Vuoden kuluttua Suomeen tuleva Toyota C-HR+ on täyssähköinen

Toyota on esitellyt Toyota C-HR+ -mallinsa. Se on täysin uusi täyssähkömalli C-SUV-segmentissä.

Uutuusmalli on kehitetty vuonna 2022 esitellystä Compact SUV -konseptista. Uutuuteen on sisällytetty paljon sellaisia muotoilullisia tekijöitä, jotka ovat tehneet Toyota C-HR -mallista menestystarinan. Viimeksi mainittua on myyty yli miljoona yksilöä kahden mallisukupolven voimin.

Uutuusmallin esittely vahvistaa entisestään Toyotan käyttövoimaneutraalia strategiaa, jonka mukaan hybridien, ladattavien hybridien, täyssähköautojen ja polttokennoautojen avulla saavutetaan jatkuva päästöjen aleneminen. Tämä puolestaan tarjoaa Toyotalle tien hiilineutraaliuden saavuttamiselle Euroopassa vuoteen 2035 mennessä.

Täysin uusi malli

Vaikka uutuus on saanut inspiraationsa Toyota C-HR -mallista, joka jatkaa poikkeuksellisen menestyksekkäästi uusien asiakkaiden houkuttelemista brändiin, Toyota C-HR+ on täysin oma, yksilöllinen mallinsa.

Kuva: Toyota.

Se on valmistettu Toyotan täyssähköautoille tarkoitetun e-TNGA-alustarakenteen pohjalle ja sen korilla sekä sisustalla ei ole yhteisiä komponentteja Toyota C-HR -mallin kanssa. C-HR+ -mallissa nähdään puhdas, elinvoimainen ulkodesign, joka on pohjimmiltaan yksinkertainen. Sillä on silti vahvan tunteellinen puoli, joka vetoaa sekä sydämeen että mieleen.

Edestä katsottuna puhdas ja moderni muotoilu auttaa tunnistamaan uutuuden selvästi uudeksi Toyotan täyssähköautoksi, kun taas leveä, vakaa olemus välittää viestiä Toyota C-HR -malliin liittyvistä dynaamisista ominaisuuksista. Etupuskuri, -säleikkö ja ajovalot ovat mallikohtaisia, kun taas sulava, coupe-crossover-siluetti on sekä erottuva että aerodynaaminen. Huomionarvoista on, että coupe-kattolinja saavutetaan tinkimättä matkustajien pääntilasta edessä tai takana.

 

Ulkonäkö on yhtä erottuva takana, jälleen viestien tukevaa otetta kaikesta sitä ympäröivästä ja LED-takavaloyhdistelmien hienostuneisuus kruunaa kokonaisuuden. Takalasin jyrkkä kulma ja eleettömästi kokonaisuuteen integroitu ilmanohjain lisäävät dynaamista aspektia ulkonäköön.

”Class Above” -sisätilat

”Class Above” tarkoittaa vapaasti käännettynä ”luokkaa ylempää”. Uutuusmallin sisätilat ovat huikea yhdistelmä modernia ja virtaviivaista, avoimen kutsuvaa tunnelmaa, jota tunnelmavalaistus vielä hienostuneesti korostaa.

Kuva: Toyota.

Kokonaispituudeltaan auto on 4 520 mm akselivälin ollessa 2 750 mm. Tämä varmistaa tilavan matkustamisen runsaalla pääntilalla ja mittavalla tilalla etu- ja takapenkkiläisen välillä. Tuloksena on suurempi matkustamotila, eli luokkaa ylempi kuin mitä yleensä odotetaan tämän kokoluokan autolta.

Samoin sisätilojen toteutus tarjoaa aistittavan laatutason, joka yleensä löytyy suuremmista malleista. Tilavuus ja hyvä näkyvyys joka suuntaan tekevät Toyota C-HR+ -mallista voittavan vaihtoehdon. Mukavuutta, monipuolisuutta ja käytännöllisyyttä tukee myös 416 litran tavaratila.

Tämä auto on jaettu tila eikä vain kuljettajaa varten. Esimerkiksi kaksi langatonta älypuhelimen laturia ja takamatkustajien käytettävissä olevat usb-portit varmistavat, että kaikki matkustajat voivat olla yhteydessä maailmaan liikkeellä ollessaan – jos eivät halua keskustella keskenään. Varustetasojen mukaan pakettiin kuuluvat myös ilmastoinnin säätimet takamatkustajille ja panoraamakatto, joka tuo luonnonvaloa kaikkiin sisätilan osiin.

Teho ja suorituskyky

Toyota C-HR+ ei tule olemaan yhden koon ratkaisu kaikille. Tunnistaen erilaisten asiakkaiden käyttötarpeet ja prioriteetit, tarjoaa Toyota kahta eri akkuvaihtoehtoa. 57,7 kWh:n (bruttokapasiteetti) akku on tarjolla etuvetoiseen malliin ja suurempi 77 kWh:n akku on saatavilla sekä etu- että nelivedon yhteyteen. Tämä valikoiman laajuus auttaa Toyotaa tavoittamaan laajan asiakaskunnan.

Kuva: Toyota.

WLTP-ajosyklin mukainen enimmäistoimintamatka on jopa 600 km (alustava arvio*), riippuen varustetasosta ja voimansiirrosta.

