Uusi Nissan Juke tulee Suomeen ensi vuoden alussa — halvin versio maksaa alle 20 000 euroa

Kuva: Nissan.

Alkuperäinen Juke lanseerattiin melkein kymmenen vuotta sitten, ja sen maailmanlaajuinen kokonaismyynti on ylittänyt jo 1,5 miljoonan auton rajan.

Autossa on uusi, entistä pienikokoisempi turbomoottori. Kevyt ja taloudellinen, mutta herkästi reagoiva voimanlähde on saatavilla 6-vaihteisen manuaalivaihteiston lisäksi myös 7-vaihteisella DCT-kaksoiskytkinvaihteistolla, joka on nyt saatavissa Jukeen ensimmäistä kertaa.

DCT-vaihteistossa on myös manuaalinen käyttömahdollisuus jonka kayttö onnistuu kätevästi ohjauspyörään sijoitetuilla vaihtosiivekkeillä.

Uusi Juke on rakennettu CMF-B-pohjalevylle. Mallin tuotanto tapahtuu Nissanin Sunderlandin tehtaassa Englannissa, ja myynti käynnistyy keski-Euroopassa marraskuun lopussa.

Kuva: Nissan.

Kasvanut kokoa

Vaikka kyseessä on täysin uusi mallisukupolvi, monet leimaa-antavat muotoilupiirteet, kuten tunnusomaiset pyöreät ajovalot, on säilytetty.

Ajovaloille on luotu entistä tuoreempi ilme uudella Y:n muotoisella led-valokuviolla, joka täydentää Nissanin tavaramerkiksi muodostuneen V-Motion-etusäleikön muotoja.

Autossa on 19 tuuman vanteet.

Autoon on tarjolla 11 korivärivaihtoehtoa ja kaksi mahdollista katon kontrastiväriä.

Uusi Juke on isompi kuin edeltäjänsä.

Sisältä Juke on kokenut täydellisen muodonmuutoksen. Niin matkustajat kuin matkatavaratkin mahtuvat nyt entistä paremmin kyytiin.

Takaistuimella polvitilaa on tullut lisää 5,8 cm ja päätilaa 1,1 cm, ja tavaratila on suurentunut 20 prosentilla 422 litraan.

Urheilulliset Monoform-etuistuimet ovat saatavissa Alcantara- tai nahkaverhoilulla.

Istuimiin on ylimmissä varustetasoissa integroitu innovatiivisen Bose Personal Plus ‑audiojärjestelmän kaiuttimet, jotka takaavat todella korkealaatuisen ja kokonaisvaltaisen kuuntelukokemuksen.

Järjestelmää ohjataan tietoviihdejärjestelmän ”kelluvalta” 8-tuumaiselta näytöltä, joka mahdollistaa myös NissanConnect Services ‑yhteyspalvelujen helpon käytön.

Kuva: Nissan.

Uusi varustetaso N-Design

Juke-mallistossa on perinteisten Visia-, Acenta-, N-Connecta- ja Tekna-versioiden lisäksi nyt uusi N-Design-varustetaso, joka mahdollistaa auton laajamittaisen räätälöinnin.

N-Design on suunniteltu asiakkaille, jotka haluavat korostaa omaa tyyliään ja persoonallisuuttaan.

Sisätiloista on mahdollista tehdä oman maun mukaiset istuinten, kojelaudan, ovipaneelien ja kyynärnojien kahden eri verhoiluyhdistelmän avulla. Black käsittää hienostuneen Alcantara- ja nahkaverhoilun ja Orange tarjoaa yhdistelmän oranssia ja mustaa nahkaa.

N-Design-tason vakiovarusteluun kuuluvat 19-tuumaiset diamond cut ‑viimeistellyt kevytmetallivanteet.

N-Design tarjoaa yhteensä 10 vaihtoehtoista yhdistelmää auton ulkomuodon ja sisätilojen räätälöintiä varten.

Kuva: Nissan.

Manuaali tai automaatti

Juken konepellin alla on 3-sylinterinen yhden litran turboahdettu bensiinimoottori, joka on sekä taloudellinen että herkästi reagoiva.

Moottorin huipputeho on 117 hv ja suurin vääntö 180 Nm (200 Nm overboost-toiminnolla), ja siihen on yhdistetty vakiona kuusivaihteinen manuaalivaihteisto.

