Autotoday 10 vuotta sitten: Toyota Urban Cruiser on melkein katumaasturi

Kuva: CvB.

Varmaan joka autonvalmistajalla on joskus markkinoilla automalleja, joista ei tule menestystarinoita. Yksi Toyotan malleista on kymmenen vuotta sitten Suomeen tullut Urban Cruiser. Se oli RAV4-mallia pienempi katumaasturi, joka ei Suomessa löytänyt oikeata kohderyhmää. Malli ei myöskään maailmalla menestynyt erityisen hyvin, ja tuotanto loppui 2014.

Toyota Urban Cruiser on melkein katumaasturi

Toyota-mallisto laajenee katumaasturityylisellä Urban Cruiserilla. Uutuus on alle nelimetrinen, viisiovinen perheauto, joka on saatavissa joko etu- tai nelivetoisena.

Moottorivaihtoehdot ovat 1,33 litran Dual VVT-i -bensiini- ja 1,4 D-4D-dieselmoottori. Dieselmallien hiilidioksidipäästöt ovat etuvetoisena 118 g/km ja nelivetoisenakin vain 130 g/km.

Toyota on sitoutunut laskemaan mallistonsa hiilidioksidipäästöjen keskiarvon alle 140 g/km tänä vuonna. Siksi valmistaja on kehittänyt uuden voimalähdestrategian, Toyota Optimal Drive -filosofian, jossa optimoidaan ilma-polttoaineseoksen palamista, kitkan vähentämistä ja painon sekä koon pienentämistä.

Uusi 1,33 litran bensiinimoottori on varustettu Stop Start -järjestelmällä, joka sammuttaa moottorin automaattisesti esimerkiksi liikennevaloihin pysähdyttäessä. Vastaavasti voimanlähde käynnistyy heti, kun kytkinpoljinta taas painetaan. Moottori tuottaa 74 kW (100 hv) huipputehon ja 132 Nm vääntöä. Yhdistetyn ajon kulutus on 5,5 l/100 km ja vastaavat hiilidioksidipäästöt 129 g/km.

Dieselmoottori on 1,4-litrainen ja 66-kilowattinen (90 hv). Suurin vääntömomentti (205 Nm) on käytössä kierrosalueella 1 800-2 800 r/min. Common rail -tekniikkaa hyödyntävän moottorin varustukseen kuuluvat piezosähköiset polttoainesuuttimet sekä hiukkassuodatin. Etuvetomallin yhdistetyn ajon kulutus jää 4,5 litraan/100 km ja hiilidioksidipäästöt 118 grammaan/km.

Kaikkien Urban Cruiser -mallien voimansiirrosta vastaa kuusinopeuksinen käsivaihteisto.

Dieselmalli on saatavilla myös nelivetoisena. Siinä moottorin vetovoimasta jaetaan tarpeen mukaan takapyörille 0-50 %. Active Torque Control AWD -järjestelmä säätää voiman jakautumista pidon ja suuntavakauden parantamiseksi.

Erittäin liukkaissa oloissa ja alle 40 km/h nopeuksilla neliveto voidaan lukita päälle etenemisen varmistamiseksi. Järjestelmä vastaa toteutukseltaan RAV4:n rakennetta.

Pitkä akseliväli, 2 460 mm, sekä pienet etu- ja takaylitykset mahdollistavat hyvät sisätilat. Etuvetoisen version tavaratilan vetoisuus on normaaliasennossa 314 litraa, nelivetoisen 305 litraa. Kun takaistuimien selkänojat lasketaan alas, vetoisuudet ovat vastaavasti 749 ja 673 litraa. Etuvetoisten mallien takaistuimissa on myös etäisyyssäätö.

Passiivista turvallisuutta autoon tuovat seitsemän turvatyynyä, joista yksi on kuljettajan polviturvatyyny. Kaikki turvavyöt on varustettu esikiristimillä ja voimanrajoittimilla. Etumatkustajien päätuet ovat aktiiviset, jotka ehkäisevät niskan retkahdusvammojen syntymistä peräänajotilanteissa. Aktiivista turvallisuutta parantavat mm. lukkiutumattomat jarrut, elektroninen jarruvoimien jako, jarruassistentti, luistonestojärjestelmä sekä ajonvakautus.

Urban Cruiserin vakiovarustelu on kattava. Linea Terra -malliin kuuluvat esimerkiksi korinväriset puskurit ja ulkopeilit, 16-tuumaiset renkaat, kuljettajan istuimen korkeussäätö, vaihteen vaihtamismerkkivalo, ilmastointilaite, optitron-mittaristo ja MP3-yhteensopiva audiolaitteisto kuudella kaiuttimella.

Linea Sol -varustelu pitää sisällään edellisten lisäksi mm. korinväriset ovenkahvat, kevytmetallivanteet, sumuvalot, nahkapäällysteisen ohjauspyörän, jossa on audiosäätimet ja Bluetooth-järjestelmä.

Linea Sol Plus -malli tuo lisämukavuutta sähköisesti sisääntaittuvilla ulkopeileillä, tummennetuilla takasivuikkunoilla, Smart Entry -avainjärjestelmällä ja automaattisesti tummuvalla taustapeilillä.

Parhaiten varusteltuun versioon on saatavilla lisävarusteena esimerkiksi<br />kosketusnäytöllä varustettu karttanavigointijärjestelmä.

Ensimmäiset Urban Cruiserit ovat jo Toyota-liikkeissä. Hinnat alkavat 19 596,32 eurosta sisältäen autoveroarvion 3 806,32 euroa.

Juttu oli Autotodayssa 26.4.2009.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here