Autotoday testasi: Volvo XC60 Black Edition — värinä musta eikä muuksi muutu

Volvon Black Edition -malli tuo jo useamman vuoden markkinoilla olleeseen myyntimenestykseen, toisen sukupolven XC60-malliin, “viimeisen silauksen” sporttista tyylikkyyttä antaen auton ulkokuoren kromiosille kyytiä. Nykyinen XC60-malli lienee tuotantoelinkaarensa viimeisillä vuosilla ja Black Edition -varustelu tekee pienillä, mutta näkyvillä mustilla yksityiskohdilla autosta kokomustan ja muista XC60-malleista edukseen erottuvan.

Normaaliin XC60-malliin verrattuna Black Edition tulee aina mustalla Onyx Black metallivärillä ja mustilla 21-tuumaisilla vanteilla. Etusäleikkö on kiiltävän musta, kuten myös kattokiskot ja listat ikkunoiden ympärillä. Mustaksi ovat muuttuneet myös Volvon merkki edessä ja auton mallimerkinnät takaluukussa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Sisätilat ovat ulkokuoren tavoin mustat tai vähintään tummanpuhuvat. Istuimet ovat nappanahka-kangasverhoillut ja edessä hyvän tuen antavat sport-istuimet. Edellä mainittujen alkaen hinnat mallin varusteiden lisäksi neljän tuhannen euron lisähintaan autoon saa Ultra Pro -varustepaketin ja muun muassa koeajoautossa olleen loistavan Bowers & Wilkins äänentoistojärjestelmän sekä hierontatoiminnolla ja tuuletuksella varustellut komfort-etuistuimet.

Black Editionin alkaen hinnat mallin Plus-varustetaso on jo hyvin kattava, eikä lyhyelle lisävarustelistalle jää valittavaksi vetokoukun lisäksi kuin muutamia mukavuutta lisääviä varusteita.

Tuttua ja turvallista T kasia

Voimalinjaltaan XC60 T8 Black Edition on sama kuin normaali XC60. Etuakselin voimansiirrosta vastaa kaksilitrainen turboahdettu bensiini nelonen ja taka-akselille voima tulee reilu 100 kilowattia tuottavasta sähkömoottorista. Käytettävissä oleva ajoakun kapasiteetti on 14,7 kWh.

Kuva: Antti Järveläinen.

Koeajoviikko ajoittui etelän kevättalven nollakeleille, joten auton sähköinen toimintamatka nousi kiinnostavaksi parametriksi tarkkailla. Täydellä akulla liikkeelle lähdettäessä mittaristo näytti sähköiseksi toimintamatkaksi 65 kilometriä.

Viikon aikana pelkästään sähköllä ajettaessa kaupunki ja taajama-ajoa, todellinen kantama täydestä akusta tyhjään oli keskimäärin reilut 60 kilometriä lämpötilan ollessa nollan asteen molemmin puolin.

Helsingistä Turkuun suuntautuvalla moottoritiepätkällä ensimmäiset 40 kilometriä päästiin sähköllä ja loppumatka polttomoottorilla. Polttomoottorin keskikulutus perillä Turussa oli koko ajomatkan ja 180 kilometrin jälkeen 5,9 l/100 km. Paluumatka taitettiin pelkän polttomottorin voimin, joten keskikulutus nousi 7,4 litraan.

Ajoakun käyttöä pystyy ajotilojen ja asetusten avulla säätelemään vapaasti. Täysin automaattisessa tilassa auto pyrkii käyttämään akkua ensisijaisesti, kun taas hold-asetuksella akkua voidaan säästää myöhäisempää ajoa varten. Jopa akun lataaminen ajon aikana pääasiassa polttomoottoria käyttämällä on mahdollista, mutta tämä näkyy myös suurena polttoaineen kulutuksena.

Kuva: Antti Järveläinen.

Voimalinjat toimivat “erillisinä yksikköinään” pääosin huomaamattomasti yhteen, kun tiet pysyvät kuivina ja ajotyyli on rauhallisemman puoleinen. Liukkaissa olosuhteissa tai reippaammalla kaasujalalla ajava joutuu tyytymään voimansiirron osalta keskinkertaiseen ajokokemukseen, sillä keskusteluyhteys etu- ja takapään välillä ei ole täysin saumatonta. Maksimitehojen suuruuserot akseleiden välillä (310hv. vs 145hv.) vaikuttavat myös osaltaan voimanjaon epätasapainoon.

Kuva: Antti Järveläinen.

Tehojen riittävyydestä T8 kohdalla ei tarvitse olla kuitenkaan huolissaan. Moottoreiden yhteisteho 455 hevosvoimaa ja reilun 700 newtonin vääntö siivittävät yli kahden tonnin painoisen XC60:sen vaivattomasti liikkeelle. Pelkällä taka-akselin sähkömoottorilla pärjää myös hienosti liikenteen mukana aina moottoritienopeuksille asti.

