Toyota bZ4X saa ensimmäisen elinkaaripäivityksensä sitten mallin ensiesittelyn vuonna 2022. Uusien ominaisuuksien ja päivitysten kokonaisuus vahvistaa mallin vetovoimaa ja rikastuttaa niin omistamisen kuin ajamisen tuottamaa iloa.
Ensiesittelynsä jälkeen on Toyota bZ4X vakiinnuttanut asemansa Euroopassa yhtenä viidestä myydyimmästä mallista omassa luokassaan. Nyt esiteltävät mallimuutokset vahvistavat entisestään sen asemaa Toyotan jatkuvasti kasvavan sähköautomalliston kärjessä.

Toyota bZ4X on suunniteltu ja kehitetty aidoksi SUV-malliksi, mikä näkyy mm. saatavilla olevan AWD-nelivedon myötä. Se lisää hallittavuutta ja tarjoaa aitoa maastoajokykyä. Sen energiatehokkuus perustuu Toyotan pitkäaikaiseen johtajuuteen sähköistettyjen voimansiirtoteknologioiden alalla.
Tuo kokemus mahdollistaa tukevan annoksen laatua, kestävyyttä ja luotettavuutta myös sähköautoihin. Toyota tarjoaakin täyssähköisiin henkilöautoihinsa peräti 10 vuoden tai miljoonan kilometrin mittaisen akkuturvan. Akkuturvan voimassaolo aktivoituu seuraamalla auton normaalia määräaikaishuolto-ohjelmaa säännöllisine akkutesteineen. Akkuturva takaa, että akku säilyttää vähintään 70 % alkuperäisestä kapasiteetistaan akkuturvan voimassaolon aikana.
Kaksi akkuvaihtoehtoa
Uusi Toyota bZ4X-mallisto tarjoaa jatkossa mahdollisuuden valita bruttokapasiteetiltaan 57,7 kWh tai 73,1 kWh akun välillä. Näin asiakkaat voivat valita version, joka parhaiten sopii heidän käyttötarpeisiinsa ja budjettiinsa. 57,7 kWh -akku on saatavilla etuvetoiseen malliin ja 73,1 kWh -akku on saatavilla sekä etu- että nelivetoversioon.
WLTP-ajosyklin mukainen enimmäistoimintamatka on varustetasosta ja voimansiirrosta riippuen jopa 573 km* (alustava arvo).
Lisää tehoa
Toyotan kompaktit, kevyet ja energiatehokkaat eAxle-akselisto/moottorikokonaisuudet on myös päivitetty. Niissä käytetään nyt mm. piikarbidipuolijohteita (SIC) tehden uudesta bZ4X:stä yhden tehokkaimmista Toyota-malleista Euroopassa GR-mallit pois lukien.

Voimalinjan voi valita kolmesta erilaisesta kokonaisuudesta:
- 57,7 kWh akku ja 167 DIN hv (123 kW)*, etuveto
- 73,1 kWh akku ja 224 DIN hv (165 kW)*, etuveto
- 73,1 kWh akku ja 343 DIN hv (252 kW)*, AWD-neliveto
Nelivetoversion vetomassa jarrulliselle perävaunulle kaksinkertaistuu uudistuksen yhteydessä ollen jatkossa 1 500 kg*. Uusi 22 kW:n AC-sisäinen laturi on jatkossa saatavilla Premium-varustetasoon. DC-latauksen enimmäisteho on tuttu 150 kW.
Design päivitetty, mukavuus korotettu uudelle tasolle
Design on päivitetty sekä auton sisä- että ulkopuolelta. Auton etuosan ilme on nyt aiempaa sulavampi ja elegantimpi aerodynaamisten ominaisuuksien parantuessa entisestään. Sisätiloissa on tapahtunut täydellinen päivitys, ja sen kohokohtana nähdään uusi keskikonsoli sekä uusi kojelaudan muotoilu. 14-tuumainen multimedianäyttö on vakiovaruste.

Jousituksen ja korin maltillisten päivitysten ansiosta uudistunut Toyota bZ4X näyttää kyntensä myös alhaisemmilla melu- ja värinätasoilla. Matkustusmukavuus, ajomukavuus ja ajodynamiikka kiittävät.
Toiminnalliset päivitykset
Uudistunut Toyota bZ4X on varustettu akun esilämmitystoiminnolla. Esilämmittämällä akkua voidaan varmistaa optimaalinen lämpötila DC-pikalatausta varten, mikä mahdollistaa suuremman lataustehon. Tämä toiminto voidaan aktivoida joko manuaalisesti tai automaattisesti navigoimalla pikalatausasemalle.
Navigointijärjestelmässä on optio suunnitella reitti suositeltujen, kätevien latausasemien kanssa, perustuen mm. akun varaustilaan ja jäljellä olevaan ajomatkaan. Tämä toiminto on päivitettävissä myös nykyisille bZ4X-malleille OTA-päivityksenä.

Uudistunut Toyota bZ4X saapuu Suomeen alkusyksystä 2025.
*Kaikki ajoneuvon tekniset tiedot ovat alustavia. Lopulliset tekniset tiedot vahvistetaan ajoneuvon tyyppihyväksynnällä.
Lue muita juttuja Toyota bZ4X -mallista.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //