Dacia uudistaa ilmeensä ja logonsa

Se, mikä ensin oli vain “pieni romanialainen automerkki”, kasvoi ja kasvoi, ja laajentui lopulta kansainväliseksi.

Nyt Dacia ryhtyy kirjoittamaan tarinaansa jälleen uutta kappaletta lanseeraamalla merkille uuden visuaalisen ilmeen.

Dacia syntyi Romaniassa vuonna 1968, alkujaan tarkoituksenaan tarjota kotimaansa asukkaille nykyaikaisia, jykeviä ja edullisia autoja.

Automerkin nimi juontaa juurensa antiikin aikaan: Dacia (suomeksi Daakia) oli alue ja kuningaskunta, joka sijaitsi suunnilleen nykyisen Romanian valtion alueella. Vuonna 1999 Dacia liittyi osaksi Renault-ryhmää, mikä avasi merkille paljon uusia mahdollisuuksia – kuten myös eurooppalaisille autoilijoille.

Dacia Logan 2004. Kuva: BROSSARD Yannick.

Dacian ensimmäinen ”uuden aikakauden” malli, Dacia Logan, lanseerattiin vuonna 2004. Tämä jykevä, edullinen ja ajassa kiinni ollut perheauto oli alun perin suunniteltu kehittyville markkinoille, mutta saatuaan siellä erinomaisen vastaanoton, se tuli lopulta vuotta myöhemmin myyntiin myös läntisessä Euroopassa.

Vuonna 2008 markkinoille saapui Dacia Sandero ja reilut kymmenen vuotta sitten, vuonna 2010, Dacia laajensi mallistoaan ja toi markkinoille edullisen maasturin, Dusterin.

Dacia tänään ja huomenna

Dacian alkuvuodesta 2021 esittelemä konseptiauto, joka kantoi nimeä Bigster, antoi jo hieman viitteitä siitä, että Dacian ilme saattaisi olla muuttumassa astetta särmikkäämmäksi.

Samalla Bigster kuitenkin kertoi, että Dacia haluaa jatkaa Dusterista tuttua linjaansa ja tarjota autoja, jotka soveltuvat muun muassa monenlaisille harrastajille, autojen houkuttelevuutta tietenkään unohtamatta.

Uusi logo

Nyt Dacia kirjoittaa jälleen uutta kappaletta tarinaansa uudistamalla merkin ilmeen täysin. Uusi väritys ja muut tunnusomaiset elementit otetaan käyttöön vaiheittain, monelta osin jo lähikuukausien aikana.

Dacian uuden ilmeen haluttiin olevan selkeä ja pelkistetty, jotta sekin ilmentää juuri tätä oleelliseen keskittymistä. Uusi ilme kiteytyy uuteen logoon, jossa lukee Dacia, sekä logoon perustuvaan embleemiin, jossa yhdistyvät nimen konsonantit, D ja C.

Logon ydin on tiivistetty embleemiksi, jonka D ja C on yhdistetty toisiinsa nokkelasti, kuin silmukat ketjussa.

Tunnusvärinä Dacialla on jatkossa maastonvihreä, ja tämä uusi maanläheinen väritys muistuttaakin katsojaa muun muassa Dacia Dusterin maastokyvyistä.

Uusi ilme otetaan käyttöön Dacian nettisivuilla ja mainonnassa syksyyn mennessä ja sen jälkeen sitä jalkautetaan pikkuhiljaa kaikkialle. Dacian autojen keulalla uusi embleemi nähdään näillä näkymin loppuvuodesta 2022.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!