20.4.2018 20.16
Tasan kymmenen vuotta sitten maailman arvokkain autobrändi oli Toyota. Sihen aikaan Euroopan ykkönen oli Nokia. Toyota oli edelleen viime vuonna maailman arvokkain autobrändi (Interbrand).
Toyota brändivaltias
Toyotan brändi on automaailman arvokkain. Tähän tulokseen on tultu Millward Brownin, CNN:n ja Financial Timesin julkaisemassa BrandZ Top 100 Most Powerful Brands -tutkimuksessa.
Tutkimuksen mukaan brändäys on noussut yhä tärkeämmäksi yrityksen liiketoiminnassa. Top 100 -listalla olevien brändien arvo kasvoi 21 prosenttia viime vuodesta, nousten yhteensä 1,94 tuhanteen miljardiin dollariin.
Eniten arvoaan kasvattivat globaalit teknologiabrändit.
Automaailman palkintopallilla on Toyota, BMW ja Mercedes.
Toyotan sijoitus kokonaislistalla on kymmenes. Toyotan arvon on hiukan suurempi kuin Nokian arvo. Nokia on sijalla 12.
Eurooppalaiset autobrändit ovat sijoittuneet paremmin kuin japanilaiset, kun verrataan brändien arvoja Euroopan sisällä.
Kaikkia toimialoja verrattaessa Euroopan ykkösenä on Nokia, mutta BMW on heti toisena. Mercedes on kuudentena ja Porsche yhdeksäntenä.
Autolistan kymmenen kärjessä.
Toyota
BMW
Mercedes
Honda
Porsche
Ford
Chevrolet
Nissan
Volkswagen
Lexus
Juttu julkaistiin Autotodayssa 21.4.2008.