Historian havinaa: Hyundain Santa Fe -malli täyttää 20 vuotta

Kuva: Hyundai.

Hyundai esitteli ensimmäisen sukupolven Santa Fen vuonna 2000. Tänä vuonna 20-vuotispäiväänsä juhlivasta mallista on tullut Hyundain lippulaiva.

– Santa Fe oli Hyundain ensimmäinen SUV-malli. Se on yksi pisimpään myynnissä olleista mallisarjoistamme, ja tärkeimpiä mallejamme sekä maailmanlaajuisesti että Euroopassa, kertoo Hyundai Motor Europen markkinointi- ja tuotejohtaja Andreas-Christoph Hofmann.

Kuva. Wikipedia Deloreanman14.

Santa Fe – ensimmäinen sukupolvi: tästä kaikki alkoi (2000 – 2006)

Hyundai esitteli Santa Fen ensimmäisen kerran vuoden 2000 Geneven autonäyttelyssä.

Seuraavat sukupolvet veivät mallia kohti premium-luokkaa, mutta ensimmäinen Santa Fe oli ensisijaisesti käytännöllinen, ja sitä arvostettiin sen toiminnallisuuden ja luotettavuuden vuoksi.

Tuotantoa jouduttiin nopeasti kasvattamaan, sillä kysyntä erityisesti Yhdysvalloissa oli odotettua suurempaa.

Ensimmäisen sukupolven Santa Fen ulkonäkö oli karkea ja yksinkertainen, mutta auto oli pidempi ja leveämpi kuin monet sen kilpailijat, ja sen maasto-ominaisuudet olivat hyvät.

Autossa oli runsaasti tilaa viidelle matkustajalle ja matkatavaroille.
Mukavuusvarusteita, kuten ilmastointi, cd-soitin, kattoluukku ja sähköiset ikkunannostimet, oli runsaasti.

Vuonna 2003 Hyundai vastasi asiakkaiden toiveisiin tuomalla mallistoon tehokkaamman moottorin, ja mallin nelivetojärjestelmä sai oman ohjainlaitteen.

Kuva: Hyundai.

Santa Fe – toinen sukupolvi: enemmän voimaa, tilaa ja turvallisuutta (2006 – 2012)

Santa Fen toisen sukupolven ensiesittely oli Pohjois-Amerikan kansainvälisessä autonäyttelyssä tammikuussa 2006, jolloin autojen suunnittelussa ulkonäön merkitys alkoi kasvaa.

Santa Fen ulkonäkö muuttui linjakkaammaksi, ja samalla malliin tuotiin tehokas dieselmoottori ja uudistettu V6-bensiinimoottori.

Sisätiloihin ilmestyi ripaus luksusta pehmeämpinä materiaaleina sekä säätimien ja kytkinten sinisenä taustavalaistuksena. Auton mitat kasvoivat, ja Santa Fe oli nyt tarjolla myös seitsemänpaikkaisena.

Asiakkaille haluttiin tarjota turvallisempia autoja.

Ajovakaudenhallintajärjestelmä, lukkiutumattomat jarrut, sivuturvatyynyt kaikille istuinriveille, rengaspaineentunnistus ja aktiiviset niskatuet tulivat vakiovarusteiksi. Lisävarusteina autoihin sai valita navigointijärjestelmän, peruutuskameran ja vakionopeudensäätimen.

Kuva: Hyundai.

Santa Fe – kolmas sukupolvi: kehittyneempää turvallisuutta ja liitettävyyspalveluita (2012 – 2018)

Kolmannen sukupolven Santa Fe oli suuri edistysaskel Hyundaille. Uusi malli säilytti aiemmat etunsa; käytännöllisyyden, avarat tilat ja luotettavuuden, ja yhdisti niihin dynaamisen, modernin ilmeen.

Nyt Santa Fehen sai myös uudenlaista, ajamista helpottavaa älykkyyttä.
Tarjolle tuli muun muassa kahdeksantuumainen intuitiivisen käyttökokemuksen tarjoava monitoiminäyttö.

Hyundai vahvisti asemaansa johtavien turvallisuusominaisuuksien tarjoajana. Esimerkkejä näistä ominaisuuksista ovat levyjarrut kaikissa pyörissä, äkkijarrutuksissa tehostava jarrutusavustin lukkiutumattomien jarrujen yhteydessä sekä sähköinen jarrutusvoiman jakaminen etu- ja taka-akselien välillä.

Modernista teknologiasta, dynaamisesta muotoilusta ja runsaasta turvallisuusvarustelusta koostui kokonaisuus, joka toi Hyundaille uuden, laajemman asiakaskunnan.

Kuva: Hyundai.

Santa Fe – neljäs sukupolvi: SmartSense-teknologia ja uusi muotoilu (2018 – )

Aikaisempien mallien perustuksille on luotu Santa Fen neljäs sukupolvi, joka esiteltiin yleisölle vuonna 2018.

Santa Fen muotoilua ja urheilullista olemusta korostaa keulalla Cascading Grille -etusäleikkö ja kyljissä kaaret, jotka ulottuvat ajovaloista kattolinjaa pitkin takavaloihin. Uusi Santa Fe on sisätiloiltaan edeltäjiään suurempi, toisella istuinrivillä jalkatila on kasvanut 38 mm.

Katso muita Historian havinaa -juttuja.

SmartSense-teknologialla varustettu Santa Fe sai viisi tähteä Euro NCAP -testissä. Santa Fe -mallissa on Hyundain kehittämä Rear Occupant Alert -järjestelmä, joka tunnistaa, jos takapenkillä on lapsi tai lemmikkieläin, ja varoittaa autosta poistuvaa kuljettajaa, mikäli takaovia ole avattu auton pysäköinnin jälkeen.

Toinen esimerkki turvallisuutta lisäävistä varusteista on takana olevasta risteävästä liikenteestä varoittava järjestelmä, joka tarkkailee auton ympäristöä 180 asteen alueella, ja varoittaa peruuttavaa kuljettajaa havaitessaan esteen, tai jopa jarruttaa kuljettajan puolesta estääkseen törmäyksen.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here