Land Rover Defenderin lataushybridi saapui Suomeen

Land Rover on uudistanut Defender-mallinsa ja nyt Suomeen on tullut myös lataushybridi.

Keväällä mallistoon esiteltiin uudet 3.0-litraiset D200, D250 ja D300 kevythybridi (MHEV) rivikuutos-dieselmoottorit. Lisäksi mallistoon kuuluvat P300 ja P400 MHEV bensiinimoottorit.

Uusi nyt markkinoille saapuva P400e ladattava hybridi tarjoaa sähkötilassa (EV-mode) hiljaista, nolla CO2-päästöistä ajoa 43 kilometriä. Mallin CO2-päästöt ovat alkaen 74g/km.

Laaja testausohjelma

Ennen auton lanseerausta uusi Defender kävi läpi vaativan testausohjelman. Defender on Jaguar Land Roverin ensimmäinen malli, joka pääsi nauttimaan uudesta tehtaan 37 miljoonan punnan sijoituksesta uusiin testaustiloihin ja infrastruktuuriin.

Tuloksena uusi EVA 2.0, Land Roverin uuden sukupolven sähköautoja varten rakennettu alusta (Electronic Vehicle Architecture) on läpikäynyt Jaguar Land Roverin historian kattavimman testausohjelman, jolla varmistettiin että ajoneuvon kaikki osa-alueet ovat Defender -nimen arvoisia.

Voimalinja

Kehittynyt P400e PHEV voimalinja käyttää 300 hevosvoimaista kaksilitraista nelisylintereistä bensiini Ingenium-moottoria, joka on yhdistetty 105 kW sähkömoottoriin.

Yhdistettynä nämä tarjoavat 404 hevosvoimaa. P400e kiihtyy 0-100km/h 5,6 sekunnissa ja sen yhdistetty kulutus on 3,3 litraa/100km. P400e on tarjolla pidemmässä 110-korimallissa ja se tuottaa 640 Nm vääntöä.

Kuva: Land Rover.

P400e on ainutlaatuinen laatuaan. Se on ainut ladattava hybridi-malli, joka tarjoaa alennusvaihteiston ja ajo pelkällä sähköllä (EV-mode) on mahdollista myös alemmilla vaihteille.

P400e:ssa on kolme eri ajotilaa. Auto valitsee automaattisesti hybridi-tilan (HYBRID-mode), joka optimoi poltto-ja sähkömoottorin tehokkuuden. SAVE-tilassa ajoneuvo säästää akun varausta niin, että se voidaan käyttää tarvittaessa loppumatkasta, esimerkiksi kaupunkiajossa. EV-tilassa ajoneuvo käyttää pelkästään sähkömoottoria. Sähkötilassa P400e voi saavuttaa jopa 140 km/h nopeuden.

Ladattaessa käytössä on standardi Mode 3-kaapeli, joka kytkettäessä esimerkiksi 7 kilowatin kotilatausasemaan lataa auton 19,2 kWh:n akun 80 prosenttiin kahdessa tunnissa.

Perinteisestä suko-pistokkeesta lataus kestää noin 7 tuntia eli auto latautuu näppärästi vaikkapa yön aikana. Defender PHEVissä on vakiona myös DC-pikalatausmahdollisuus, jolloin auto latautuu 80 prosenttiin noin 30 minuutissa.

Kuten kaikki muutkin markkinoilla olevat uudistuneet Defender -mallit, myös jatkuvanelivetoinen PHEV on varustettu ZF:n 8-vaihteisella automaattivaihteistolla sekä kaksinopeuksinen alennusvaihteistolla, joka tarjoaa alemmat vaihteet käyttöön esim. haastaviin maastoajo-olosuhteisiin tai vetotehtäviin. Defender P400e PHEV voi vetää jopa 3000 kg:n kuormaa.

Uusi avaimeton teknologia

Jaguar Land Rover oli ensimmäinen ajoneuvovalmistaja, joka esitteli uraauurtavan nykypäivänä jo melkeinpä vakioksi vakiutuneen avaimettoman avauksen.

Uudistuneen Defender avaimeton teknologia käyttää kehittynyttä Ultra Wide Band (UWB)-vastaanottimia estämään varkauksia ja kopiontilaitteita.

Lisävarusteena saatavilla oleva toisen sukupolven Activity Key:n avulla asiakkaat voivat avata, lukita ja käynnistää ajoneuvon. Uudistunut iskunkestävä Activity Key on roiskesuojattu (4 ATM) ja siinä on myös LCD-näytöllä toimiva kello.

Defender P400e hinnat alkavat 81 394 eurosta.

www.landrover.fi

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!