Toyotan sähköauton luonteenomaisesti sujuva, hiljainen ja hienostunut suorituskyky palkitsee vaikuttavalla teholla. Itse asiassa GR-mallit pois lukien tämä tulee olemaan tehokkain malli Toyotan Euroopan valikoimassa.

Nelivetoversio tuottaa kuljettajan käyttöön huikeat 343 hv / 252 kW*, mahdollistaen kiihdytyksen 0–100 km/h vain 5,2 sekunnissa* – tai muita mukavia liikkeitä tien päällä. Etuvetomalli 57,7 kWh:n akulla tarjoaa 167 / 123 kW*; valitsemalla 77 kWh:n akun teho nousee lukemiin 224 hv / 165 kW*.

Energiatehokasta suorituskykyä tukee optimoitu aerodynamiikka, jossa ajoneuvon siluetti, kattospoileri ja takaosan muotoilu on suunniteltu ja toteutettu saavuttamaan sujuva ilmavirtaus ajoneuvon yli ja ympärillä.

Kuva: Toyota.

Asiakkaat arvostavat varmasti akun esilämmitystoimintoa, joka parantaa DC-pikalatausnopeutta useimmissa olosuhteissa. Käytön helpottamiseksi tämä toiminto voidaan aktivoida joko automaattisesti tai manuaalisesti. Lisähyötyjä saadaan energiansäästöä tuovasta ilmalämpöpumpusta, sekä älykkäästi ohjattavista lämmitettävistä istuimista, ohjauspyörästä ja tuulilasista.

11 kW:n sisäinen laturi on vakiona, ja 22 kW:n yksikkö on saatavilla varustetasosidonnaisesti. DC-latauksen maksimiteho on 150 kW.

Turvallista ja liitettävää teknologiaa

Palkitsevan dynaaminen suorituskyky ja hauska ajokokemus ovat keskeisiä vetovoimatekijöitä Toyota C-HR+ -mallille. Alustarakenteen peruslujuuden, jäykkyyden ja ketteryyden lisäksi jousituksen osat on tarkasti toteutettu uutta mallia varten. Sähköinen ohjaustehostin on myös uudelleenohjelmoitu reagoivuuden parantamiseksi.

Vakautta on parannettu lisäämällä korin jäykkyyttä ja alentamalla painopistettä (verrattuna Toyota C-HR -malliin). Pienempi hitausmomentti edistää entistä ketterämpää käsittelyä.

Toyota C-HR+ -mallin edistyksellinen ulkonäkö ja voimansiirto vastaavat uusimpia teknologioita myös kaikenkattavan turvallisuuden ja sisätilojen liitettävyyden osalta.

Kaikki malliversiot hyötyvät laajoista Toyota T-Mate -ominaisuuksista, mukaan lukien aktiiviset Toyota Safety Sense -paketin turvallisuus- ja avustinjärjestelmät. Ajaminen on turvallisempaa ja helpompaa, kun laaja valikoima mahdollisia riskejä havaitaan riittävän ajoissa ja jarrutuksen, ohjauksen ja tehon hallinnan automaattinen aktivointi auttaa tarvittaessa kuljettajaa välttämään törmäyksen.

Kuva: Toyota.

Useita edistyneitä ominaisuuksia on autossa vakiovarusteena, mukaan lukien kuolleen kulman valvonta, mukautuvat kaukovalot ja pysäköintitukijarru. Park Assist -pysäköintiavustin ja 360 asteen kamerajärjestelmä sisältyvät korkeimpaan varustetasoon.

14-tuumainen multimedianäyttö on vakio-ominaisuus kaikissa Toyota C-HR+ -malleissa, muodostaen keskipisteen etumatkustamon muotoilulle ja toiminnallisuudelle. Navigointijärjestelmä sisältää sähköautoille suunnitellun reititystoiminnon, joka laskee reitit kätevillä latausasemavaihtoehdoilla auton akun varaustilan ja jäljellä olevan ajomatkan mukaan.

MyToyota-sovelluksen avulla omistajat voivat seurata ja hallita ajoneuvonsa keskeisiä näkökohtia, mukaan lukien lataustilaa, latausaikaa, ajomatkoja ja muita käyttötietoja.

10 vuoden akkuturva

Toyota on tunnettu siitä mielenrauhasta, jonka se pystyy asiakkailleen tarjoamaan. Asiakkaat, erityisesti ne, jotka ostavat sähköauton ensimmäistä kertaa, voivat olla varmoja, että Toyota C-HR+ -mallissa on vakiona kaikki brändin tunnusmerkit: laatu, kestävyys ja luotettavuus.

Ehkä paras esimerkki näistä on täyssähkömallien korkeajänniteakkujen akkuturva. Akkuturva takaa huolettoman sähköautoilun jopa 10 vuoden tai miljoonan kilometrin ajaksi, kun akulle tehdään vuosittainen määräaikaisohjelman mukainen akkutesti.

Koska meillä?

Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen alkukeväällä 2026.

*Kaikki ajoneuvon tekniset tiedot ovat alustavia. Lopulliset tekniset tiedot vahvistetaan ajoneuvon tyyppihyväksynnällä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän