Autotoday testasi: Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 – aito muskeliauto rapakon takaa

Ford Mustangia voi pitää yhtenä ikonisimmista ja tunnetuimmista muskeliautoista. Ensimmäinen Mustang näytti kasvonsa 1964, ja jo ensimmäisenä myyntivuonna 100 000 kappaleen myyntiodotus rikkoutui nelinkertaisesti. Kahdessa vuodessa autoja oli myyty jo yli miljoona kappaletta.

Pitkän historiansa aikana Mustang on sulattanut monen sydämen lukuisilla malleillaan eri vuosikymmeninä. Uusi Mustang kunnioittaa ulkonäöllään monia Mustangille tunnusomaisia piirteitä, eivätkä automaailman suuret muutokset ole matkan varrella päässeet horjuttamaan Fordin tekemistä.

Ajokokemuksena Mustang näyttää amerikkalaisen auton parhaat puolet. Meno on hyvin vaivatonta ja helppoa. Kikkailu on jätetty autosta pois, ja pelkistetty yksinkertaisuus toimii. Ei pidä unohtaa kuitenkaan ajotuntumaa, joka yllättää positiivisesti terävällä tuntumallaan.

Katso myös tämä: Autotoday testasi: Ferrari 488 GTB – Italian kaunotar ei jätä ketään kylmäksi

Säädettävä MagneRide-alusta on normaaliasetuksellakin hieman pintakova, mutta mutkaisemmalla tiellä ja kovemmilla nopeuksilla alusta hoitaa tehtävänsä tarkasti ja tunnokkaasti. Kehuja voi antaa myös varsin tarkasta ohjaustuntumasta, joka toteutettu sähköisellä ohjaustehostimella.

Suomeen tuotavissa Mustangeissa on moottorivaihtoehtoina 2,3-litrainen, nelisylinterinen EcoBoost ja 5,0-litrainen V8. EcoBoost-moottori tuottaa 290 ja V8-moottori 450 hevosvoimaa. Molempiin moottoreihin on saatavilla perinteinen kuusivaihteinen manuaali tai 10-vaihteinen automaatti.

Mustangista löytyy vakiona lähes kaikki tarvittavat varusteet, eikä lisävarustelistalle ole juuri käyttöä. Led-ajovalot ajovaloautomatiikalla, aktiivinen vakionopeudensäädin, kaistavahti ja kattava törmäyksenestoavustin automaattisella jarrutustoiminnolla tulevat muun muassa autossa vakiona lisäämään turvallisuutta.

Lue myös tämä: Tällainen on uusi Ford Mustang

GT-mallissa tulee lisäksi vakiona aktiivisella venttiilillä varustettu pakoputkisto, jolloin aitoa V8 äänimaailmaa voi säätää fiiliksen mukaan kruunaamaan Mustang-nautinnon.

Kuva: Antti Järveläinen.

Tekniset tiedot: Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8

  • Moottori: 5,0-litrainen V8
  • Maksimiteho: 450 hv.
  • Maksimivääntö: 529 Nm.
  • Kiihtyvyys: 4,3 sek (0-100 km/t)
  • Alkaen hinta: 80 759 euroa (manuaali), 82 558 euroa (automaatti)
Kuva: Antti Järveläinen.

Antin arviot:

Kokonaisarvosana Sportautot-kategoriassa: 3,8 / 5,0

Tunne vs. järki: Nelisylinterisellä EcoBoost-moottorilla varustettuna Mustangia voisi harkita järjellä. Tällä suurella V8-moottorilla Mustang menee suoraan tunteisiin. Mustangin kaltaisessa muskeliautossa suuri V8-moottori on ehkä vielä jollain tapaa hyväksyttävää ja perusteltavissa.

Autokuumetta: Uskallan väittää tämän olevan yksi viimeisistä, ellei viimeinen Mustang, johon suuri V8 on mahdollista saada ainakin Euroopassa. Mustangin imago pyörii niin vahvasti moottorin ja äänimaailman ympärillä, että tämä paketti tuntuu täydelliseltä ja herättää valtavia omistamisen haluja.

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän