Uusi mallisto saanut Dacian vahvaan kasvuun!

Vaikka Euroopan ja Suomen automarkkinat supistuivat viime vuonna, Dacian rekisteröinnit lisääntyivät edelleen. Reilussa vuodessa koko mallisto on uusittu, mistä päästään nyt nauttimaan. Tänä vuonna jatketaan uudistuneella mallistolla, joka on muuttunut Dacian uuden identiteetin mukaiseksi ja entistä paremmin varustelluksi.

Dacia syntyi uudelleen vuonna 2004, jolloin esiteltiin ensimmäinen Logan. Sen jälkeen merkki on saavuttanut Euroopassa suuren suosion, mikä näkyy myös konkreettisesti. Viime vuonna ylitettiin kahdeksan miljoonan myydyn auton raja.

Tuntemattomuudesta eurooppalaisille automarkkinoille ponnistaneen Dacian markkinaosuus Euroopan henkilöautomarkkinoilla nousi viime vuonna 4,2 prosenttiin, mikä oli peräti 0,7 prosenttia enemmän kuin vuonna 2021. Mikäli markkinat rajataan yksityisiin autonostajiin, Dacian markkinaosuus on peräti 7,6 prosenttia (1,4 prosenttiyksikköä enemmän kuin 2021).

Menestysmallisto

Vaikka henkilöautoja rekisteröitiin Euroopassa vuonna 2022 vähemmän kuin edellisenä vuonna, kaikki Dacian mallit kasvattivat rekisteröintimääräänsä. Samalla se tarkoitti jokaiselle mallille merkittävää markkinaosuuden kasvua omassa luokassaan.

Dacia Sanderoita toimitettiin asiakkaille 229 500 kappaletta. Sandero on ollut yksityisasiakkaiden eniten ostama automalli Euroopassa vuodesta 2017 lähtien. Viime vuonna Dacia Sandero oli tammikuussa Euroopan eniten rekisteröity automalli, ja koko vuoden rekisteröinneissä se jäi vain vajaan 8 000 auton päähän voitosta eli saavutti komean kakkossijan.

Dacia Dusterin toimitukset kasvoivat viime vuonna 5,8 prosentilla 197 100 autoon. Yksityisten ostajien keskuudessa se sijoittui toiselle sijalle, edellään vain Sandero. Katumaastureissa se on ollut yksityisostajien eniten valitsema auto jo vuodesta 2018 alkaen. Kaikkien autonostajien keskuudessa Dacia Duster oli viime vuonna Euroopassa kymmenen eniten rekisteröidyn automallin joukossa ja kompaktien katumaasturien ykkönen.

Uutena mallina viime vuodelle tuli Dacian mallistoon Lodgyn ja Logan MCV:n korvannut Jogger, joka nousi oitis omassa luokassaan huipulle. Niitä ehdittiin toimittaa asiakkaille viime vuonna jo 56 800 kappaletta. Joggerin tilauksia tehtaalla oli vielä paljon enemmän, eli osa toimituksista meni tämän vuoden puolelle.

Kiinnostaako autot ja liikenne? Tilaa tästä Autotodayn uutiskirje!

Neljäntenä pilarina Dacian mallistossa on Spring-sähköauto, jonka toimitukset kasvoivat 75 prosentilla 48 900 kappaleeseen. Spring on noussut menestykseksi yksityisostajien keskuudessa, sillä se oli sähköautoissa sijalla kolme. Näin siitäkin huolimatta, ettei Spring ole myynnissä kaikissa Euroopan maissa, kuten Suomessa, koska kaikille markkina-alueille sopivaa versiota ei mallistosta löydy.

Dacian rekisteröinnit nopeassa nousussa Suomessa

Suomessa henkilöautojen rekisteröinnit vuonna 2022 putosivat 17 prosentilla edelliseen vuoteen verrattuna. Dacia eteni toiseen suuntaan, sillä sen rekisteröinnit kasvoivat 22,7 prosentilla. Kappalemääräisten rekisteröintien 220 auton kasvu oli toiseksi suurin kaikkien automerkkien joukossa.

Dacian markkinaosuus kasvoi 1,5 prosenttiin eli samalle tasolle huippuvuosien (2017-2019) kanssa. Viime vuonna Dacia olisi yltänyt paljon korkeammallekin, mutta tehdas ei pystynyt toimittamaan suomalaisasiakkaiden kysynnän edellyttämää määrää autoja. Parhaina kuukausina kun Dacioita oli saatavilla, sen markkinaosuus oli jo reilusti yli kahden prosentin.

Kooltaan pienin Dacia Sandero sijoittuu B-segmenttiin, mutta hinnaltaan pienimpien ja halvimpien autojen luokkaan eli A-segmenttiin. Siellä Sandero on ylivoimainen markkinajohtaja.

Dacia Duster puolestaan on komeasti nelospaikalla kompaktien katumaasturien joukossa. Mikäli luokka rajataan nelivetoisiin, Dacia Duster on selkeästi ykkönen.

Dacia Jogger löysi heti paikkansa Suomen automarkkinoilla, sillä sen rekisteröinnit ovat paljon korkeammalla tasolla kuin aiemman Lodgyn. Uusi Jogger voidaan 7-paikkaisena luokitella tila-autoksi, joiden joukossa se saavutti tuoreeltaan pronssisijan.

Merkkiuskollisuus on asia, joka yhdistää Dacian omistajia. Viime vuonna yksityisten Dacia-ostajien merkkiuskollisuus parani 15 prosentilla eli yli kaksi kertaa enemmän kuin millään muulla merkillä.

Kaikkien merkkien joukossa Dacia säilytti kolmannen sijansa supistaen eron edellään oleviin Toyotaan ja uutena mittaukseen tulleeseen Teslaan lähes olemattomaksi.

Uusi identiteetti, enemmän varusteita

Dacian myynnin uskotaan vuonna 2023 kasvavan edelleen kaikkien parannusten myötä. Tammikuusta alkaen myynnissä ovat ulkonäöltään uudistuneet mallit, joissa on aiempaa enemmän vakiovarusteita.

Kaikki malliversiot tarjoavat mainiosti vastinetta rahalle ja viime vuonna jo yli puolet Dacia-asiakkaista valitsi autoonsa parhaan varustetason. Uusi mallisto ensiesiteltiin tammikuun lopulla Dacia-omistajille järjestettyjen tilaisuuksien merkeissä ja se sai heti innostuneen vastaanoton. Nyt uusi mallisto on Dacia-jälleenmyyjillä kaikkien tutustuttavissa.

Suomessa on myös jo alkanut aivan uudenlaisen Dacian ennakkomyynti, kun Jogger Hybrid 140 sai hinnan. Se on Dacian ensimmäinen hybridi, joka on paljon tehokkaampi ja samalla taloudellisempi kuin tähän saakka myynnissä ollut bensiinimoottorinen Jogger. Samalla ajaminen on automaattivaihteiston ansiosta helpompaa ja mukavampaa.

Dacia Jogger -mallistoon hybridi

Koko Dacia-mallisto uudistuu

Katso tästä suomalaisten mielikuvat automerkeistä — mm. Suomen aliarvostetuin ja turvallisin automerkki

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän