Toyota on esitellyt tänään Shanghain autonäyttelyssä uuden täyssähköisen Toyota bZ4X -konseptimallin. Malli on nollapäästöisen bZ-tuoteperheen ensimmäinen täyssähkömalli.
Toyota bZ4X -konsepti on keskikokoinen, nelivetoinen SUV-malli ja se on keskeisessä asemassa Toyotan muutoksessa pelkästä autonvalmistajasta kaikille parempaa liikkuvuutta tarjoavaksi yritykseksi.
Lyhenne “bZ” tulee sanoista “beyond Zero”, jotka puolestaan kertovat Toyotan sitoutumisesta pelkkiä nollapäästöjä ja hiilineutraaliutta pidemmälle.

Nämä tavoitteet saavutetaan tavoin, jotka hyödyttävät niin kokonaisia yhteiskuntia kuin niiden yksittäisiä jäseniä.
Mallinimen “4” merkitsee keskikokoista ajoneuvoa ja “X” puolestaan kertoo sen olevan SUV-malli.
Uusi Toyota bZ4X -konsepti on kehitetty yhteistyössä Toyota Motor Corporationin ja Subaru Corporationin kanssa. Tuotantomallin valmistus ja myynti alkaa vuoden 2022 puolivälissä.
Sähköautoille suunniteltu alustarakenne
Toyota bZ4X -konseptissa käytetään uutta e-TNGA -alustarakennetta, joka on kehitetty erityisesti täyssähköautoja varten.
Pitkä akseliväli sekä lyhyet ylitykset niin edessä kuin takana mahdollistavat hyvät tilat matkustamoon. Esimerkiksi takajalkatila on samaa suuruusluokkaa kuin mihin on totuttu isoissa sedan-malleissa.

Matkustamon etuosa on piirretty ajomoduulin ympärille. Mainittu moduuli antaa kuljettajalle tuntuman suorasta yhteydestä niin edessä olevaan tiehen kuin tarpeelliseen informatioon.
Matalalle sijoitettu kojelauta avartaa näkyvyyden panoraamaluokkaan ja alleviivaa tilantuntua.
Tarvittavat katkaisijat ja säätimet on sijoitettu keskikonsoliin, ja ohjauspyörän yläpuolelle sijoitettu mittaristo edellyttää mahdollisimman lyhyitä katseen siirtämisiä pois tiestä.
Akunhallinta avainasemassa toimintasäteen optimoinnissa
Ajoneuvon suunnittelussa voitiin niittää sitä satoa, mitä yli 20 vuoden kokemus ajoneuvojen sähköistämisessä on Toyotalla kylvetty.
Tämä varmistaa, että sähköisen voimalinjan ydinkomponentit eli sähkömoottori, tehoelektroniikka sekä akunhallinta ovat sekä luokkansa energiatehokkaimpia että kykenevät tarjoamaan sopivan toimintasäteen.

Auton ympäristöprofiilia kohentaa entisestään aurinkopaneelijärjestelmä. Toyota bZ4X -konseptin korkeajänniteakku suunniteltu pitkäkestoiseen, luotettavaan käyttöön myös kaikista kylmimmissä olosuhteissa.
Steer-by-wire -järjestelmä
Etu- ja taka-akselilla sijaitsevien sähkömoottorien avulla toteutettu AWD-järjestelmä on kehitetty yhteistyössä Subarun kanssa.
Kummankin yrityksen vahva neliveto-osaaminen luo Toyota bZ4X -konseptille aitoja off-road-ominaisuuksia.

Toyota bZ4X -konsepti on maailman ensimmäinen malli, jossa sarjatuotantoautoon tuodaan tarjolle ohjauspyörän korvaava sähköinen ohjain ilman mekaanista yhteyttä etupyöriin.
Tämä teknologia mahdollistaa kuljettajalle erinomaisen ajotuntuman, josta pystytään poistamaan esimerkiksi tienpinnan epätasaisuudesta ja jarrutuksista aiheutuvat häiriötekijät.
Steer-by-wire -ohjauksesta ja auton muista teknisistä ominaisuuksista kerrotaan lisää kuluvan vuoden aikana.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //



