Hondan sähköistetty mallisto kasvaa — ensimmäiset e-mallit Suomeen jo tänä vuonna!

2020 Honda e

Hondan edistyksellisin tänä vuonna Euroopassa myyntiin tuleva malli on Honda e, joka esiteltiin ensimmäisen kerran viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä.

Vielä tuolloin vaikutti siltä, että Honda e ehtisi Suomeen vasta vuoden 2021 puolella.

Nyt tilanne on muuttunut positiiviseen suuntaan ja ensimmäiset autot saapuvat meille uuden Jazzin tapaan syksyyn mennessä.

Honda e on yhtiön ensimmäinen alusta alkaen sähköautoksi suunniteltu malli. Vaikka se on vain 3,9 metriä pitkä, tilaa on runsaasti niin edessä kuin takana.

Edistyksellistä tekniikkaa on runsaasti, sillä muun muassa ulkopeilit on korvattu kameroilla, joiden kuva heijastetaan kojelaudan kulmissa oleviin näyttöihin. Niinpä autossa on digitaalisen mittariston lisäksi neljä näyttöä, joista kaksi suurinta ovat helposti ja monipuolisesti muunneltavissa.

Honda e tulee myyntiin kahdella varustetasolla. Perusmallissa sähkömoottori kehittää 100 kW (136 hv) ja 315 Nm vääntömomentin.

Ylellisemmän Advancen saa myös 113 kW (154 hv) tehoisella moottorilla varustettuna.
Suorituskyky on kummassakin mainio, sillä kiihdytys 0-100 km/h sujuu joko 9,0 tai 8,3 sekunnissa. Kummallakin moottorilla varustettuna Honda e:n huippunopeus on rajoitettu 145 km/h.

Hondan filosofiana sähköautossaan ei ole kuljettaa satoja kiloja akkuja toimintamatkan pidentämiseksi.

Ajoakun energiasisältö on 35,5 kWh, mikä riittää yli kahdensadan kilometrin ajoon. Pikalatauksella akkuun saa 80 prosentin varauksen puolessa tunnissa.

Myös CR-V Hybrid ja NSX

Uuden Honda e:n rinnalla sähköistettyä mallisto edustaa Honda CR-V Hybrid, jonka edelleen kehitettyä tekniikkaa käytetään uudessa Jazzissa.

Hondan CR-V Hybridin kilpailuasema muuttui vuoden alussa, kun sen hintoja korjattiin enimmillään usealla tuhannella eurolla.

Nyt Honda CR-V Hybridin hinnat alkavat etuvetoisena Comfortina 39 144 eurosta ja nelivetoisena Elegancena 47 045 eurosta.

Katso tästä muita Honda-juttuja.

Honda sähköistetyn mallisarjan huipulla on täysiverinen urheiluauto NSX.

Sen voimalinjassa on 3,5-litrainen V6-keskimoottori, joka kehittää 373 kilowattia (507 hv).

Sen lisäksi autossa on kolme sähkömoottoria, joista yksi bensiinimoottorin yhteydessä ja kaksi edessä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here