Vaihtoehtona on saatavissa nyt ensimmäistä kertaa uusi automaattinen kaksoiskytkinvaihteisto.

Juken polttoaineenkulutus on nyt entistä pienempi: sadalla kilometrillä kuluu keskimäärin 5,9 litraa, kun autossa on manuaalivaihteisto.

Kaksoiskytkinvaihteiston tapauksessa keskikulutus on tasan kuusi litraa (molemmat luvut WLTP-ajosyklin mukaan).

Myös CO2-päästöt ovat aikaisempaa pienemmät, alimmillaan 135 g/km (WLTP) käsivaihteiston tapauksessa ja 138 g/km (WLTP) DCT-vaihteiston tapauksessa.

Automaattivaihteiston D-Mode-ajotilassa voidaan valita Standard-, Eco- ja Sport-tilojen välillä tieolosuhteiden tai kuljettajan omien mieltymysten mukaan.

Kuva: Nissan

Automaattinen hätäjarrutus

Turvallisuusominaisuuksiin kuuluvat automaattinen hätäjarrutustoiminto jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistuksella, älykäs nopeusavustin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, älykäs kaistavahtijärjestelmä, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä sekä kuolleen kulman avustin, joka on nyt ensimmäistä kertaa varusteena Nissanin autossa.

Järjestelmä varoittaa viereisellä kaistalla katvealueella olevista ajoneuvoista ja ohjaa Juken tarvittaessa takaisin omalle kaistalleen törmäyksen välttämiseksi.

Kuljettajat hyötyvät myös Nissanin ProPilot-teknologiasta, joka tekee ajamisesta rentouttavampaa pitkillä matkoilla ja vilkkaassa liikennevirrassa pitämällä auton automaattisesti kaistallaan ja säilyttämällä turvavälin edessä olevaan autoon.

Tuulilasin ja ovien välisiä A-pilareita on kavennettu ajoturvallisuuden kannalta kriittisten alueiden näkyvyyden parantamiseksi.

Tämä ratkaisu ei ole heikentänyt pilarien lujuutta, sillä niissä on hyödynnetty entistä kevyempää ultralujaa terästä.

Pimeällä ajettaessa uudet led-ajovalot tarjoavat segmentin parhaan näkyvyyden laajentamalla näkökenttää kymmenellä metrillä.

Sisäinen langaton verkko

Uudessa Jukessa on Nissanin kaikkien aikojen edistyksellisin tietoviihdejärjestelmä, johon on yhdistetty älypuhelinintegrointi, Juken toimintojen etähallinnan ja -valvonnan mahdollistava älypuhelinsovellus sekä auton sisäinen langaton verkko** (saatavissa vuoden 2020 alkupuolella).

NissanConnect-tietoviihdejärjestelmän uusin versio mahdollistaa älypuhelimen sovellusten näyttämisen järjestelmän 8-tuumaisella kosketusnäytöllä Apple CarPlay- ja Android Auto** ‑toimintojen välityksellä.

Kuljettaja voi käyttää järjestelmän kanssa valinnaisesti oman älypuhelimensa navigaattoria tai TomTomin karttoja ja reaaliaikaisia liikennetietoja.

Google Assistant** ‑yhteensopivuuden ansiosta kuljettaja voi lähettää määränpään auton navigointijärjestelmään jo etukäteen älylaitteeseen puhumalla.

Varustetasosta riippuen Juken varusteluun kuuluu myös innovatiivinen Bose Personal Plus ‑äänentoistojärjestelmä.
Järjestelmän kahdeksan tehokasta kaiutinta, joista kaksi Bose UltraNearfield ‑elementtiä on integroitu etuistuimien pääntukiin, takaavat kokonaisvaltaisen ja kristallinkirkkaan musiikkielämyksen.

Vuoden 2020 tammikuussa Suomessa myyntiin tulevan uuden Juken hinnat lähtevät 19 990 eurosta.

** Apple CarPlay, Android Auto ja Google Assistant –palveluiden saatavuus riippuu palveluntarjoajasta. Langattoman verkon saatavuus riippuu Nissanin verkkopalvelujen tarjoajasta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here