Volkswagen ID.4 on tämän vuoden World Car of the Year

Maailman paras auto eli World Car Awards valitaan viidessä sarjassa. Tänä vuonna ensimmäisenä paljastettiin perinteiden mukaisesti World Car Design of the Year 2021, josta olivat kilpailemassa Honda e, Land Rover Defender ja Mazda MX-30.

Voittajaksi valittiin Land Rover Defender, joka jatkaa Jagaur Land Roverin muotoilupalkintojen sarjaa.

World Performance Car 2021 oli tänä vuonna tavallaan raamatullisesti Davidin kamppailu kahta Goliathia vastaa, sillä ruutulipulle saakka pääsivät Audi RS Q8, Porsche 911 Turbo ja Toyota GR Yaris.

Kuvaannollisesti ensimmäisenä ruutulipulle ehti Porsche 911 Turbo, joka nostaa merkin tässä sarjassa kaikkien aikojen menestyjäksi.

Hyvin toisenlaista lähestymistä autoihin edustaa World Urban Car 2021 eli kaupunkiautoluokka, jossa tänä vuonna voittaja oli varmasti japanilainen.

Kolme loppuun saakka mukana ollutta ehdokasta olivat nimittäin Honda e, Honda Jazz ja Toyota Yaris.

Voittajakuoresta paljastui nimi Honda e, mikä kuvaa sähkön nousevan yhä tärkeämmäksi voimanlähteeksi kaiken kokoisissa autoissa.

Toista automaailman äärimmäisyyttä edustaa World Luxury Car 2021. Ylellisyys on nykyisin hyvin moninaista, kuten viimeiselle kierrokselle päässyt kolmikko todistaa: Land Rover Defender, Mercedes Benz S-sarja ja Polestar 2.

Tässä sarjassa voittaja oli helpointa ennustaa etukäteen, sillä se oli odotetusti Mercedes-Benz S-sarja.

Tärkein sarja on World Car of the Year 2021. Kaikista vuoden aikana esitellyistä autouutuuksista oli ensin valittu kymmenen parasta, joista kolme parasta nousi viimeiseen taistoon.

Kolmikko oli tänä vuonna Honda e, Toyota Yaris ja Volkswagen ID.4. Toisin sanoen kaksi pikkuautoa ja kaksi sähköautoa.

Voittaja ja Vuoden Auto maailmassa 2021 on Volkswagen ID.4.

World Car Awards -tuomaristossa on 93 jäsentä kaikkialta maailmasta ja Suomea sekä Pohjoismaita heidän joukossaan edustaa toimittaja Toni Jalovaara, joka on kollegoidensa kanssa samalla kannalla voittajasta.

– Maailman tärkeimmän uuden automallin tittelistä kamppaili tänä vuonna erittäin ”vihreä” kolmikko. Kaksi sähköautoa ja Toyota Yaris, jonka myynnistä ainakin Suomessa suurin osa on hybrideitä. Vuonna 2017, kun Volkswagen kertoi Frankfurtin autonäyttelyssä siirtyvänsä Kuplan ja Golfin jälkeen ID-sähköautojen kanssa kolmanteen aikakauteen, ajatus tuntui vielä kaukaiselta. Mutta nyt Volkswagenin filosofia on todellisuutta, minkä ID.4:n voitto osaltaan vahvistaa, Jalovaara toteaa.

Katso tästä muut jutut World Car of the Year -aiheesta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!