Autotoday 10 vuotta sitten: "Tilapäinen autovero 50 vuotta"

1.5.2018  21.22

”Tilapäinen autovero” on ollut käytössä jo yli 60 vuotta. Kymmenen vuotta sitä oikein ”juhlittiin” erikoistarralla. Tänäkin vuonna Overdrive-sivuston keskustelupalstalla on 60-vuotismerkki, mutta tarrasta ei ole tietoa.

Tilapäinen autovero 50 vuotta

Vuonna 1958 otettiin käyttöön autovero. Silloin se säädettiin tilapäiseksi. Nyt se on ollut käytössä jo 50 vuotta ja syntymäpäivien kunniaksi on painatettu juhlatarra.

1950-luvulla vauhtiin päässyt autoistuminen merkitsi autojen tuontia ulkomailta. Se puolestaan vei maasta valuuttaa, jota sodasta toipuva Suomi tarvitsi kipeästi myös kotimaassa. 


Tuonnin hillitsemiseksi päättäjät katsoivat, että autolle voidaan määrätä niiden ylellisyysluonteen vuoksi tilapäinen yhden vuoden kestävä vero.

Autoverosta annettiin hallituksen esitys eduskunnalle jo 17.4.1951, mutta asian käsittely byrokratian rattaissa vei vielä vuosia. Autovero astui lopulta voimaan 1.1.1958 yhden vuoden määräaikaisena lakina. 


Henkilöautoille asetettiin 30 prosentin vero verotusarvosta, moottoripyörille 25 prosentin. 


Saman vuoden aikana tilapäistä autoveroa päätettiin kuitenkin jatkaa vielä vuoden 1959 loppuun asti ja 1959 puolestaan autoverolakia jatkettiin peräti kaksi vuotta kerralla eli vuoden 1961 loppuun asti.

1963 astui voimaan pysyvä autoverolaki, jossa veron määräksi asetettiin 35-80 prosenttia verotusarvosta, mutta prosentuaalisen kevennyksen vastapainoksi nyt myös varusteet laskettiin mukaan verotusarvoon.

Autoveroa alennettiin 1991, jolloin se laski 122 prosenttiin auton verotusarvosta ja 1993 autoveroa alennettiin jälleen 20 prosenttiyksikköä, mutta samalla pakettiautojen verovapaudesta luovuttiin kokonaan. Pakettiautojen veroksi säädettiin 35 prosenttia verotusarvosta. Maastohenkilöautojen verotus nostettiin henkilöautojen tasolle.

Vuonna 1994 tuli autoveron rinnalle tilapäinen auton käyttömaksu, jota perusteltiin autoverotuottojen dramaattisella laskulla johtuen lamavuosina hiljenneestä uusien autojen kaupasta.

Autoverotus uudistui 2003, jolloin auton verotusarvo laskettiin auton kuluttajahinnasta. Uusien bensiinikäyttöisten autojen veroksi asetettiin 28 prosenttia verotusarvosta vähennettynä 650 eurolla ja dieselkäyttöisten autojen veroksi 30 prosenttia vähennettynä 450 eurolla.

Tämän vuoden alusta verotus muuttui taas. Autovero ja ajoneuvovero muuttuivat päästöperusteisiksi. Autoverotus porrastui polttoaineen kulutuksen eli hiilidioksidipäästöjen mukaan.

Veromuutosten avulla kuluttajia ohjataan valitsemaan automalleja, jotka kuluttavat vähän polttoainetta. Samalla nopeutetaan autokannan uusiutumista uusinta tekniikkaa edustaviin autoihin.

Hallituksen päätöksen myötä bensasyöppöjen eli korkeapäästöisten autojen verotus koveni merkittävästi.

Uusi ajoneuvoverotus tulee voimaan 2010. Se porrastaa nykyisen 94 tai 127 euron veron 20-605 euron haarukkaan.Tämä vuotuisena käyttömaksuna tunnettu vero porrastetaan niinikään hiilidioksidipäästöjen mukaan.

Juhlavuoden kunniaksi verkkosivusto www.overdrive.fi on painattanut juhlatarran. Tarran voi tilata verkkosivulta. Kaksi tarraa maksaa 6 euroa, viisi 14 euroa ja 20 tarraa 40 euroa. Ostamalla tarran tukee samalla myös Suomen Harrasteajoneuvoliiton toimintaa.

Tämä juttu julkaistiin Autotodayssa 1.5.2008

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here