Autotoday testasi: Honda e — rakkautta ensisilmäyksellä

Pieni ja söpö ovat ulkonäön puolesta parhaat adjektiivit kuvaamaan Hondan pientä täyssähköautoa. Kokonaisuutena Honda e tuntuu ja näyttää futuristiselta autolta, jonka olisi pitänyt tulla markkinoille vasta 10 vuoden päästä. Aivan täydellisestä paketista ei voida kuitenkaan puhua.

Kuva: Antti Järveläinen.

Saksalaiset ihmeissään

Honda e nappasi ”German car of the year 2021”-palkinnon, jota voi pitää suurena saavutuksena Saksan automarkkinoilla. Honda e on historian ensimmäinen japanilainen automalli, joka voitti palkinnon.

Vahingossa palkintoa Honda e ei voittanut. Söpön ulkokuoren alle on kätketty erinomainen kokonaisuus, joka yllättää erittäin tunnokkaalla ajettavuudellaan. Kokonaispituutta autolla on ainoastaan 3,9 metriä, ja auton 4,6 metrin harvinaisen pieni kääntösäde laittaa mairean hymyn huulille kerta toisensa jälkeen u-käännöstä tehdessä. Tuntuu kuin auto pyörisi paikoillaan.

Kuva: Antti Järveläinen.

Pienestä koostaan huolimatta Honda e tarjoilee jämäkät kyydit kovemmissakin nopeuksissa. Pienemmille autoille tyypillistä huonoa äänieristystä ja heppoista ajotuntumaa ei tämän ohjaimissa ole havaittavissa. Reilun 1500 kilon omamassa ja täydellinen 50:50 painojakauma tekevät menosta vakaata ja määrätietoista.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kojelauta vuorattu näytöillä

Näyttöjen määrässä ei ole säästelty pienen e:n ohjaamossa. Suuren digitaalisen mittariston lisäksi kojelaudasta löytyy kaksi suurta näyttöä naville, radiolle ja auton asetuksille. Apukuski pystyy helposti auttamaan esimerkiksi määränpään syötössä omalta näytöltään.

Näyttö- ja kameratekniikalla on toteutettu myös auton peilit. Etuovien vilkkuihin on yhdistetty pienet kamerat, jolloin perinteisille suurille peileille ei ole tarvetta. Taustapeili toimii haluttaessa kamerakuvana tai perinteisenä peilinä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Sivupeilit toimivat hämmästyttävän hyvin myös kuraisella sadekelillä, kun taas takaikkunaan sijoitettu taustapeilin kamera likaantuu varsin nopeasti, jolloin on helpompi käyttää perinteistä peiliä. Peilin saa helposti vaihdettua kameran ja tavallisen peilin välillä, vaihtamalla peilin yö-/päiväasentoa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Yhdellä latauksella nollakelissä 200 kilometriä

Honda e:llä pääsee etelän talvikeleissä vajaat 200 kilometriä yhdellä latauksella normaalissa arkiajossa. Sähkökulutukseen vaikuttavat monet seikat, kuten lämmityslaitteiden tarve, kylmäkäynnistysten määrä ja ajotapa ja -nopeudet.

Koeajossa sähkönkulutus vaihteli 18-20 kWh/100km. välillä kaupunki- ja taajamapainotteisessa ajossa. Auton akun kokonaiskapasiteetti on 35,5 kWh, ja WLTP:n mukainen toimintamatka on 210-222 kilometriä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Aivan WLTP:n toimintamatkan lukemiin ei koeajossa päästy. Kesäkelissä ja -renkailla voidaan päästä lähelle, mikä ei ole aina itsestäänselvää sähköautojen toimintamatkoista puhuttaessa.

Katso tästä muita koeajoja.

Vaikkei Honda e:n akun kapasiteetti ole pienten sähköautojen kokoluokassa kärkipäässä, nopeuttaa auton lataamista mahdollisuus 50 kW CCS tasavirtalataukselle. Näin akkuun saadaan 80 prosenttia lisää virtaa 31 minuutissa. Akilleen kantapää taas löytyy vaihtovirtalatauksesta, josta auto pystyy vastaanottamaan maksimissaan 6,6 kW:n tehon.

