Kaikki Suzukin Suomessa myytävät henkilöautot ovat eriasteisia hybrideitä ja nyt keskitytään sähkön lisäämiseen voimalinjoissa. Automaattivaihteiset Suzuki S-Crossit ovat tähän saakka olleet kevythybridejä, mutta jatkossa ne ovat itselataavia hybridejä.
Suzuki S-Crossin 1,5-litraisen bensiinimoottorin ja sähkömoottorin sisältävä voimalinja edustaa yhtiön omaa suunnittelua.
Voimalinjassa on automatisoitu AGS-vaihteisto, jonka yhteyteen sähkömoottori on asennettu. Uudenlaisessa vaihteistossa yhdistyvät käsivalintaisen ja automaattivaihteiston parhaat puolet. Vaihteisto toimii kuten tavallinen vaihteisto, eikä vaihdon yhteydessä jää vedotonta hetkeä, kun sähkömoottori antaa silloin voimaa pyörille. Suzukin ratkaisun ansiosta ajaminen ja matkustaminen ovat miellyttävää.
Uuden voimalinjan avulla hiilidioksidipäästö on nyt 132 g/km, mikä on 7 g/km vähemmän kuin ennen. Virallinen yhdistetty kulutus on 5,8 litraa sadalla, minkä alle on normaalissa ajossa helppo päästä.

Hitaissa nopeuksissa, kuten peruutettaessa uusi S-Cross Hybrid liikkuu äänettömästi sähköllä, eikä polttoainetta ei kulu lainkaan ja paikalliset päästöt ovat nolla. Jarrutettaessa ja vauhtia hidastettaessa hybridijärjestelmä kerää kineettistä energiaa akkuun, josta se on käytettävissä kiihdytyksissä ja hitaasti ajettaessa.
Kuljettajan valittavissa on kaksi ajotilaa. Standard-ajotilassa sähkömoottoria käytetään herkemmin antamassa lisävoimaa bensiinimoottorille. Taloudellisuutta korostavassa Eco‑ajotilassa auto kytketään herkemmin toimimaan pelkästään sähköllä.
Aina neliveto ja monipuolinen varustelu
Vuoden 2021 lopulla Suomessa uudestaan myyntiin tullut merkittävästi uudistunut S-Cross on olemukseltaan hyvin katumaasturimainen. Vaikutelma ei perustu vain auton ulkonäköön, vaan sitä alleviivaa vakiovarusteisiin kuuluva neliveto.
Suzukin oivallisen Allgrip Select 4×4:n voi säätää keliin ja tiehen sopivaksi. Normaalisti käytetään Auto-ajotilaa, jossa elektroniikka kytkee takavedon etuvedon avuksi tarvittaessa. Sport-ajotilassa takapyörille välitetään jatkuvasti voimaa ja Snow-ajotila on ihanteellinen liukkaalla kelillä. Lisäksi nelivedon voi lukita kiinteäksi, jolloin voima jakautuu tasan akselien kesken.
Monikäyttöisyyttä lisää muun muassa takapenkin selkänojan kallistuksen säätö.
Hyvä, kattava varustelu on tunnusomainen S-Crossille ja molemmissa varustetasoissa on paneuduttu turvallisuuteen sekä kuljettajan työtä helpottaviin ratkaisuihin.

Vakiona ovat muun muassa led-ajovalot, kaista-avustin, kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, jotka löytyvät useimmissa kilpailijoissa vasta parhaista varustetasoista. Lisäksi pysäköintitutkat ovat sekä edessä että takana ja myös peruutuskamera on aina kojelaudassa. Ajamiseen tuo helppoutta hämärä- ja sadetunnistin.
Tietoviihdejärjestelmän käyttöön on 7- tai 9-tuumainen kosketusnäyttö, joihin älypuhelimen saa liitettyä, suurempaan langattomasti. Kookkaamman näytön mukana tulevat myös navigointi, ääniohjaus ja 360 asteen kameranäyttö.
Myös S-Crossin ulkonäköön on panostettu, sillä siinä ovat 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja tummennetut ikkunat keskipilarista taaksepäin. Mukavuutta lisääviä varusteita ovat älyavain ja kaksialueinen ilmastointilaite ja kuljettajalle on iloa mukautuvasta vakionopeudensäätimestä.
Alle 35 000 euroa
Uusi nelivetoinen Suzuki S-Cross 1,5 Hybrid 4WD GL+ 6AGS-aut maksaa 34 790 euroa.
Toisena vaihtoehtona on vieläkin paremmin varusteltu GLX+SR, jonka hinta on 37 390 euroa. Edellä mainittujen varusteiden lisäksi jälkimmäisessä on vielä ylellinen istuinverhoilu, joka on nahkaa ja synteettistä nahkaa sekä suuri metrin pituinen avattava lasikattoluukku.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //