Vaikeasta tuotantotilanteesta huolimatta Dacia pystyi kasvattamaan myyntiään vuonna 2021 kolmella prosentilla, todetaan Dacian tiedotteessa.
Euroopassa Dacian nousi tiedotteen mukaan yksityisostajien keskuudessa ensimmäistä kertaa kolmanneksi suosituimmaksi automerkiksi 6,2 prosentin markkinaosuudella.
Dacian myynti perustui kahteen tukipilariin. Täysin uutta Sanderoa myytiin yli 226 000 kappaletta, ja se oli Euroopassa rekisteröinneissä yksityisten autonostajien ostetuin malli jo viidentenä peräkkäisenä vuonna.
Uudistunut Duster oli puolestaan eniten myyty katumaasturi yksityisten autonostajien markkinoilla. Sen valitsi omakseen viime vuonna 186 000 ostajaa ja samalla Dusterin kumulatiivinen kokonaismyynti ylitti kahden miljoonan auton rajan.
Suomessa Sanderon rekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat vuoteen 2020 verrattuna ja Dusterin rekisteröinnit kasvoivat 22 prosentilla.
Maaliskuussa 2021 aloitettiin Euroopassa Dacia Springin, merkin ensimmäisen sähköauton myynti. Niitä ehdittiin toimittaa asiakkaille reilut 27 000 autoa, mutta tilausmäärä ylitti 46 000 kappaletta.
Yli 80 prosenttia Springin ostajista oli Dacia-merkin uusia asiakkaita ja peräti 90 prosenttia auton tilanneista valitsi ylemmän Comfort Plus -varustetason.
Myös Dacian osalta toteutui konsernin strategia kohdistaa myynti paremmin varusteltuihin malleihin. Uuden Sanderon ostajista 70 prosenttia päätyi viime vuonna katumaasturimaiseen Stepway-malliin ja Dusterin tilaajista 60 prosenttia valitsi omansa parhaalla Prestige-varustetasolla.
Dacian vuosi 2022 näyttää mainiolta, sillä ensimmäisellä vuosipuoliskolla saadaan markkinoille uusi Dacia Jogger.
Siinä yhdistyvät farmariauton, katumaasturin ja tila-auton parhaat ominaisuudet. Joggerin voi valita joko 5- tai 7-paikkaisena ja tämän isot tilat tarjoavan auton hinnat alkavat reilusti alle 20 000 eurosta.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //
Tuota Dacia juttua en usko, sillä miten joku voi ostaa Dacian, josta ei ikinä pääse eroon muuten kuin vaihtamalla uuteen saman merkkiseen ;- O