Kuva: Antti Järveläinen.

Välitöntä tehoa ja luistonesto kovilla

Takavetoinen pieni Honda e on äärimmäisen hauska ajaa ketteryytensä, mutta myös tehokkuutensa puolesta. Pehmeillä kitkarenkailla luistonesto tuntuu olevan toistuvasti työllistetty, kun sähkömoottorin teho on viiveettä yhteydessä kaasupolkimen liikkeeseen.

Honda e:stä on myynnissä kaksi eri tehoversiota, 100 ja 113 kW:n versiot. Vääntöä löytyy molemmista sähkömoottoreista 315 Nm. Huippunopeus on vain 145 km/t, joka tosin riittää hienosti Suomen teille.

Koeajossa oli tehokkaampi Honda e Advance -malli. Talvirenkaiden kanssa 154 hevosvoiman maksimitehosta ei pääse nauttimaan täysin rinnoin. Nollasta sataan kiihtyvyyden ollessa ”vain” 8,3 sekuntia, antaa se väärän mielikuvan auton räväkkyydestä taajamanopeuksilla.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kaupungissa teholukemat liikuttavat kompaktia Honda e:tä erittäin pirteästi, ja muiden jalkoihin ei tarvitse jäädä.

Vakiovarustelu on kattava, ja automaattisia ja turvallisuuteen keskittyviä varusteita löytyy pitkä lista. Tieltä suistumisen ennakointi, mukautuva vakionopeudensäädin ja täysin automaattiset ajovalot tulevat aina vakiona.

Pääasiassa turvallisuuteen vaikuttavat varusteet tuntuvat toimivan, siltä osin kun niitä normaalissa liikenteessä pystyy aistimaan. Ajoittain kuitenkin kaistavahti ja törmäysvaroitin reagoivat turhan herkästi tilanteisiin, joissa ei tunnu vaaraa olevan.

Koeajetussa Advance varustelussa tulee mukana pääasiassa mukavuuteen vaikuttavia varusteita, kuten lämmitettävä tuulilasi ja ohjauspyörä, tehokkaampi audiojärjestelmä, suuremmat vanteet ja aiemmin mainittu taustapeilikamera.

Kuva: Antti Järveläinen.

Euroja pöytään

Alhainen autovero ei valitettavasti pelasta Honda e:n hintaa, sillä ”alkaenhinnat” Honda e Comfort -mallin verollinen kokonaishinta on noin 35 600 euroa. Tehokkaamman Advance-mallin hinta nousee jo noin 42 000 euroon. Lisävarustelistalta on valittavissa ainoastaan metalliväri, joten lopullista hintaa ei saa lähtöhinnasta juuri nostettua.

Kuva: Antti Järveläinen.

Auton akun pienehkö kapasiteetti lokeroi auton kaupunkiautoksi, jolla on haastavampi lähteä pitempää matkaa taittamaan. Tehokas DC-lataus mahdollistaa kuitenkin akun nopean lataamisen, ja persoonallinen ulkonäkö sai laturilla ohimenneen Tesla-kuskinkin ihmettelemään autoa läpikotaisin.

Kuva: Antti Järveläinen.

Honda e Advance

  • Sähkömoottorin teho: 113 kW. (154 hv.)
  • Sähkömoottorin vääntö: 315 Nm.
  • Ajoakun kapasiteetti: 35,5 kWh
  • Ilmoitettu toimintamatka yhdellä latauksella: 210 km.
  • Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 190 km.
  • Kiihtyvyys: 8,3 sek. (0-100 km/t)
  • Yhdistetty sähkönkulutus: 17,8 kWh/100km.
  • Sähkönkulutus koeajossa: 18-20 kWh/100km.
  • Omamassa: 1542 kg.
  • Vetotapa: Takaveto
  • Tavaratila: 171 l.
  • Alkaen hinta: 41 987 euroa (Comfort varusteltu: 35 624 euroa)

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!