Autoleasing-yhtiön selvitys: Lataushybridien todellinen kulutus on 3–4 kertaa lupauksia suurempi!

Autoleasing-yhtiö LeasePlanin palautuneiden autojen data-aineisto osoittaa, että lataushybridien todellinen kulutus on keskimäärin 3,5 kertaa suurempi kuin valmistajat autoille ilmoittavat. Osa autoista palautuu niin, ettei niiden latauskaapelia ole käytetty.

LeasePlanin palautuneiden vapaan autoedun autojen datasta laskema lataushybridien todellinen keskikulutus on 7,64 litraa sadalla kilometrillä, kun autovalmistajat antavat niille keskikulutukseksi 2,24 litraa sadalla kilometrillä.

Toteutuneen kulutuksen vaihteluväli on 3,52–11,15 litraa sadalla kilometrillä ja valmistajien ilmoittamien kulutusten 1,4-3,9 litraa sadalla kilometrillä.

Useiden lataushybridien kulutus on ollut yli 4,5-kertainen verrattuna valmistajien ilmoittamaan kulutukseen.

Kulutus on ollut monilla autoilla kymmeniä prosentteja korkeampi kuin saman mallin bensiinimoottoriselle autoille luvattu kulutus on.

86:n lataushybridiauton joukosta vain kahden todellinen kulutus oli alle kaksinkertainen verrattuna luvattuun kulutukseen.

– Palautuneiden autojen dataan perustuvat laskelmat tukevat eurooppalaisia tutkimuksia, jotka ovat tuoneet hybridien todellisen kulutuksen ongelmat esille. Haluamme auttaa asiakkaitamme selvittämään tämän ongelman ratkaisemisessa, LeasePlan Finlandin kaupallisen liiketoiminnan kehityksestä vastaava Tiina Märijärvi sanoo.

Lataushybridien nykyinen käyttö ei vastaa niitä tavoitteita, joita yritysten hiilidioksidipäästöjen vähennystavoitteet edellyttävät.

Hybridiauton valitsevat työntekijät saavat joissakin yrityksissä rahapalkkion eli niin sanotun Green bonuksen. Se ei mene oikeaan osoitteeseen, silloin kun auton todellinen kulutus on moninkertainen sille luvattuun kulutukseen verrattuna.

– Yrityksille on tärkeää, että autopolitiikka tukee niiden hiilijalanjäljen pienentämistä ja päästötavoitteisiin pääsyä. Alkuvuodesta 2021 tarjoamme ratkaisuksi kotilatauslaitteen, joka hankitaan leasingauton käyttöönoton yhteydessä. Tämä sopii erityisesti tilanteisiin, joissa lataussähköstä koituva lasku voidaan ohjata työnantajalle. Näin kannustetaan vapaan autoedun omaavia lataamaan autoa myös kotona, Märijärvi toteaa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

1 KOMMENTTI

  1. Vapaa autoetu ei luonnollisesti sovellu ladattaville hybrideille, ellei työnantaja tarjoa laitteita/porkkanaa lataukseen. Muutenhan lataamalla työntekijä tekee vain tulonsiirron omasta lompakosta työnantajalle.

    Itse ajan tosin vapaalla autoedulla plugarilla ja myös lataan sitä kotona päivittäin. Se vaatii leasingkaudella latauslaitteineen muutaman tuhannen euron panostuksen. Ymmärrän, etteivät kaikki halua sitä rahallista panostusta tehdä säästääkseen työnantajan polttoainekuluissa.

    Kulutus on ollut noin 4L/100km. Edellisellä huomattavasti pienemmällä bensa-autolla polttoainetta kului 80% enemmän. Eli ei voi tuomita tekniikka – vaan sen käyttäjät.

    Sinällään hyvä asia, että ladattavia autoja otetaan työsuhdeautoiksi. Työsuhdeautoilija ei yleensä aja kuin pienen osan auton elinkaaresta. Seuraava omistaja on melko varmasti yksityinen, jolla on taloudellinen intressi ladata autoa.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!