Autotoday 10 vuotta sitten: ”Kuljetuslama pahempi kuin 90-luvun alussa”

Arkistokuva. Kuva: Matti Sulanto.

Kymmenen vuotta sitten kuljetusala kärsi merkittävästä taantumasta.

Kuljetuslama pahempi kuin 90-luvun alussa

Taantuma on romahduttanut maanteiden tavaraliikenteen. Taantuma on alalla pahempi kuin 90-luvun alun lama, jolloin lamasta kärsittiin pääasiassa kotimaassa.

Vantaalla 18.4. pidetyssä Elintarvikealan Kuljetusyrittäjät ry:n, Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n, Suomen Säiliöautoliitto ry:n ja Ulkomaan- ja Sopimusliikenteen Kuljetusyrittäjät USL ry:n yhteisessä vuosikokouksessa käsiteltiin erityisesti taantuman vaikutuksia kotimaiseen kuljetuselinkeinoon ja ulkomaalaisen kabotaasiliikenteen aiheuttamaa kuljetusmäärien vähentymistä.

Taantuma on alalla pahempi kuin 90-luvun alun lama, jolloin lamasta kärsittiin pääasiassa kotimaassa. Nyt ulkomaan viennin romahdettua kolmanneksella, ei tuontikuljetuksiakaan hoideta kotimaisten kuljetusyrittäjien voimin.

Tuontia hoitavat ulkomaalaiset kuljettajat, erityisesti uusista itäisistä EU:n jäsenvaltioista saapuvat, jäävät lisäksi kabotaasisäännöksen nojalla maahamme suorittamaan myös kotimaan kuljetuksia. Enimmillään jopa joka kolmannen Vuosaaren satamassa asioivan rekan on laskettu olevan ulkomaalainen.

Erityisen pahasti lama koettelee metsäalaa sekä ulkomaan ja teollisuuden sopimusliikennettä. Metsäalan kuljetuksissa ajoneuvoja joudutaan seisottamaan keskimäärin 2 kuukautta tulevalla kesäkaudella ja 5 000:sta ulkomaanliikenteen ajoneuvosta seisoo nyt viidennes.

Myös säiliöautokuljetusten määrä on romahtanut, kun taas elintarvikealan kuljetusten määrä pysyy suhteellisen vakaana suhdanteista riippumatta.

Juttu oli Autotodayssa 20.4.2009.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here