Uusi Hyundai Santa Fe lanseerataan Suomen markkinoilla uudella sähköisellä voimalinjavalikoimalla

Hyundai on julkistanut uuden Santa Fe -mallin. Valikoimaan kuuluu useita uudenaikaisia moottoreita: 1,6 litran Smartstream T-GDI Hybrid -moottori, 1,6 litran Smartstream T-GDI Plug-in Hybrid sekä 2,2 litran Smartstream diesel

Uuden Hyundai Santa Fen hybridivoimalinja koostuu uudesta 1,6-litraisesta turboahdetusta ja bensiinin suorasuihkutuksella varustetusta Smartstream T-GDI-moottorista sekä 44,2 kW:n tehoisesta sähkömoottorista, joka ammentaa energiansa 1,49 kWh:n litiumionipolymeeriakusta.

Auto on saatavana kaksi- tai nelivetoisena. Järjestelmän yhteenlaskettu teho on 230 hv ja vääntömomentti 350 Nm, ja se mahdollistaa pienet päästöt tinkimättä ajamisen hauskuudesta.

Ladattavassa Plug-in Hybrid -versiossa on sama 1,6-litrainen T-GDI Smartstream -bensiinimoottori, joka on yhdistetty 66,9 kW:n tehoiseen sähkömoottoriin. Energiavarastona on 13,8 kWh:n litiumionipolymeeriakku. Tämä versio on saatavana nelivetoisena, ja sen kokonaisteho on 265 hv ja yhdistetty vääntömomentti 350 Nm.

Sekä Hybrid- että Plug-in Hybrid -versiot ovat saatavana äskettäin kehitetyllä kuusivaihteisella automaattivaihteistolla (6AT).

Uusi dieselmoottori ja uusi kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto

Asiakkaiden valittavissa on myös uusi 2,2 litran Smartstream-dieselmoottori, joka on päivitetty polttoainetalouden ja suorituskyvyn parantamiseksi.

Edellisestä moottorisukupolvesta poiketen uuden voimanlähteen sylinterilohko on raudan sijaan alumiinia, minkä ansiosta se on 19,5 kg kevyempi. Useita muitakin moottorin osia on paranneltu.

Katso tästä muita Hyundai-juttuja.

Lisäksi moottori on varustettu uudella 2 200 baarin ruiskutusjärjestelmällä, kun edellisen moottorin ruiskutuspaine oli 2 000 baaria. Nelisylinterinen moottori tuottaa tehoa 202 hv ja vääntöä 440 Nm, ja se on saatavana nelivetoisena.

Uusi moottori on yhdistetty hiljattain kehitettyyn kahdeksanvaihteiseen kaksoiskytkinautomaattivaihteistoon (8DCT), joka on ns. märkäkytkintyyppiä, eli kytkimet ovat öljykylvyssä.

Kuva: Hyundai.

Vaihteisto mahdollistaa perinteiselle automaattivaihteistolle ominaiset sulavat vaihtotapahtumat, mutta tarjoaa samalla parempaa polttoainetaloutta kuin ns. kuivat kaksoiskytkinvaihteistot.

Verrattuna seitsemänvaihteiseen kaksoiskytkinvaihteistoon uusi vaihteisto voi Hyundain tiedotteen mukaan välittää jopa 58 % suuremman väännön. Polttoainetalous on 3 % parempi kuin kahdeksanvaihteisilla perinteisillä automaattivaihteistoilla, mistä kiitos kuuluu mm. aiempaa pienemmille sisäisille kitkoille.

Kaiken tämän lisäksi uusi 8DCT-vaihteisto tekee ajotuntumasta dynaamisemman ja parantaa auton suorituskykyä kiihdytyksissä jopa 9 % verrattuna kuusivaihteisilla manuaalivaihteistoilla varustettuihin malleihin*.

Uusi pohjalevy, parempi suorituskyky ja turvallisuus

Uusi Santa Fe on Euroopassa ensimmäinen Hyundai-malli ja koko maailmassa ensimmäinen Hyundai-SUV, joka pohjautuu Hyundain täysin uuteen kolmannen sukupolven perusrakenteeseen eli pohjalevyyn.

Uusi pohjalevy mahdollistaa merkittävät parannukset auton suorituskykyyn, käsiteltävyyteen, polttoainetalouteen ja turvallisuuteen.

Uuden pohjalevyn etevän muotoilun ja rakenteen ansiosta ilmanvastusta auton alla on saatu pienennettyä merkittävästi. Auto on entistä vakaampi, sillä rakenteiden uudella sijoittelulla painopistettä on saatu madallettua ja kokonaispainoa pienennettyä.

Lisäksi aerodynamiikkaa on parannettu ilmanvastuksen minimoimiseksi. Tällä saadaan erinomainen polttoainetaloudellisuus ja suorituskyky.

Kuva: Hyundai.

Avarammat tilat

Mukavuudestaan ja tilavuudestaan pitkään ylistetty Santa Fe tarjoaa uudistetun perusrakenteensa ansiosta nyt vielä enemmän tilaa, vaikka auto onkin saatavana uusilla sähköisillä voimalinjoilla.

Sekä auton pituus 4 785 mm (+15 mm), leveys 1 900 mm (+10 mm) että korkeus 1 685 mm (+5 mm) ovat kasvaneet edeltävään malliin verrattuna. Uuden Santa Fen akseliväli on 2 765 mm, etuylitys 945 mm (+5 mm) ja takaylitys 1 075 mm (+10 mm).

Uuden pohjalevyn älykkään tilankäytön ansiosta ajoakku on voitu sijoittaa Hybrid-versiossa matkustajan istuimen alle ja Plug-in Hybrid -versiossa kuljettajan ja matkustajan istuinten alle niin, että se ei vaikuta matkustajien tai tavaroiden käyttöön jäävään tilaan.

Ajotilavalinnat

Uudessa Santa Fe -mallissa on Terrain Mode -valitsin: keskikonsolissa oleva säätönuppi, jolla voidaan kätevästi valita sopiva ajotila. Valitsemalla oikean ajotilan voidaan optimoida auton suorituskyky sekä HTRAC-asetukset* moniin tilanteisiin: hiekalle, lumelle ja mudalle.

Lisäksi Terrain Mode -valitsin sisältää Eco-, Sport- ja Comfort -ajotilat, jotka korostavat valinnasta riippuen taloudellisuutta, sporttisuutta tai mukavuutta.

Näiden ohella valittavana on Smart Driving Mode, jota käyttämällä auto tunnistaa ajotavan ja valitsee ajotilan automaattisesti, eikä kuljettajan tarvitse tehdä valintaa.

*HTRAC on yhdistelmä sanoista ”Hyundai” ja ”traction” eli “veto”

Uuden Santa Fe -malliston hinta Suomessa alkaa 49 390 eurosta (Comfort 1,6 T-GDI 230 hv Hybrid 6AT). Santa Fe Plug-in Hybrid -malliston hinnat alkavat 58 390 eurosta (Style 1,6 T-GDI 265 hv Plug-in hybrid 4WD 6AT).

Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen toukokuussa 2021.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!