Uusissa Porsche Cayenne GTS -malleissa on taas kahdeksan sylinteriä

Porsche täydentää SUV-mallistoaan uusilla Cayenne GTS- ja Cayenne GTS Coupé -malleillaan.

Kuten GTS-malleissa, moottori on merkittävässä roolissa: edeltäjämallin 3,6-litraisen V6-tuplaturbon sijaan Cayenne GTS:n konepellin alla sykkii jälleen V8-sydän.

Cayennen lippulaivamallista tutun, Porschen kehittämän nelilitraisen V8-tuplaturbomoottorin ansiosta uusi Cayenne GTS tarjoaa 14 kW (20 hv) ja 120 Nm enemmän suorituskykyä kuin edeltäjänsä. Tehokkaampi suorituskyky koskee yhtä lailla Cayenne GTS Coupé -mallia: Sport Chrono -paketti kiihdyttää auton nollasta sataan nyt 0,6 sekuntia aiempaa nopeammin.

Myös huippunopeus on lisääntynyt 8 km/h.

Kuva: Porsche.

Samalla huomiota on kiinnitetty erityisesti tehokkuuteen ja taloudellisuuteen, joita tukevat mm. optimaalisesti mukautettu kahdeksanvaihteinen Tiptronic S -automaattivaihteisto, mukautuva sylinterien lepuutustoiminto, bensiinin suoraruiskutus ja keskitetyt injektorit sekä innovatiivinen lämmönhallinta.

Cayenne GTS -malliston yhdistetty kulutus on WLTP-testisyklin mukaan 13,3-14,1 l/100 km.

Vakiovarusteisen, urheilullisen matalan äänimaiseman tuottavan pakoputkiston päät löytyvät korin reunoilta. Uuden kehitystyön tulosta puolestaan on lisävarusteinen korkeataajuisille äänille viritetty Sport-pakoputkisto, jonka kaksi ovaalinmuotoista pakoputkenpäätä sijaitsevat korin keskellä.

Tällä hetkellä ne kuuluvat yksinomaan Cayenne GTS Coupén varusteluun, mutta ovat jatkossa saatavissa myös Cayenne Turbo Coupé -malliin lisävarusteena valittavan Sport-paketin mukana.

Kuva: Porsche.

Sporttisesti säädetty iskunvaimennus madaltaa autoa 20 mm

Vakiovarusteena oleva teräsjousitettu alusta ja aktiivinen, korostetusti sporttinen, säädettävä iskunvaimennusjärjestelmä Porsche Active Suspension Management (PASM) madaltavat koria 20 millimetrin verran. Autoissa on vakiona myös Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) -järjestelmä.

Uudet Cayenne GTS -mallit siirtävät urheiluauton ketteryyden ja spontaaniuden SUV-segmenttiin. Sen takaavat vakiovarusteena olevat, 21-tuumaiset RS Spyder Design -vanteet ja vaikuttavan kokoiset, punaisilla jarrusatuloilla varustetut teräsjarrut (390 × 38 mm edessä, 358 × 28 mm takana).

Jarrutusta voi optimoida myös lisävarusteena saatavilla volframikarbidilla päällystetyillä Porsche Surface Coated Brake (PSCB) -jarruilla tai keraamisilla Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) -jarruilla.

Muita valittavissa olevia lisävarustevaihtoehtoja ovat mm. 10 mm lisää madaltava ilmajousitus, nelipyöräohjaus ja aktiivinen kallistuksenvakautusjärjestelmä Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC).

Kuva: Porsche.

Sport Design -paketti ja GTS-malleille tyypilliset mustat korostukset vakiona

Uusissa GTS -malleissa on vakiona mm. korkeakiiltoiset mustat 21-tuumaiset RS Spyder Design -vanteet. Porsche Dynamic Light System (PDLS) -valojärjestelmällä varustetut led-ajovalot ja tummennettu led-takavalonauha. Mustina on lähtökohtaisesti säilytetty myös mm. keulan ilmanottoaukot, sivuikkunoiden listat, Sport-pakoputket ja perässä oleva mallimerkintä tai PORSCHE-teksti.

Kattoverhoilussa, istuinten keskiosissa sekä keskikonsolin käsinojissa ja ovissa käytetään Alcantaraa.

Vakiovarusteiset, vain GTS-malleihin saatavilla olevat Sport-istuimet säätyvät kahdeksaan eri suuntaan, ja korotetut istuinten sivutuet tarjoavat optimaalisen tuen dynaamiseen kaarreajoon. GTS-merkintä löytyy etuovista, ovien kynnyslistoista, kierroslukumittarista ja pääntuista.

Sisätilan GTS-paketin ja esimerkiksi koristeompeleissa käytetyn karmiininpunaisen tai liidunvalkoisen korostusvärin ansiosta näistä autoista on mahdollista muokata monin eri tavoin yksilöllisen näköisiä.

Molemmat GTS-mallit kiihtyvät Sport Chrono -paketin ansiosta nollasta sataan kilometriin tunnissa 4,5 sekunnissa, ja niiden huippunopeus on 270 km/h.

Kuva: Porsche.

Lähtöhinta yli 211 000 euroa

Uusien Porsche Cayenne GTS -mallien tilauskirjat on avattu ja Porsche Centereihin uutuusmallit saapuvat heinäkuun alussa. Cayenne GTS:n hinnat alkavat 211 831 eurosta ja Cayenne GTS Coupén 220 201 eurosta.

Cayenne GTS: yhdistetty polttoaineenkulutus 13,3 l/100 km; yhdistetyt CO2-päästöt 301 g/km

Cayenne GTS Coupé: yhdistetty polttoaineenkulutus 13,3 l/100 km; yhdistetyt CO2-päästöt 302 g/km

WLTP-päästömittaustapa: Ilmoitettu arvioitu autovero on laskettu uuden päästömittaustavan (WLTP) mukaan mallin vakiovarusteilla. Osa lisävarusteista vaikuttaa auton CO2-päästöarvoon, polttoaineenkulutukseen sekä autoveron määrään. Lopullinen CO2 g/km, jonka perusteella autovero määräytyy ilmoitetaan autoyksilön vaatimuksenmukaisuustodistuksessa (COC-todistus). 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän