pikkufarmari. GT-varustelu tuo ProCeediin urheilullisia punamustia yksityiskohtia ja ProCeed-malliston tehokkaimman moottorin.

Kuva: Antti Järveläinen.

Jämäkkä ajettavuus etusijalla

ProCeed GT on ajossa miellyttävän napakka tapaus. Ohjaus on tarkka ja alustan napakkuus ei jää huomaamatta. Ulkokuoren huokuma sporttisuus välittyy hyvin ratin taakse.

Halkaisijaltaan kapea ratti korostaa napakkaa ja nopeaa ohjausta. Tuntumaltaan ohjaus ei missään nimessä ole hienostunein, vaan pienen auton napakkuutta on korostettu. GT-mallissa renkaat ovat 225/40/18 Michelin Pilot Sport 4. Urissa vetely on minimaalista ajettaessa tasaista nopeutta.

Alusta on säädetty autossa kovaksi. Viikon mittaisella koeajolla alustan kovuus ei vielä päässyt häiritsemään, mutta jossain kohtaa pintakovuus saattaa alkaa ärsyttämään.

Kuva: Antti Järveläinen.

Yksi moottori GT:lle — yli 200 hevosvoimaa

GT-malliin on saatavilla vain yksi moottorivaihtoehto, nelisylinterinen, 1,6-litrainen ja 204 hevosvoimaa tuottava bensiinimoottori. Moottorissa riittää miellyttävästi potkua, kun auton omamassakin jää alle 1500 kilon.

Moottorissa on sen verran tehoa, että uraisella tiellä ohjaus pääsee hieman vetelemään kovemmissa kiihdytyksissä. Takapuolituntumalta voisi arvata autossa olevan enemmän hevosvoimia, kuin mitä paperille on kirjoitettu.

Koeajoautossa oli 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Vaihteiston toiminnasta ei pysty moitteita antamaan, päinvastoin laatikko hoitaa täsmällisesti ja hienosti työnsä.

Sporttista luonnetta on yritetty lisätä tehostamalla moottorin pakoääniä, jotka enemmänkin kuulostavat halvalta ja pidemmän ajon jälkeen ärsyttäviltä, kuin sporttisen maskuliinisilta.

Kuva: Antti Järveläinen.

Muotoilusta taas plussaa

Kia erottuu ulkonäöllään automassasta edukseen omilla malleillaan, kunhan kyseessä ei ole täysin perusmalli. ProCeed GT on hyvä esimerkki, miten hyvältä Kia saa urheilullisemmat mallinsa näyttämään.

Ulkomuodoissa ProCeed GT:n herkullisimpia kohtia ovat etupuskurin sporttiset hunajakennomaiset ilmanottoaukot, erittäin nätisti laskeutuva takaosan linjakkuus ja puolelta toiselle ulottuvat takavalot.

Ulkomuotoilultaan lähimpänä kilpailijana voi pitää Mercedeksen CLA -mallia, mutta tyylikkäitä pieniä shooting brake -malleja on markkinoilla toistaiseksi harvakseltaan. Sisätiloissa sporttisuus jatkuu nahkaverhoillulla ja punaisilla tikkauksilla.

Kuva: Antti Järveläinen.

ProCeed-malliin tarjolla myös GT-Line -varustelu

GT-varustelun lisäksi ProCeed on saatavilla myös edullisemmalla GT-Line -varustepaketilla. Moottoreita on tällöin valittavissa kaksi pienempää bensiiniä ja yksi diesel. Alkaen hinta ProCeed GT-Line -mallille on reilut 26 000 euroa.

Vakiovarustelista on hyvin kattava Kian tapaan niin GT kuin myös GT-Line -malleissa. Vakiona tulee muun muassa aktiivinen kaistavahti, Applen ja Androidin autosovellukset, lämmitettävät etu- ja takareunaistuimet, lämmitettävä ohjauspyörä ja led-ajovalot.

GT-varustellun auton lisävarustelistalta on valittavissa ainoastaan panoraama lasikatto ja sisätilan led-valaistus, joka kertoo vakiovarustelistan kattavuudesta.

ProCeed-malleissa tavaratila on kiitettävän kokoinen, 594 litraa takaistuimet ylhäällä. Maksimissaan tavaratilasta saa irti jopa reilut 1500 litraa. Tavaratilaa voi helposti jakaa lattiakiskoihin kiinnitettävällä tilanjakajalla. Lisäksi tavaratilan lattian alla on pienempiä noin 10 cm syvyisiä säilytyslokeroita pienemmille irtotavaroille.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Business Premium 7 DCT

  • Moottori: 1591 cm³, 4-sylinterinen
  • Maksimiteho: 150 kW, 204 hv. @ 5500 rpm.
  • Maksimivääntö: 265 Nm. @ 1500-4500 rpm.
  • Kiihtyvyys: 7,5 sek. (0-100 km/t)
  • Omamassa: 1465 kg.
  • Vetotapa: Etuveto
  • Tavaratila: 594 l.
  • Yhdistetty kulutus: 7,2 l/100km. (koeajokulutus 8,0-8,5 l/100km.)
  • CO2-päästöt: 163 g/km.
  • Alkaen hinta: 26 712 euroa (ProCeed 1,0 T-GDI GT-Line), koeajoauto 38 957 euroa.

Katso tästä muut Autotoday-koeajot.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here