Koeajoautoon oli lisävarustelistalta otettu erillisilmajousitus, joka toi alustan tuntumaan muunneltavuutta ja mahdollisuuden säädellä alustan jäykkyyttä ja korkeutta ajossa. Off-road-asetuksella alusta pysyy korkeassa asennossa matalilla nopeuksilla. Urheilullisemmalla asetuksella ilmajousitus napakoittaa alustan tuntuvasti.

Laadukkuutta arvostavalle

XC60 on tilava auto, mutta sisätilojen avaruuden tunteessa se häviää selvästi isoveljelleen XC90:lle. XC60 tarjoaa matkustajille kelpo matkustustilat edessä ja takana. Näkyvyys ulos on hyvä ja istuinten tukevuuden lisäksi ajoasennosta saa hyvillä säädöillä itselleen napakan mukavan.

Kuva: Antti Järveläinen.

Tavaratilan lattiassa tarkkasilmäinen huomaa pienen porrastuksen, mutta tällä ei ole käytettävyyteen merkitystä. Tavaratila XC60:ssä on vain 468 litraa, joka yllättäen on peräti 50 litraa pienempi kuin V60-mallissa.

Muiden mallien tavoin XC60:stä löytyy Googlen palveluita kuten Google Maps ja Google Assistant. Keskinäyttö on toiminnoiltaan selkeän yksinkertainen käyttää, mutta ajan hammas tuntuu syöneen terävimmän kärjen visuaalisesta ulkoasusta. Sama pätee myös mittaristoon, jossa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta visuaalisen ilmeen uudistus tekisi tylsän konservatiivisiin näyttöihin ihmeitä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Sisätilojen materiaalit tuntuvat XC60:ssä olevan vähintäänkin laadukkaalla tasolla. Tunne ohjaamossa on sama kuin auton muillakin osa-alueilla – auto on tehty laadukkaasti kestämään käyttöä, eikä ole ollut tarve kosiskella ostajia uusimmilla hilavitkuttimilla erikoisilla sisätilojen ratkaisuilla.

Samaa voi sanoa myös ajettavuudesta. Voimalinja ei ajossa ansaitse korkeimpia arvosanoja, eikä ole myöskään markkinoiden bensapihein, mutta ajettavuus on tasaisen varmaa. XC60 tarjoaa turvallista ja mukavaa kyytiä sääoloista riippumatta ympäri vuoden.

Suuresta suosiosta ja etenkin tasaisen varmasta kuluttajaystävällisestä tuotteesta kertonee paljon yli 2000 kappaleen myyntiluvut Suomessa ja sijoitus myydyimpien mallien top viiteen jo useamman vuoden ajan peräkkäin.

Kuva: Antti Järveläinen.

XC60:stä on hiottu vuosien varrella hieno tuote, joka täyttää epäilemättä useimpien perheiden tarpeet, eikä jätä lupauksia lunastamatta. Koeajettu Black Edition -malli tuo auton ulkonäköön oman kokomustan lisämausteensa, eikä asuinympäristön lukuisista muista kromisomisteisista XC60-malleista tarvitse erottua nyt vain ulkovärin ja vanteiden avulla.

Täyssähköiset EX40 ja EC40 mallit ovat saatavilla myös Black Edition -varusteltuina.

Volvo XC60 T8 AWD Long Range Ultimate Black Edition MY24

  • Moottori: 1969 cm³, 4-sylinterinen, bensiini
  • Polttomoottorin teho: 310 hv. / 228 kW. @ 6000 rpm.
  • Polttomoottorin vääntö: 400 Nm. @ 3000-4800 rpm.
  • Sähkömoottorin teho: 107 kW. (145 hv.)
  • Sähkömoottorin vääntö: 309 Nm.
  • Maksimiteho yhteensä: 335 kW, 455 hv.
  • Maksimivääntö yhteensä: 709 Nm.
  • Kiihtyvyys: 4,9 sek. (0-100 km/t)
  • Ajoakun kapasiteetti (brutto): 18,8 kWh.
  • Ajoakun kapasiteetti (netto): 14,7 kWh.
  • Valmistajan ilmoittama toimintamatka (yhdistetty): 76 km. (WLTP)
  • Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 62 km. (0 ⁰C)
  • Sisäinen laturi teho: 6,4 kW. (2-vaih.)
  • Omamassa: 2163 kg.
  • Tavaratila: 468 l.
  • Vetotapa: Neliveto (sähköisesti kytkettävissä)
  • Vetokyky (jarruitta/jarruin): 750/2250 kg.
  • Alkaen hinta: 72 768 euroa (XC60 T8 LR High Perf. Plus Black Edition)

Lue myös

Autotoday testasi: Volvo EX30 — Vuoden Auto Suomessa 2025?

Autotoday testasi: Volvo XC60 T8 AWD Long Range Ultimate – loistelijas kokonaisuus sähköllä ja polttomoottorilla

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän