Autotoday 11 vuotta sitten: Metropolian urheilusähköauto ERA julkistettiin

Yksitoista vuotta sitten julkistettiin Metropolia Ammattikorkeakoulun tekemä urheilusähköauto nimeltään ERA. Nimi on lyhenne nimestä Electric RaceAbout. Loppujen lopuksi ERA-auto sijoittui toiseksi X Prize -kilpailussa.

Metropolian urheilusähköauto ERA julkistettiin

Metropolia Ammattikorkeakoulun sähköurheiluauto julkistettiin Helsingin Kaapelitehtaalla 31. maaliskuuta, minkä jälkeen se lähtee välittömästi Yhdysvaltoihin kansainväliseen tuotekehityskilpailuun.

Metropolian hankkeen ympärille luotu ainutlaatuinen yhteistyöverkosto on koonnut näkyväksi sähköajoneuvoalan suomalaisen osaamisen ja rakentanut edellytyksiä sähköajoneuvoalan syntymiselle Suomeen. Uusien arvojen ja intohimojen tuloksena valmistunut Electric RaceAbout (ERA) -sähköauto on suomalaisen teollisen osaamisen näyte ja tuonut sähköautokeskusteluun konkretiaa.

– Olemme päänavaaja sähköajoneuvoalan luomisessa Suomeen. Nyt alan osaaminen kasvaa ja kehittyy Suomessa vauhdilla. Akkuja ja niiden lataamista lukuun ottamatta auton koko muu keskeinen tekniikka, kuten voimantuottoon liittyvä sähkötekniikka, on suomalaista osaamista projektipäällikkö Sami Ruotsalainen sanoo.

Metropolian kolmevuotisen hankkeen yli 60 kumppanista pääosa on suomalaisia yrityksiä ja tutkimuslaitoksia. Auton suunnitteluun osallistui Metropolian autotekniikan alan lisäksi Lahden ammattikorkeakoulun Muotoiluninstituutti. Lisäksi Lappeenrannan teknillinen yliopisto suunnitteli sähköautoon uudet ajoneuvokäyttöön optimoidut sähkömoottorit.

Erityistä hankkeen toteutuksessa on opiskelijoiden suuri vastuu yhdistää teoria ja käytäntö erinomaiseksi osaamiseksi. Opiskelijat ovat suunnittelun lisäksi valmistaneet vastuullaan olleet komponentit, asentaneet ne ja vastaavat niiden toiminnasta. Jokaisella opiskelijalla ja henkilökunnan jäsenellä on ollut oma vastuualueensa hankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa.

– Palkitsevinta hankkeessa on ollut saada olla mukana auton rakentamisen alusta kilpailuun saakka. Rima on meillä korkealla ja tiimimme on halunnut tehdä hyvän auton. Se on vaatinut paljon työtä ja opettanut meille yhteistyötä ja kokonaisuuden hallintaa. Nyt parin vuoden työ palkitaan ja iso päämäärä on saavutettu. Lähdemme Jenkkeihin hymyssä suin, auto edellä ja tusinan kokoinen tiimimme perässä, kuvaa Metropolian autotekniikan opiskelija Eero Korhonen tunnelmiaan.

Auton muotoilusta vastanneella Lahden ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutilla ajoneuvomuotoilu on kuulunut vuosia koulutuksen opetussisältöihin ja valtaosa maailmalla vaikuttavista suomalaisista automuotoilijoista on aloittanut opiskelunsa Muotoiluinstituutissa.

ERA-sähköautoprojekti on ensimmäinen muotoilutyö, jossa opiskelijoiden suunnitelmat toteutuvat konkreettisena, ajettavana autona insinööriopiskelijoiden kanssa tehdyn hedelmällisen yhteistyön tuloksena.

Pikalataus kymmenessä minuutissa

ERA-sähköauto on lähes äänetön, paikallisesti täysin päästötön ja energiatehokas auto. Sen korissa on hyödynnetty uusinta kevytrakennetekniikkaa ja siksi se painaa vain noin puolet normaaliauton korista.

– Olemme koko ajan pyrkineet tekemään maailman parasta sähköautoa. Nelivetoisessa ERA-sähköautossa on esimerkiksi pyöräkohtaiset suoravetoiset sähkömoottorit kalliin ja painavan vaihteiston sijasta. Mekaanisen voimansiirron korvaa hankkeessa kehitetty ajoneuvonhallintajärjestelmä. Auton toimintasäde on noin 200 kilometriä ja akut voidaan pikaladata kymmenessä minuutissa, Ruotsalainen kertoo.

X PRIZE -tuotekehityskilpailuun huhtikuussa

Electric Race About -sähköauto valittiin esikilpailussa yhtenä harvoista eurooppalaisista ja ainoana pohjoismaisena osallistumaan kansainväliseen Progressive Automotive X PRIZE – tuotekehityskilpailun. Auto lähtee kilpailun testiajoihin Yhdysvaltojen Michiganiin huhtikuussa.

X PRIZE -säätiön tavoitteena on kannustaa autojen tuotekehitystä energia- ja ympäristöystävällisiin vaihtoehtoihin ja edistää niiden päätymistä sarjatuotantoon ja kuluttajien saataville. Alkuperäisten 97 kilpailutiimin joukosta ERA-sähköauto valittiin huhtikuun karsintakilpailuun osallistuvien 43 tiimin joukkoon. Loppukilpailu järjestetään heinä-elokuussa ja voittajat julkistetaan syyskuussa 2010.

Kilpailussa on kolme eri sarjaa, joiden rahapalkintona on yhteensä 10 miljoonaa dollaria.

Tekniset tiedot

Kiihtyvyys 0-100 km/t, alle 5 s.
Huippunopeus: yli 200 km/t
Toimintasäde: yli 200 km
Polttoaineen kulutus alle 2,35 l/100 km(muutettuna bensiiniksi)
Paino: 1600 kg

Juttu oli Autotodayssa 1.4.2010

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!