Toyotan ensimmäinen alusta pitäen täyssähköautoksi suunniteltu malli julkistettu

Tänään Toyota tuo maailmanensi-iltaan bZ-mallisarjan ensimmäisen mallin, bZ4X:n. Uutta e-TNGA -suunnittelufilosofiaa hyödyntäen malli on kehitetty Toyotan ja Subarun yhteistyönä.

Integroimalla korkeajänniteakku osaksi korirakennetta lattian alla saavutetaan matala painopiste, erinomainen painojakauma ja turvallisuutta, ajomukavuutta ja ajodynamiikkaa edesauttava jäykkä korirakenne.

Toyota bZ4X on tilava, mukava crossover, johon saatavilla oleva nelivetojärjestelmä erottaa sen muista. Olennainen osa bZ-mallisarjaa tulee olemaan keulan hammerhead-muotokieli.

Toyotan liki 25 vuoden kokemus sähköistettyjen voimalinjojen kehittämisestä ja valmistamisesta näkyy myös bZ4X:n korkeajänniteakussa.

Kuva: Toyota.

Jopa 10 vuoden tai 240 000 ajokilometrin jälkeen korkeajänniteakun suorituskyvyn voidaan odottaa olevan 90 % tasolla uuteen verrattuna.

Ajokantama täyteen ladatulla akulla on parhaimmillaan yli 450 km (riippuen mallista ja varustetasosta, viralliset lukemat ilmoitetaan lopullisella tyyppihyväksynnällä).

Toyota bZ4X:n ensi-ilta Euroopassa on 2.12.2021. Samaan aikaan käynnistyy ennakkomyynti, jolloin nopeimmilla on mahdollisuus varmistaa uusi autonsa ensimmäisten joukossa. Uutuudet saapuvat Suomeen kesällä 2022.

Kuva: Toyota.

Toyotan ensimmäinen täyssähköautolle kehitetty alustarakenne

Toyota bZ4X on ensimmäinen malli, joka valmistetaan erityisesti täyssähköautoille kehitetylle e-TNGA -alustarakenteelle.

Tämä täysin uusi alustarakenne tuo TNGA-arkkitehtuurista tutun joustavuuden myös täyssähkömalleille mahdollistaen useita erilaisia kokoluokkia sekä vetotapoja. Matala korkeajänniteakku sijoittuu kokonaisuudessaan ajoneuvon lattian alle muodostaen osan korirakennetta.

Kuva: Toyota.

Isot, kulmiin sijoitetut pyöräkotelot suurine vanteineen kertovat auton crossover-luonteesta. Takana muotoilu korostuu jälleen kulmiin ja koko leveyden kattavaan takavalopaneeliin.

Uuden alustarakenteen vaikutus näkyy verrattaessa bZ4X-mallia saman kokoluokan RAV4-crossoveriin.

bZ4X on 85 mm matalampi samalla kun akseliväli on 160 mm pidempi. Keula on 50 mm matalampi.

Kuva: Toyota.

Sisätilojen avaruutta voidaan lisätä saatavilla olevalla panoraamakatolla.

Matala mittaristo luo tilaa ja parantaa näkyvyyttä ulos autosta.

Pitkä akseliväli mahdollistaa luokkansa johtavat jalkatilat kaikille matkustajille. Myös tavaratila on suuri. Kiitos säädettävän tavaratilan pohjan tilaa on yli 450 litraa.

Suorituskyky

Etuvetoinen bZ4X on varustettu erittäin herkästi reagoivalla 150 kW:n sähkömoottorilla. Se tuottaa 204 hevosvoimaa ja 265 Nm:n väännön, jolla 0-100 km/h -kiihdytys sujuu 8,4 sekunnissa. Huippunopeus on rajattu 160 km/h.

Kuva: Toyota.

Nelivetomallin suurin teho on 217,5 hevosvoimaa ja huippuvääntö 336 Nm. Se suorittaa kiihdytyksen 0-100 km/h 7,7 sekunnissa. Kaikki suorituskykyarvot vahvistetaan lopullisella tyyppihyväksynnällä.

Järjestelmä mahdollistaa täyssähköautoille tyypillisen ajotyylin vain yhtä poljinta käyttäen.

Ajokantama on eräs täyssähköautojen tärkeimmistä ominaisuuksista, ja Toyota onkin tuonut siihen oman, pitkän kokemuksensa korkeajänniteakuista. Se kokemus ei tuo pelkästään ajokantamaa, vaan myöskin mielenrauhaa akun kestosta vuosien kuluessa.

Korkeajänniteakun suorituskyvyn odotetaan pysyvän 90 % tasolla aina 10 vuoteen tai 240 000 kilometriin asti. Litium-ioni-akuston kapasiteetti on 71,4 kWh, jonka tarjoama ajokantama on mallista riippuen jopa yli 450 km (vahvistetaan lopullisella tyyppihyväksynnällä).

Kuva: Toyota.

Kiitos energiatehokkaan, ilmalämpöpumpun sisältävän lämmitysjärjestelmän on auton suorituskyky turvattu myös alhaisissa lämpötiloissa.

Auto kykenee ottamaan vastaan 150 kW:n DC-lataustehon, jolloin 80 % varaustaso voidaan saavuttaa noin puolessa tunnissa. bZ4X on ensimmäinen Toyotan malli, jossa käytetään nestejäähdytteistä korkeajänniteakkua.

