Viime vuoden Black Friday vaikutti tämän vuoden rekisteröintitilastoihin

BMW 530e xDrive Sedan ja BMW 530i Touring. Kuva: BMW.

Yksitoista prosenttia Suomeen tänä vuonna rekisteröidyistä BMW 530e Plug-in -hybrideistä myytiin viime Black Fridayna.

Kyseessä on BMW:n suosituin malli Suomessa tällä hetkellä. Niitä on rekisteröity tänä vuonna 538 kappaletta, joista yli joka kymmenes juontuu Black Friday -viikonlopusta. Kyseessä oli Euroopan ja Suomen suurimman leasingyhtiön ALD Automotiven yksityisleasingkampanja.

Keskimääräinen toimitusaika, ennen rekisteröintiä, on kolme kuukautta. Siksi viime vuoden Black Friday vaikuttaa rekisteröinteihin tälle vuodelle. Onnistumisesta innostuneena ALD satsaa yhä enemmän tämän vuoden Mustaan Perjantaihin.

– Koska kyse on suositun automerkin tämän hetken suosituimmasta tuotteesta, 11 prosentin vaikutus vuoden rekisteröintimäärään on niin iso, että Black Friday -viikonlopun voi sanoa muokanneen koko kuluttajakysyntää BMW:n 5-sarjaa kohtaan, ALD:n Suomen myyntijohtaja Anssi Rinne kertoo.

Seitsemän prosenttia suosituimman Teslan rekisteröinneistä

Toinen yksityisleasingonnistuja viime vuoden Black Fridayna oli Tesla.

Sen selkeästi suosituimman mallin Model 3:n koko kuluvan vuoden rekisteröinneistä seitsemän prosenttia syntyi tuon yhden viikonlopun yhteydessä.

– Teslan koko myynti Suomessa kasvoi viime vuonna vuodesta 2018 yli 500 prosenttia. Se on yksi trendikkäimmistä automerkeistä tällä hetkellä. Seitsemän prosentin osuus nyt kertoo Black Fridayn olleen merkittävässä roolissa tuossa trendissä. Vaikuttavuus kun on laajempaa kuin vain suora lyhytaikainen menekki, Rinne toteaa.

Usean automallin hinta alennetaan

BMW 530e Plug-in -hybridi oli ALD:n viime vuoden Black Friday -kampanjan myydyin auto. Tuolloin alennettiin viiden auton hintaa. Neljä muuta olivat Tesla model 3, Kia Ceed -farmari, Mitsubishi Outlander neliveto pistokehybridi ja Volvo XC90 neliveto pistokehybridi.

– ALD:n Black Friday näkyy jälleen digitaalisessa mediassa. Viime vuonna tavoittelimme 50 myytyä autoa. Myytyjä kertyi huomattavasti iloisemmin. Tavoite ylittyi 140 prosentilla. Nyt panostamme vielä enemmän, Rinne sanoo.

Tänä vuonna mukana olevista autoista ensimmäiset paljastetaan kampanjan alkaessa 23. päivä marraskuuta. Kaikki autot ja hinnat tulevat ALD:n verkkokauppaan 27. marraskuuta. ALD:n verkkokauppaan on Black Fridayna luvassa myös varsinaisen kampanjan ulkopuolisia automalleja edullisin hinnoin.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here