Neljännnen sukupolven Honda Jazz on hybridi

Kuva: Honda.

Honda Jazzin historia on pian kahdenkymmenen vuoden mittainen, sillä se esiteltiin Tokion autonäyttelyssä lokakuussa 2001. Ensimmäiset neljä Jazzia saapuivat Suomeen seuraavana vuonna, minkä jälkeen niitä on myyty lähes kuusituhatta kappaletta.

Uusi Honda Jazz on aina itselataava hybridi, jossa on 1,5-litrainen DOHC i-VTEC -bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria. Autossa on vain yksi kiinteä välityssuhde, joka vähentää energiahäviöitä ja pienentää siten omalta osaltaan kulutusta sekä hiilidioksidipäästöä.

Moottorit kehittävät yhdessä 80 kilowattia (109 hv) ja 253 Nm vääntömomentin. Niiden avulla Jazz kiihtyy nollasta sataan 9,4 sekunnissa ja saavuttaa 175 km/h huippunopeuden.

Polttoaineenkulutus on 4,5 l/100 km ja vastaavasti hiilidioksidipäästö 102 – 104 g/km (WLTP).

Kuva: Honda.

e:HEV -hybridi vaihtaa jatkuvasti saumattomasti kolmen ajotilan välillä. Sähköajossa (Electric Drive) litiumioniakku antaa energiaa sähkömoottorille ja auto etenee paikallisesti täysin päästöttömästi.

Esimerkiksi liikkeelle lähdetään pelkästään sähköllä. Hybridiajossa (Hybrid Drive) bensiinimoottori välittää voimaa lataavalle sähkömoottorille, jolta voima välitetään ajomoottorille.

Polttomoottorilla (Engine Drive) ajettaessa se kytketään suoraan pyöriin lukitsemalla kytkin ja bensiinimoottorin voima siirretään välittömästi pyörille.

Kaupunkiajossa mennään pääosin sähkö- ja hybridiajolla. Moottori- ja maantiellä ajetaan yleensä polttomoottorilla ja tarvittaessa nopeaa kiihdytystä esimerkiksi ohituksissa, otetaan sähkömoottori avuksi.

Hybridiajossa ylimääräinen polttomoottorin voima siirretään latausmoottorin kautta varastoon ajoakulle. Sähköajoa käytetään vauhtia hidastettaessa niin, että jarrutuksessa vapautuva energia kerätään regeneratiivisesti ajoakulle.

Kuva: Honda.

Sisätilat kasvaneet

Vaikka uudessa Jazzissa on paljon enemmän edistyksellistä tekniikkaa kuin aiemmin, ovat tilat kasvaneet edeltäjään verrattuna.

Ajajan edessä 7-tuumainen näyttö korvaa vanhanaikaiset, analogiset mittarit. Kojetaulun keskellä on Comfort-varustetasoa lukuun ottamatta suuri 9-tuumainen kosketusnäyttö, mihin voi helposti liittää älypuhelimen.

Honda on kehittänyt uuden tieto-viihdejärjestelmän, jolla suosituimpien sovellusten käyttö onnistuu yli puolet nopeammin kuin ennen. Kaikkia säätöjä ei kuitenkaan ole viety kosketusnäyttöön, vaan esimerkiksi ilmastointilaitteelle on erilliset, helppokäyttöiset säätimet.

Kiinteän nettiyhteyden ansiosta liitettävyys on aivan uudella tasolla. Käyttämällä älypuhelimeen saatavaa Vuoden 2021 aikana esitellään My Honda+ -sovellus, jolla voi vaikkapa matkareitin suunnitella kotona ja lähettää sen autoon.

Henkilökohtainen avustaja (Honda Personal Assistant) helpottaa niin ikään liikkumista. Sanomalla vaikka ”OK Honda, find me an Italian restaurant with free parking and that’s open now”, avustaja näyttää vaihtoehdot, joista voi valita mieleisen ja reitti on heti navigaattorissa (Executive- ja Crosstar-varustetasot).

Honda Jazzin persoonallisiin piirteisiin kuuluu polttoainesäiliön sijoitus aivan keskelle rakennetta, etuistuimien alle. Sen ansiosta Jazzissa on edelleen takana taikaistuimet (Magic Seats). Ne saa joko taitettua eteen, jolloin tavaratila on aivan tasainen 1,2 kuutiometrin kokoinen tai sitten istuinosat voi nostaa pystyyn. Silloin käytettävissä on etuistuimien takana monikäyttöinen, korkea tila.

Taikaistuin-rakennetta on muutettu niin, että lantiotila on kasvanut. Jazzin jalkatilat ovat takapenkillä lähes metrin ja siten luokkansa suurimmat. Suunnittelijoilla on riittänyt ajatusta jokapäiväisiin tarpeisiin, sillä etuistuinten selkänojissa on pienet taskut puhelimille.

