Mercedes-Benzin uusi S-sarja valmistetaan Sindelfingenissä uudessa tuotantolaitoksessa, joka Mercedes-Benzin tiedotteen mukaan on kaikilla mittapuilla maailman edistyksellisin autotehdas.
Factory 56 -nimen saanut Ässän syntysija on rakennettu alusta alkaen joustavaksi ja muunneltavaksi. Alkuvaiheessa tehtaassa valmistetaan S-sarjan normaali- ja pitkäakseliväliset versiot, myöhemmin myös uudet Mercedes-Maybach S -autot sekä täyssähköinen EQS.
Tuotantojärjestelmä on kuitenkin suunniteltu niin, että linjoille voidaan – kysynnän ja tarpeen mukaan – muutaman päivän varoitusajalla integroida mikä tahansa Mercedes-malli – olipa se sitten kompaktikokoluokan auto, hybridi tai täyssähkömalli.
Joustavan tuotannon takaavat kaksi niin sanottua TecLine-tuotantolinjaa, jotka pitkälti korvaavat autonvalmistuksen kiinteät asennuspisteet. Lisäksi osa- ja komponenttikuljetuksissa hyödynnetään ilman kuljettajaa liikkuvia AGV-automaattiajoneuvoja, joita tehtaassa on noin 400 kappaletta.
Auton valmistusprosessin keskeinen osa, jossa valmis alusta ”naitetaan” yhteen moottorin ja voimansiirron kanssa, koostuu useista moduuliasemista. Niiden avulla vältetään prosessin pitkät odotusajat ja tuotantokatkokset.
Tuotannonohjaus perustuu digitaaliseen MO360-ekosysteemiin, joka integroi yhteen reaaliajassa yli 30 Mercedes-Benzin tuotantolaitosta ympäri maailmaa.
Factory 56:ssa hyödynnetään lisäksi tiedonsiirrossa WLAN- ja 5G-teknologioita sekä Teollisuus 4.0-sovelluksia. Factory 56 on lisäksi kokonaan paperiton. Näiden ratkaisujen ansiosta valmistuksen teho ja tuottavuus ovat kasvaneet 25 prosenttia edeltävän S-sarjan valmistukseen verrattuna.
Nollapästöinen tehdas
Daimlerin Ambition 2039-toimintaohjelman mukaisesti Factory 56 on rakennettu nollapäästöiseksi eli täysin CO2-neutraaliksi ja energiaa säästäväksi.
Energian kokonaistarve on noin neljänneksen alhaisempi kuin perinteisissä autotehtaissa. Tehtaan katolla on aurinkopaneelijärjestelmä, joka tuottaa noin 30 prosenttia Factory 56:n vuotuisesta sähköntarpeesta.
Osa paneelien tuottamasta sähköstä ohjataan tehtaan sisäiseen sähköjärjestelmään, joka vastaa teknisten järjestelmien kuten ilmanvaihdon toiminnasta.
Sähköä varastoidaan myös kiinteään, 1400 kWh:n akkujärjestelmään, joka on rakennettu kierrätysakuista. Se toimii energiapankkina tilanteisiin, joissa aurinkosähkön tuotto laskee.
Tuotantotilat on valaistu kokonaan led-valaisimilla, joiden lisäksi valaistuksessa hyödynnetään suurista kattoikkunoista sisään pääsevää päivänvaloa.
Noin 40 prosenttia katon pinta-alasta on kasvipeitteistä, ja kasvit suodattavat sadevettä tehtaan vesijärjestelmän täydennykseksi. Factory 56:n julkisivu on puolestaan ensi kertaa rakennettu kierrätetystä betonista.
Investoinnin arvo 730 miljoonaa euroa
Factory 56:n rakentaminen Sindelfingeniin edustaa Daimlerille 730 miljoonan euron investointia alueelle, jossa Daimlerin autotuotanto alkoi vuonna 1915 eli yli 100 vuotta sitten.
Kaikkiaan Daimler on investoinut vuoden 2014 jälkeen tärkeimpään tuotantokeskittymäänsä yhteensä tähän mennessä 2,1 miljardia euroa.
Daimlerilla työskentelee koko Sindelfingenin alueella 35 000 ihmistä, joista Factory 56 tulee työllistämään 1500 henkeä kahdessa vuorossa.
Heidän ergonomiaansa ja työssä viihtymiseensä on kiinnitetty erityistä huomiota. Esimerkiksi työskentelyalustat ovat liikkuvia, ja kaikkien työasemien korkeutta voidaan säätää. Factory 56:n pohjapinta-ala on noin 220 000 neliömetriä, mikä vastaa 30 jalkapallokentän suuruista alaa.
Jatkossa Factory 56 -konsepti siirretään vaiheittain kaikkiin Mercedes-Benz-tuotantolaitoksiin ympäri maailmaa.