Dacia kirjoitti katumaastureiden säännöt uudelleen esitellessään Dusterin vuonna 2010. Yhtäkkiä autoilijoilla oli mahdollisuus ostaa katumaasturi pikkuauton hinnalla. Dusterista tuli suosittu, ja niitä onkin myyty jo lähes kaksi miljoonaa kappaletta.
Nyt tapahtuvan uudistuksen yhteydessä Dusterin persoona vahvistuu entisestään. Parannuksia ei ole tehty vain muodon vuoksi, vaan kaikkeen on myös tärkeämpi syy – parempi taloudellisuus. Keulaa on muutettu samaan tyyliin kuin uusissa Sanderoissa.
Edessä on nyt ledivalot ja päiväajovaloissa on uusi Y-kuvio. Duster on ensimmäinen Dacia, missä on ledeillä toteutetut suuntavalot edessä.

Myös rekisterikilven valot ovat ledejä. Ajovalojen muuttaminen ledeiksi lisää niiden tehoa ja sen myötä turvallisuutta. Samalla energian kulutus vähenee.
Uusi etusäleikkö
Etusäleikössä on uudenlainen kolmiulotteinen vaikutelma ja sen muodot on viimeistelty tuulitunnelissa. Sama pätee uusiin 16- ja 17-tuumaisiin kevytmetallivanteisiin.
Muita kulutusta alentavia parannuksia ovat uudet pyörien laakerit ja alhaisen vierintävastuksen renkaat. Muutoksiin kuuluu vielä pienentynyt ilmanvastus. Kaikkien parannusten summana nelivetoisten Dustereiden hiilidioksidipäästö on vähentynyt yli 5 g/km. Samalla kulutus on pienentynyt, mikä tarkoittaa edullisempaa autoilua.

Varustetasoa on kohennettu, sillä nyt kaikissa Dustereissa perusmallista alkaen on ajotietokone, automaattisesti päälle ja pois kytkeytyvät ajovalot, nopeusrajoitin ja taustavalaistut katkaisimet ohjauspyörässä.
Ylimmällä varustetasolla on vakiona vielä digitaalisilla säädöillä varustettu automaatti-ilmastointi. Tieto-viihdejärjestelmän perustaso on Plug & Music, jossa on radio, mp3-soitin, usb ja bluetooth.
Kojelaudassa on uusi suurempi 8-tuumainen kosketusnäyttö kahta uutta tieto-viihdejärjestelmää varten. Niistä Media Displayhin voi liittää älypuhelimen Apple CarPlayn tai Android Auton perinteisesti datakaapelin avulla, ja kokonaisuuteen kuuluvat äänikomennot.
Media Navissa sen sijaan älypuhelimen peilaus tapahtuu langattomasti WiFin avulla ja lisäksi siinä on nimensä mukaisesti integroitu navigointi.
Järjestelmä voi kerätä tietoja ajotavasta ja nelivetoisissa 4×4-monitori näyttää maastoajossa hyödyllisiä tietoja, kuten kallistuskulmat ja kompassin.
Myös automaattivaihteisto
Dusterin voimalinjoissa tärkeä parannus on se, että kaikkien moottorien kanssa on nyt vakiona kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Turbodieselinä on dCi 115, jonka kanssa voi valita joko etu- tai nelivedon.
Bensiinimoottoreita on kolme, jotka ovat TCe 90, TCe 130 ja TCe 150. Niissä, kuten turbodieselissä numero kertoo moottorin tehon hevosvoimissa.

Dustereista TCe 90 ja TCe 130 ovat nyt aina etuvetoisia.
Tehokkaimman TCe 150 -moottorin kanssa on kaksi vaihtoehtoa, neliveto käsivalintaisen vaihteiston kanssa tai uusi etuvedon ja automaatin yhdistelmä.
Uusi automaattivaihteinen Duster kasvattaa varmasti katumaasturin asiakaskuntaa. Dacia on valinnut Dusteriinsa kaksoiskytkinautomaatin, joka yhdistää automaattivaihteiston mukavuuden ja käsivalintaisen vaihteiston taloudellisuuden.
Uudistuneita Dacia Dustereita alkaa tulla Suomeen alkusyksystä. Ensimmäisinä koeajettaviksi ja myyntiin saadaan uudet automaattivaihteiset Duster TCe 150 EDC -versiot. Muut versiot tulevat vähän myöhemmin.
Tosi kaunis auto on dacia Duster ja paras auto on dacia Duster ja hyvä väri on orasinen värinen auto on dacia Duster neliveto on dacia Duster