Kuva: Honda.

Aikaisempaa jäykempi kori

Turvallisuuden lähtökohtana on entistä jäykempi kori, jolla on saatu aikaan myös parempi ajettavuus ja rakenteella on myös oma osansa alhaisempaan melutasoon ja korkeatasoisempaan mukavuuteen.

Suurlujuusteräksen käyttöä on kasvatettu 80 prosenttia edelliseen sukupolveen verrattuna ja niin korin vääntö- kuin taivutusjäykkyys ovat nousseet.

Ajo-ominaisuuksiin vaikuttaa myös nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostin sekä aiempaa tehokkaammat jarrut, joissa on levyjarrut kaikissa pyörissä. Jazzissa on myös auton ketteryyttä parantava AHA-järjestelmä (Agile Handling Assist), joka jarruttaa kaarteessa hivenen kaarteen sisäpuolisia pyöriä.

Uuden Jazzin passiivisen turvallisuusvarustelun perustana on peräti kymmenen turvatyynyä. Normaalina pidettävien etuturvatyynyjen ja etumatkustajien sivuturvatyynyjen sekä turvaverhojen lisäksi autossa on kuljettajan polviturvatyyny ja sivuturvatyynyt myös takana matkustaville. Ensimmäisenä luokassaan Jazzissa on edessä keskiturvatyyny, joka estää edessä istuvia satuttamasta sivutörmäyksessä toisiaan.

Honda Sensing -turvavarustepaketti on aiempaa etevämpi ja monipuolisempi. Jazzissa on uusi leveämmän keilan kattava, tarkempi kamera, joka tunnistaa monipuolisemmin eri tien pintoja ja liikennetilanteita. Sen ansiosta etutörmäysvaroitin tunnistaa nyt jalankulkijat myös pimeällä, minkä lisäksi järjestelmä huomaa polkupyöräilijät.

Kaikissa Jazz-versioissa on vakiona mm. kaistavaroitin ja kaistallapitoavustin, kaukovaloautomatiikka, liikennemerkin tunnistus ja älykäs, mukautuva vakionopeudensäädin. Mukavuusvarusteina löytyvät automaatti-ilmastointi, sähkökäyttöiset ikkunannostimet kaikista ovista ja koria vasten taittuvat ulkopeilit.

Kuva: Honda.

Vajaa 24 000 euroa

Uusi Honda Jazz Hybrid Comfort maksaa 23 889 euroa.

Keskimmäisenä varustetasona on 25 881 euron hintainen Elegance. Elegance-varustelu tuo mukanaan kevytmetallivanteet, Honda Connectin 9-tuumaisella kosketusnäytöllä, osittaisen nahkaverhoilun, pysäköintitutkat eteen sekä taakse ja paljon muuta.

Täydellisin on vähän yli tuhat euroa kalliimpi Executive (27 264 euroa). Siinä on kaikkien edellisten lisäksi vielä navigointi, kuolleen kulman avustin ja poikittaisliikennehälytin, peruutuskamera, lämmitettävä ohjauspyörä, älyavain, tummennetut takalasit ja tuumaa suuremmat pyörät.

Kuva: Honda.

Honda Jazz Crosstar – korkeampi maavara

Uusi vaihtoehto Jazz-mallisarjassa on uusi Jazz Crosstar, jossa yhdistyvät pikkuauton ja katumaasturin parhaat ominaisuudet.

Tekniikassa Jazz Crosstarin ja muiden versioiden välillä ei ole muuta eroa kuin Crosstarin suurempi (+ 16 mm) maavara. Se parantaa näkyvyyttä, helpottaa autoon nousua ja sieltä poistumista ja tekee vaikkapa mökkitiellä ajamisen vaivattomammaksi. Jazz Crosstarin yhdistetty kulutus on 4,8 l/100 km ja hiilidioksidipäästö 110 g/km.

Matkustamossa on istuimissa vettä hylkivä verhoilu, mikä helpottaa harrastusten parista kotiin palaamista. Lisäksi tässä mallissa on muita parempi ja tehokkaampi äänentoisto, jossa on mm. kahdeksan kaiutinta, joista yksi on subwoofer.

Valittavana on kaksi vaihtoehtoa, joista tavallinen Jazz Crosstar maksaa 29 306 euroa ja Jazz Crosstar Plus, jossa on vakiona musta katto maksaa 29 841 euroa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

1 KOMMENTTI

  1. Honda Jazz -malli lanseerattiin meillä Suomessa kyllä jo 80-luvun alussa. Itsekin koeajoin sellaisen vuonna 1984.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here