Työsuhdeautolla ajavat naiset haluavat autoiluun sähköä paljon muita suomalaisia enemmän

Suomessa työsuhdeautot kehittyvät koko autokantaa nopeammin vihreämpään suuntaan. Niissä eritoten naisten katse on sähköautoissa ja ladattavissa hybrideissä. Liki puolet työsuhdeautolla ajavista naisista aikoo valita seuraavaksi autokseen ladattavan hybridin tai täyssähkön, todetaan ALD Automotiven tiedotteesta.

– 48 prosenttia yritysten naispuolisista leasingautoilijoista suunnittelee seuraavan työautonsa kulkevan joko täysin tai osittain ladattavalla sähköllä. Se ennakoi kestävän kehityksen vain kiihtyvän yritysleasingissä, ALD Automotiven B2B liiketoiminnan päällikkö Daniela Kalpala kertoo.

– Kaikista käyttövoimista ladattava hybridi on ylivoimaisesti eniten naispuolisten yritysautoilijoiden mieleen. Peräti 40 prosenttia aikoo hankkia seuraavaksi sellaisen. Ladattavat hybridit ovat toki iso trendi autoissa ylipäätään ja ne toimivat usein porttituotteena. Harva palaa siitä takaisin pelkkään polttomoottoriin, Kalpala jatkaa.

Kaikista Suomeen rekisteröidyistä henkilöautoista ladattavia hybridejä ja täyssähköautoja oli joulukuun lopussa yhteensä 2 prosenttia. Eroavaisuus yritysten ja eritoten naispuolisten yritysautoilijoiden suuntaukseen on selkeä.

Näkemykset selviävät ALD:n viime vuonna yrityksille teettämästä kyselytutkimuksesta.

Täyssähköllä on selkeät hidasteet

Vaikka yritysten autopolitiikassa suuntaus on selkeästi kohti kestävämpää kehitystä, on syytä huomioida, että yritysten naisautoilijoistakin vain 8 prosenttia haluaa seuraavan autonsa kulkevan vain sähköllä.

– Täyssähköautojen yleistymistahdissa näkyy edelleen latauspisteverkoston kattavuuden puutteet. Täyssähköautomallien valikoima on lisääntynyt ja lisääntyy jatkuvasti. Tarjonta on kuitenkin vielä kehittymisvaiheessa, Kalpala toteaa.

Latausverkoston parantuminen erittäin merkittävä tekijä sähköautoilun suosion kasvattamisessa. Sinänsä käyttövoimat ovat jo merkittävä osa suomalaisyritysten autovalintoja. Käyttövoiman merkitys autovalinnassa on työsuhdeautolla ajavista naisista 43 prosentille erittäin tärkeä seikka ja 42 prosentille melko tärkeä.

– Naisten asema autoalalla ja yritysten autopäätöksissä on kasvanut edellisten 10 vuoden aikana roimasti. Autoalan imago on edelleen miehinen, mutta sisältä ala on huomattavasti julkikuvaansa tasa-arvoisempi. Miesten päätöksissä keskimäärin painottuvat ulkonäkö ja tekniset ominaisuudet, naisilla enemmän käytännöllisyys ja helppous. Ympäristöystävällisyys on myös yhä tärkeämpi valintakriteeri, Kalpala sanoo.

– Yritykset ja maailma ylipäätään ovat muokkautuneet viime vuosina valveutuneemmiksi ympäristön suhteen. Se on pääsyy, miksi sähkö korostuu enemmän ja enemmän yritysten autoratkaisuissa. Vastuullisuuskehitys vaikuttaa kaikkeen. Tämä kokonaisuus ei ole sukupuolisesti jakautunut asia, Kalpala lisää.

Lataushybridin jälkeen toiseksi suosituin käyttövoima päättäjänaisten keskuudessa on diesel. Dieselauton aikoo heistä seuraavaksi hankkia joka neljäs. Dieselin suosiota selittää edelleen se, että merkittävä osa leasingautoista on käytössä paljon matka-ajoa vaativissa töissä.

Diesel on edullisimmillaan pitkillä matkoilla. Dieselmoottoreita on koko maan henkilöautokannastakin vielä 28 prosenttia. Suunta on kuitenkin laskeva.

Myös naiset pitävät Toyotasta, Volkkarista ja Fordista

Naisilla ja miehillä on Suomessa samat suosikkiautomerkit. Toyota on maan ylivoimaisesti suosituin automerkki. Naisilla sen jälkeen tulevat Volkswagen, Ford, Volvo ja Nissan.

Miehillä ainoa poikkeus brändeissä on Mercedes-Benz Nissanin tilalla. Asia selviää liikenne- ja viestintäviraston tilastoista.

Naisten sitoutuminen Toyotaan on vielä miehiäkin laajempaa, sillä Toyotan osuus naisille rekisteröidyistä henkilöautoista on 16 prosenttia. Miehillä vastaava lukema on 12,5.

– Miehillä automerkkien kirjo on huomattavasti laajempi kuin naisilla. Naiset keskittyvät enemmän tiettyihin brändeihin. Suosituimmat 10 brändiä muodostavat molemmilla sukupuolilla noin 71 prosenttia kaikista ajossa olevista henkilöautoista, mutta sen jälkeen merkkivalikoima laajenee, ALD:n myyntiryhmän päällikkö Niina Lind kertoo.

Naisten autojen osuus kasvaa hitaasti

Koko henkilöautokannasta oli joulukuun lopussa rekisteröity miesten nimiin yli 67 prosenttia.

– Naisten nimiin rekisteröityjen autojen osuus kaikista henkilöautoista kasvoi edellisten 10 vuoden aikana vain 1,8 prosenttia. Perheillä on paljon miesten nimiin rekisteröityjä autoja, joita naiset kuitenkin jatkuvasti käyttävät, mutta silti painotus on selkeä, Lind kommentoi.

Yksityisleasingissä naisten osuus on isossa kasvussa. ALD Yksityisleasingissä naisautoilijoiden määrä on toistaiseksi tänä vuonna kasvanut 355 prosenttia vauhdikkaammin verrattuna viime vuoden tammi–helmikuuhun.

– Suuri kasvu kertoo toki yksityisleasingin nuoruudesta ilmiönä, mutta myös siitä, että kiinnostus on tällä hetkellä voimakasta. Koronapandemia on myös osaltaan saattanut kasvattaa kiinnostusta yksityisautoiluun. Lisäksi autoilussa on alkamassa muutos vahvasta omistajuudesta kohti väliaikaista ja tarveperusteista käyttöä, Lind päättää.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

1 KOMMENTTI

  1. Ladattavien hybridien polttoaineen kulutus sattaa yllättää, jos polttomoottoria joutuu käyttämään pitemmillä matkoilla joihin akun virta ei riitä. Kannattaisi mitata polttoaineen kulutus todellisessa tilanteessa, eikä luottaa valmistajan ilmoitukseen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!