Autotoday testasi: Ferrari 488 GTB – Italian kaunotar ei jätä ketään kylmäksi

Maranellon 2015 esittelemää Ferrari 488 GTB -mallia voi ulkonäöllisesti pitää tämän hetkisen Ferrari-malliston ”perinteikkäämpänä” mallina. Kyseessä on keskimoottorinen, kaksipaikkainen, matala ja katseita keräävä kaunotar. Koeajossa tietysti vielä ulkoväriltään punainen Rosso Corsa!

Kahdella turbolla varustetusta V8-mootorista on otettu komeiden äänien saattelemana irti mehukkaat 670 hevosvoimaa ja 760 newtonmetriä vääntöä. Perinteisten Ferrarin pakoäänien lisäksi ohjaamoon kantautuu myös turbon sihahdukset, jotka saavat kerta toisensa jälkeen kylmät väreet hiipimään pitkin kuljettajan selkärankaa.

Ferrari 488 GTB on saanut paljon piirteitä edeltävästä 458-mallista, jota valmistettiin vuosina 2009-2015, mutta mistään pelkästä päivityksestä 488 GTB -mallin kohdalla ei ole kyse. Mistä suunnasta tahansa katsottuna auto näyttää erittäin kauniilta ja ennen kaikkea klassiselta nykypäivän Ferrarilta.

Edeltäneeseen 458-malliin verrattuna etupuskuri on muotoiltu yksinkertaisemmin ja takapyörien edessä on suuret ilmanottoaukot turboille. Auton takapäätä voisi kutsua jopa pelkistetyn seksikkääksi, jossa katse kiinnittyy etenkin suureen diffuusoriin ja kaksiin pakoputken ulostuloihin.

Ferrari kertoo 488 GTB:n tuottavan downforcea 50 prosenttia enemmän kuin edeltävä malli, samalla kun vastusta on pystytty pienentämään. Auton pohjan aerodynaamisen muotoilun ja muun muassa ilmanpyörteitä muodostavien ohjureiden ansiosta autolla saavutetaan jopa 325 kilon downforce 250 kilometrin tuntinopeudella.

Tunnetta on mahdoton kuvailla

Ajokokemukseltaan Ferrari 488 GTB:tä on hyvin hankala kuvailla videolla, saatika pukea tunnetta sanoiksi. Ferrarin kaltaisen superauton tunnemaailma on yksi niistä asioista, jotka on vain itse koettava!

Ajotuntuma on käsittämättömän tarkkaa kaikilla osa-alueilla, on kyse sitten kaasupolkimen, alustan tai ohjauksen herkkyydestä taikka vaihteiden vaihtonopeudesta. Kaikki toimivat kuin ajatus, niin kuin italialaisessa superautossa kuuluukin!

Normaaleissa katuolosuhteissa tämän luokan superautoa pääsee kurkistamaan vain kevyesti pinnan alle. Se mitä kuoren sisällä piilee, pääsee esiin vasta rataolosuhteissa.

Ferrari 488 -mallista on tällä hetkellä myynnissä GTB-mallin lisäksi avomalli 488 Spider ja vielä kisakireämpi 488 Pista kovakattoisena ja avomallina. 488 Pista -mallissa on kaikkien aikojen tehokkain Ferrarin valmistama V8-moottori. Kiihtyvyydelle on luotu hurjat luvut: 0-100 km/t taittuu 2,85 sekunnissa ja 200 km/t saavutetaan 7,6 sekunnissa.

Luxury Collection Lempäälässä

Lempäälässä toimiva Luxury Collection tuo maahan Ferrarin lisäksi tällä hetkellä myös Benteytä, Lamborghinia, Maseratia ja McLarenia. Lempäälän toimipisteessä on myynnissä valtava määrä arvoautoja ja myyntikokoelmaa voi pitää Suomen markkinoilla ainutlaatuisena.

Luxury Collectionin toimitusjohtajan Miika Toivosen mukaan Ferrareita ja muita arvoautoja menee kaupaksi enemmän kuin koskaan, ja kiihtyvällä tahdilla. Kaikki Ferrarit, jotka tehtaalta ovat vain saatavissa, menevät kaupaksi.

Toivonen toteaa myös, että tällä hetkellä välttämättä ”pelkkä Ferrari” ei riitä, vaan auto on saatava kustomoitua juuri omaksi Ferrariksi. Varusteet, värit ja käytettävät materiaalit valitaan huolella omien mieltymysten mukaan.

Suomessa omaa pärjäämistään ei ole ollut tapana päästää näkymään (”Kell´onni on, se onnen kätkeköön”) millään tavoin mukaan lukien super- ja luksusautoilla ajaminen. Monet urheilutähdetkin kertovat autokokoelmistaan hyvin säästeliäästi, vaikka asuisivat Suomen ulkopuolella vaikkapa Kaliforniassa, tai Monacossa. Toivonen arvelee, että tilanne on muuttumassa ja esimerkiksi rohkeus hankkia Ferrarin kaltaisia superautoja kasvaa tulevaisuudessa.

Ferrari 488 GTB

Tekniset tiedot: Ferrari 488 GTB
Moottori: 3,9-litrainen tupla-ahdettu V8
Maksimiteho: 670 hv.
Maksimivääntö: 760 Nm.
Kiihtyvyys: 3,0 sek (0-100 km/t), 8,3 sek. (0-200 km/t)
Alkaen hinta: n. 500 000 euroa (sis. verot)

_______________

Antin arvio:

Kokonaisarvosana Superautot-kategoriassa: 4,1 / 5,0

Tunne vs. järki: Järjellä ajateltuna Suomi ei ole se otollisin maa Ferrarin hankkimiselle ottaen huomioon esimerkiksi vuodenajat ja autoverotuksen. Mikäli edellä mainittuja asioita ei koe omaa elämää rajoittavina, unohtuu negatiiviset asiat viimeistään ratin takana. Tunnemyrsky on fakta tämän kaunottaren ohjaksissa.

Autokuumetta: Valehtelisin, jos väittäisin, ettei Ferrari 488 GTB nosta kovaa autokuumetta. Autokuumeen noustessa 41,5 asteeseen, tulee auto jäämään mieleen pitkäksi aikaa. Paikka tälle superautolle löytyisi autotallista milloin tahansa.

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here