Steer-by-wire -ohjaus

Toyota on kehittänyt nelivetojärjestelmää yhteistyössä Subarun kanssa, ja se alleviivaa kummankin yhtiön pitkää kokemusta nelivetoisista autoista.

Nelivetoisissa malleissa on erilliset, 80 kW:n tehoiset sähkömoottorit etu- ja taka-akseleilla ja kehittynyt nelivedon ohjaus mahdollistaa erilaiset ajo-ohjelmat erilaisille ajoalustoille.

Toyota bZ4X on ensimmäinen Toyotan tuotantomalli, johon on saatavilla steer-by-wire -ohjaus. Järjestelmä tulee saataville Euroopassa myöhemmässä vaiheessa.

Kuva: Toyota.

Järjestelmä poistaa mekaanisen yhteyden ohjauspyörän ja etupyörien väliltä. Elektronisesti ohjattu järjestelmä ohjaa etupyöriä tarkasti kuljettajan aikeiden mukaisesti tarjoten samalla enemmän jalkatilaa ja helpomman kulun autoon ja sieltä pois.

Perinteinen ohjauspyörä on korvattu One Motion Grip -ohjaimella, joka vähentää tarvittavien ohjausliikkeiden määrää huomattavasti. Laidasta laitaan -liike vaatii vain 150 asteen käännöksen ohjaimesta.

Mekaanisen yhteyden poistuessa poistuvat myös ei-toivotut värinät ohjaimesta, mutta kaikki tarpeellinen tieto tien pinnasta voidaan silti välittää kuljettajalle. Ohjauksen toimintaa voidaan myöskin säätää vapaammin eri ajo-ohjelmien mukaisesti.

Uuden sukupolven Toyota Safety Sense

Uusi bZ4X on aina varustettu uusimmalla, kolmannen sukupolven Toyota Safety Sense -turvallisuusjärjestelmällä, jonka uudet ja aiempia vieläkin paremmat toiminnot tuottavat lisäturvaa pystyen huomioimaan aiempaa laajemman joukon mahdollisia riskejä liikenteessä.

Toimiessaan yhteistyössä kuljettajan kanssa se tähtää suoranaiseen ideaalitilanteeseen: ei turhia kuolemia tai vammautumisia liikenneonnettomuuksissa.

Kuva: Toyota.

Järjestelmän tutkan ja kameran toimintasädettä kasvattamalla kaikkien toimintojen suorituskykyä on lisätty. Uusia toimintoja ovat mm. vastaantulevan ja eteen ilmestyvän liikenteen huomioiva Pre-Collision -järjestelmä, matalien nopeuksien kiihdytysvahti sekä hätäjarrutusavustus.

Esittelyssä Toyota Beyond Zero

Uusi Toyota bZ4X on ensimmäinen malli Toyotan uudessa bZ-alabrändissä. Nimi tarkoittaa “beyond Zero”, “nollapäästöjäkin pidemmälle” – kuten Toyota on ilmoittanut tavoitteekseen jo vuonna 1997 aloittaessaan automaailman ensimmäisenä sähköistettyjen voimalinjojen esiinmarssin ensimmäisen sukupolven Prius-mallin esittelyn myötä.

bZ4X-mallin esittely vahvistaa Toyotan monikanavaista tapaa kohdata erilaisten asiakkaiden liikkuvuuteen kohdistuvia odotuksia. Se tapa tuo tarjolle asiakkaillemme täyden sähköistettyjen voimalinjojen malliston sisältäen niin itselataavia hybrideitä, ladattavia hybrideitä, täyssähköautoja sekä polttokennoauton.

Kuva: Toyota.

Toyota tähtää CO2 -päästöjen vähentämiseen tuotteilla, joita on helppo käyttää ja jotka ovat mahdollisimman monien saavutettavissa eikä vain harvojen etuoikeuksia. Nämä teknologiat yhdessä takaavat matkan kohti hiilineutraalia tavoitetta.

Nollapäästöt ovat vain osa Toyotan tavoitteista, aivan kuten “beyond”, “pidemmälle” brändin nimessä kertoo. Toyota on sitoutunut tuottamaan aina parempaa liikkuvuutta kaikille, ja se tarkoittaa sekä tuotteita että palveluita, jotka edesauttavat sekä ajonautinnon, turvallisuuden ja parempien yhteiskuntien rakentumista ympäri maailmaa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

Kuva: Toyota.

4 KOMMENTIT

  1. Eihän tässä ole mitään järkeä, ihmiset haluavat ostaa käytettyjä vetyautoja. Toyotan tulisi tehdä vetyautoja, sillä vetyasemia ei ole missään. Vetytankkausasemat ovat valtava turvallisuusriski, voivat räjähtää taivaan tuuliin milloin vain . Vetyautoilijoille suositellaan testamentin tekoa ennen ajoa, sillä vety on maailmankaikkeuden pienimolekyylisin aine ja erittäin räjähdysherkkä. Kirjoitin vedystä tähän, koska patteriautojutuissa kommentoidaan aina kuinka vety on parempi.

  2. Toyota on aina valmistanut hyviä autoja, kiitos ompelukoneiden tarkkuuden, akku on vielä kehitettävä pitempimatkaiseksi sitten olisi jo eväät hyvään sähköautoon, tuo sähkön valmistus kun vielä saataisiin saasteettomaksi niin jo kelpaisi.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän