Uusi Mercedes-Benz S -sarjalainen tuo uutta turvatekniikkaa takapenkkiläisille

Kuva: Daimler.

Mercedes-Benzin tulossa oleva uusi S-sarja tuo mukanaan muun muassa nelipyöräohjauksen ja uutta turvallisuutta takapenkille.

Uuteen S-sarjaan on saatavana E-Active Body Control -alusta, jonka toiminta perustuu 48 voltin sähköjärjestelmään, kolmeen suurtehoprosessoriin, yli 20 sensoriin ja anturiin sekä tuulilasiin sijoitettuun stereokameraan.

Järjestelmä analysoi Mercedeksen tiedotteen mukaan ajotilannetta noin tuhat kertaa sekunnissa ja säätää sen mukaisesti jokaisen pyörän vaimennusta ja jousitusta yksilöllisesti. Lisäksi Road Surface Scan -stereokamera seuraa tietä ja sen pintaa auton edessä.

Ässän Pre-Safe-turvajärjestelmään on lisätty uusi Impulse Side -toiminto: kun autoa uhkaa sivutörmäys, E-Active Body Control aktivoituu mikrosekunneissa ja voi nostaa koria ylöspäin jopa 80 milliä. Törmäys suuntautuu näin kohti korin törmäyskestävimpiä alarakenteita ja pois ovien alueelta.

Tämä parantaa Mercedeksen tiedotteen mukaan takaistuimella matkustavien mahdollisuuksia selvitä törmäyksestä vähemmin vammoin.

Toinen S-sarjan valinnainen uutuus on taka-akseliohjaus, joka muuttaa ison edustusluokan auton lähes yhtä ketteräksi kuin kompaktiluokan automallit. Taka-akselin ohjauskulma on jopa 10 astetta.

Ratkaisu pienentää S-sarjan kääntösädettä kahdella metrillä, jolloin pitkäakselivälisen auton kääntöympyrän halkaisija on alle 11 metriä.

Tulevan S-sarjan matkustajaturvallisuutta on kehitetty huomattavasti viime vuonna esitellyn, kokeellisen ESF-turvallisuusauton (Experimental Safety Vehicle) mukaisesti.

Takaistuimen reunapaikoille on – ensimmäistä kertaa automaailmassa – saatavana valinnaisvarusteena matkustajaturvatyynyt, jotka tehostavat pään ja kaulan alueen suojaa törmäyksissä.

Valinnaisena ovat saatavana myös valaistut turvavyölukot, jotka helpottavat vyön kiinnittämistä. Auto myös rekisteröi etuistuimelle kiinnitetyn lasten turvaistuimen ja muistuttaa turvavöiden kiinnityksestä.

Maakohtaisesti saatavana on lisäksi uusi keskiturvatyyny etuistuinten väliin pienentämään matkustajien riskiä iskeytyä toisiinsa törmäyshetkellä.

Uutta ajoavustimien sukupolvea S-sarjassa edustaa esimerkiksi aktiivinen kuolleen kulman varoitin, joka varoittaa ulos astumassa olevia matkustajia takaa mahdollisesti lähestyvästä autosta tai polkupyörästä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here