Uusi BMW 5 -sarjan Touring nyt myös täyssähköisenä

Uuden sukupolven BMW 5 -sarjan Touring sopii monenlaiseen käyttöön arjessa ja juhlassa. Kuudennessa sukupolvessaan mukana ovat ensimmäistä kertaa myös täysin sähköiset BMW i5 Touring -mallit.

Pitkä kattolinja, loivasti kaartuva katto ja takaosa antavat uudelle BMW 5 -sarjan Touringille urheilullisen ulkonäön. Pitkä olkalinja, voimakkaat pyöräkotelot takana ja tasainen takaikkuna korostavat auton kokoa.

BMW 5 -sarjan Touring on kasvanut edellisestä sukupolvesta 97 millimetriä pituutta, 32 millimetriä leveyttä ja 17 millimetriä korkeutta. Uudet ulkomitat ovat 5 060 x 1 900 x 1 515 millimetriä. Myös akseliväli on pidentynyt 20 millimetriä 2 995 millimetriin luokkansa pisimmäksi. Samalla sisätilat ovat kasvaneet varsinkin takana.

Matkatavaroillekin on enemmän tilaa: kaikkien sarjan autojen tavaratila on laajennettavissa 570 litrasta 1 700 litraan.

Pidentynyt akseliväli ja pyörien väli, tasapainotettu akselipainon jakauma, auton kevyt rakenne ja korin ja alustan liitoksen jäykkyys parantavat ajamisen urheilullisuutta ja mukavuutta. Mallikohtaisesti viritetty jousitus varmistaa harmonisen käsiteltävyyden kaikissa tilanteissa.

Kuva: BMW.

Väljissä sisätiloissa BMW Curved Display auttaa ajajaa pysymään aina ajan tasalla. Urheiluistuimet ovat nyt vakiona, kuten myös vegaaninen sisustus.

Ajamista helpottavat uuden malliston pitkälle kehitetyt ajo- ja pysäköintiavustimet. Autoihin on myös saatavana Driving Assistant Professional, johon sisältyy Active Lane Change Assistant. Sen avulla kuljettaja voi vahvistaa auton ehdottaman kaistanvaihdon katseellaan.

Kaksi täyssähköistä mallia

Joustavan voimansiirtoarkkitehtuurin ansiosta BMW pystyy tuottamaan samalta Dingolfingin-tuotantolinjalta bensiini-, diesel-, lataushybridi- ja sähkömalleja uusista BMW 5-sarjan Touringeista, jotka tulevat markkinoille toukokuusta alkaen.

Sähkömalleja on aluksi kaksi: BMW i5 eDrive40 Touring ja sarjan huippumalli BMW i5 M60 xDrive Touring.

Kuva: BMW.

BMW i5 eDrive40 Touringissa sähkömoottori on taka-akselin alueella. Se tuottaa 250 kW/340 hp, ja sen suurin vääntömomentti on 400 Nm tai 430 Nm, kun käytössä on Sport Boost- tai Launch Control -toiminto. Malli kiihtyy nollasta sataan 6,1 sekunnissa.

BMW i5 M60 xDrive Touringissa on moottorit edessä ja takana. Sen ansiosta auton teho on 380 kW/517 hp tai My Mode Sport -tilassa 442 kW/601 hp. Suurin vääntömomentti 795 Nm tai 820 Nm, kun käytössä on M Sport Boost- tai M Launch Control -toiminto. Malli kiihtyy nollasta sataan 3,9 sekunnissa.

Akun kapasiteetti on 81,2 KWh. Tehokkaan akun lisäksi ajomatkaa pidentävät tehokkaat sähkömoottorit, uusin versio jarrutusenergian talteenotosta ja lämpöpumppu sisätilojen lämpötilan säätelyyn. BMW i5 M60 xDrive Touringin sähköinen toimintamatka on 445–506 kilometriä ja i5 eDrive40 Touringin 483–560 kilometriä.

Kuva: BMW.

Akkua voi ladata 11 kW:n (vakio) tai 22 kW:n (lisävaruste) vaihtovirralla tai tasavirralla enimmillään 205 kW:n teholla. Ennakoiva lämmönhallinta optimoi latauksen pikalatausasemilla.

Uuden 5-sarjan Touringin alkaen-hinta on 76 900 euroa (i5 eDrive 40). Lippulaivamalli i5 M60 xDrive Touringin alkaen-hinta on 106 000 euroa.

Lue myös

Autotoday testasi: BMW iX1 – ulkokuortaan suurempi täyssähkö

BMW:n uusien akkujen kennojen energiatiheys selvästi aikaisempaa suurempi

Autotoday testasi: BMW i7 — nautinnon multihuipentuma!

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän