Mitsubishi Motors tuo uuden sukupolven ASX:n markkinoille. Mitsubishin laajentaessaan mallistoaan, uusi ASX liittyy mallistoon Space Star:n ja Eclipse Cross PHEV:n rinnalle.
Uusi ASX saapuu jälleenmyyjille maaliskuussa, ja syksyllä sen seuraan liittyy täysin uusi Colt, tehden tästä vuodesta käännekohdan Mitsubishi Motorsille Euroopassa.
Uusi ASX on asemoitu suoraan Euroopan B-SUV segmentin ytimeen. Uuden ASX:n (“Active Sports X-over”) tavoitteena on jatkaa edeltävän sukupolven menestystä, jota myytiin Euroopassa lähes 380 000 kappaletta.
Katumaasturien myynnin kasvu ja sähköistyminen ovat trendeinä dominoivia Euroopan markkinoilla. Tämä kehityskulku jatkaa kasvuaan, ja tämän vuoksi Mitsubishi lanseeraa uuden ASX:n juuri nyt. Euroopassa uudet standardit ja asiakkaiden kasvavat odotukset tekevät lanseerauksesta äärimmäisen tärkeän sekä ajankohtaisen.
Uuden sukupolven ASX perustuu Renault-Nissan-Mitsubishi Allianssin CMF-B alustaan. Tämä tuo mukanaan synergiaetuja kuten esimerkiksi laajemman sähköistetyn voimalinjavalikoiman, edistykselliset kuljettavaa avustavat järjestelmät ja modernit infotainment-järjestelmät, jotka vastaavat asiakkaiden odotuksiin.
Uusi ASX valmistetaan Valladollidin tehtaalla Espanjassa.
Looginen askel
Uuden sukupolven ASX on merkittävä askel Mitsubishi Motorsin malliston vahvistamiseen Euroopassa. Se on myös looginen askel merkille, sillä uusi ASX noudattaa PHEV + SUV formaattia, jonka pioneeri Mitsubishi Motors oli tuodessaan ensimmäisenä markkinoille ladattavan katumaasturi Outlander PHEV:n.
Keskikokoisten ladattavien katumaastureiden segmentissä Mitsubishin Eclipse Cross PHEV on myös osoittautunut myyntimenestykseksi.
Nyt Mitsubishi Motors astuu erittäin suositun B-SUV segmentin ytimeen tuodessaan uuden ASX:n markkinoille. Tämä on uusi kappale Mitsubishille Euroopassa ja lisäksi se on linjassa Mitsubishin merkkiarvojen kanssa.

Uudessa ASX:ssä on Mitsubishille tunnusomainen Dynamic Shield -muotoilu keulassa. Muotoilu viestii vankkuudesta ja dynaamisuudesta. Auton keulassa komeilee ikoniset kolme timanttia eli Mitsubishin logo. Muotoilufilosofia jatkuu auton sivuprofiilista takaosaan sekä uuteen ASX mallimerkintään sekä Mitsubishi tekstilogoon.
Sisätilat ammentavat samaa muotoilukieltä, integroiden digitaaliset järjestelmät osaksi ajokokemusta.
Modernit teknologiat lisäävät käytännöllisyyttä ja mahdollistavat asiakkaiden olevan yhteyksissä kaikkialla. Uudessa ASX:ssä on Apple CarPlay ja Android Auto sekä keskikonsoliin asennettu Smartphone-link Display Audio (SDA)-järjestelmä, jota on saatavilla joko vaakasuuntaisella 7-tuuman näytöllä tai pystysuuntaisella 9,3-tuuman näytöllä. Tämän lisäksi saatavilla on 10-tuumainen digitaalinen kuljettajan näyttö sekä Bose Premium Sound -äänentoistojärjestelmä parhaiten varusteltuihin malleihin.
Uusi ASX on kaiken tämän lisäksi ensiluokkaisen turvallinen ajoneuvo. Sen turvallisuusvarusteluun kuuluu muun muassa etutörmäysvaroitin jalankulkijan tunnistuksella, etäisyysvaroitin, kaistavahti, kaistallapitoavustin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, vakionopeudensäädin, pysäköintitutkat ja peruutuskamera.
Mitsubishin osittain autonominen kuljettavaa avustava järjestelmä eli MI-PILOT, ohjaa kiihdytyksiä, jarruttamista sekä ohjausta tehden pitkien matkojen ajamisesta mukavampaa niin moottoriteillä kuin ruuhkassa, jossa toistuvat liikkeellelähdöt ja pysähtymiset ovat yleisiä.
Uuden ASX:n ulkomuotoilua asiakkaat voivat personoida maalivärin valinnan lisäksi Mitsubishin alkuperäisillä lisävarusteilla. Laajaan lisävarustevalikoimaan kuuluu muun muassa tyylikkäät astinlaudat ja kattoboksit.
Liu’utettavat takaistuimet
Mallistossa on niin kangas- kuin nahkaverhoilu riippuen mallista. Varustetasosta riippuen ASX:ssä on myös vakiovarusteena lämmitettävä ohjauspyörä, sähkösäätöinen kuljettajan istuin ja ilmanpuhdistin, jotka tekevät matkustamisesta entistä mukavampaa.
Uuden ASX:n sisätilat ovat ennen kaikkea tilavat ja monipuoliset. ASX:ään mahtuu mukavasti viisi henkilöä tavaroineen. Tavaratilan kapasiteetti vaihtelee 265-422 litran väliltä riippuen voimalinjasta. Auton liu’utettavat takaistuimet tuovat lisäkapasiteettia 69 litraa, kun takaistuimet ovat liu’utettu etuasentoon.

ASX:ässä on handsfree-tekniikkaan perustuvaa avaimeton lukitusjärjestelmä, joka on saatavilla kaikkiin ASX:n malleihin paitsi Inform-malliin.
Avaimeton lukitusjärjestelmä avaa ovet, kun se tunnistaa handsfree-avainkortin kuljettajan lähestyessä noin metrin säteelle autosta. Samaten, kun kuljettaja astuu ulos autosta, ovet lukkiutuvat automaattisesti heti kun handsfree-avainkortti on metrin säteen ulkopuolella.
Keskikonsoliin asennettu Smartphone-link Display Audio (SDA) -järjestelmä toimii käyttöliittymänä kuljettajan ja ajoneuvon järjestelmien välillä. SDA:sta on kaksi versioita: vaakasuuntainen 7-tuumainen näyttö ja pystysuuntainen 9.3-tuumainen näyttö, joissa on vakiona langattomat älypuhelinyhteydet (Apple CarPlay and Android Auto). Korkeimmin varustelluissa malleissa on vakiovarusteena Bose Premium Sound -äänentoistojärjestelmä.
Käytännöllisyyttä sisätiloissa edistää äänikomennoilla ohjattavat toiminnot. Uudessa ASX:ssä kuljettaja voi operoida auton multimediajärjestelmää tai puhelintaan Apple Siri tai Google Assistant -teknologioiden avulla. Äänikomennot tuovat myös käytännöllisyyden lisäksi turvallisuutta, sillä kuljettajan ei tarvitse irrottaa otettaan ohjauspyörästä säätäessään multimediajärjestelmää.
Uudessa ASX:ssä on usb-portit älylaitteiden latausta varten. Tämän lisäksi parhaiten varustellussa Instyle varustetasossa on vakiona langaton älypuhelimen lataus, joka on myös saatavilla lisävarusteena muihin varustetasoihin.
ASX:n mittariston ominaisuuksia on mahdollista personoida. Tarjolla on kolme eri tasoista mittaristoa, mukaan lukien analoginen mittaristo Inform -mallissa, jossa on 4.2-tuumainen näyttö. Keskitason varustelluissa autoissa on 7-tuumainen digitaalinen mittaristo, jota on mahdollista konfiguroida. Parhaiten varustelluissa malleissa on 10-tuumainen digitaalinen kuljettajan mittaristo, joka on täysin personoitavissa sekä toistaa navigointiohjeita.
Turvallisuusteknologiat
ASX on varusteltu vakiona täydellä kattauksella passiivisia turvallisuusominaisuuksia, mukaan lukien kuljettajan ja matkustajan etu- ja sivuturvatyynyillä sekä kahdella sivuverhoturvatyynyllä molemmilla puolilla.
Tämän lisäksi autossa on turvavyöt esikiristimillä, Whips-pääntuet ja Isofix-kiinnikkeet lasten istuimelle. Jalankulkijoiden turvallisuutta parantaa vakiovarusteena oleva, jalankulkijan tunnistuksella varustettu etutörmäysvaroitus -järjestelmä, kun taas konepelti, ajovalot sekä tuulilasin alaosa ovat erityisesti suunniteltu vähentämään loukkaantumisien riskiä.

Uuden sukupolven ASX on varusteltu monilla kuljettajaa avustavilla järjestelmillä, jotka takaavat maksimaalisen turvallisuuden ja mielenrauhan. Vakiona kaikissa malleissa on etutörmäysvaroitin jalankulkijan tunnistusjärjestelmällä, etäisyysvaroitin, kaistavahti, kaistallapitoavustin, liikennemerkkientunnistusjärjestelmä, vakionopeudensäädin, pysäköintitutkat ja peruutuskamera.
Uudessa ASX:ssä on myös aina vakiona E-call-järjestelmä pahimman varalle, josta kuljettaja voi kolarin tapahtuessa hälyttää apua tarvittaessa napin painalluksella.
Kuljettajaa avustavat järjestelmät käyttävät ASX:n sisäänrakennettuja ultrasoonisia sensoreita, tutkia ja kameroita luodakseen kokonaiskuvan ajoneuvon ympäristöstä. Järjestelmät avustavat kuljettajaa väistämään esteitä, varoittavat kuljettajaa tai jopa tekevät ennalta estäviä toimenpiteitä välttääkseen kolarin tapahtumasta.
Saatavilla korkeimmin varustelluissa malleissa: Kuolleen kulman valvonta, ylinopeudenestojärjestelmä, mukautuva vakionopeudensäädin (Stop & Go ominaisuudella) ja automaattiset kaukovalot.

Parhaiten varusteltuihin Plug-in hybridi voimalinjalla varustettuihin malleihin on saatavilla MI-Pilot -järjestelmä (Mitsubishi Intelligent – Pilot), joka yhdistää mukautuvan vakionopeudensäätimen ja kaistallapitoavustimen.
Osittain autonominen ajamisen järjestelmä tekee ajamisesta vaivattomampaa ja turvallisempaa pitkillä matkoilla. Järjestelmä ei kuitenkaan ole täysin autonominen, jonka vuoksi kuljettaja on aina vastuussa ajoneuvon kuljettamisesta ja hänen on aina pidettävä kädet ohjauspyörällä, seurata liikennettä sekä tarvittaessa ohjata autoa.
Voimalinjat
Varta vasten Euroopan markkinoille kehitelty uuden sukupolven ASX takaa monipuolisilla moottorivaihtoehdoillaan, että katumaasturikuljettajien monipuoliset tarpeet tulevat huomioiduksi. Tarjolla on autoja niin tehoa kaipaaville kuin taloudellisuutta arvostaville kuljettajille.
1.0L MPI-T
Mallisto alkaa 1,0-litraisella turboahdetulla bensiinimoottorilla, jossa on 6-vaihteinen manuaalivaihteisto. Voimalinja tarjoaa suorituskykyä ja siinä maksimiteho on 67 kW ja maksimivääntö on 160 nm. Kiihtyvyys 0 -100 kilometrin tuntivauhtiin tapahtuu 14 sekunnissa. Bensiinimoottori on ennen kaikkea taloudellinen, sillä se kuluttaa vain 5,8 litraa sataa kilometriä kohden ja sitä vastaavat päästöt ovat 131 – 132 g/km (WLTP).
1.3L DI-T (Kevythybridi)
Kuljettajille, jotka haluavat enemmän suorituskykyä, tarjolla on 1,3-litrainen, suorasuihkutteinen turbomoottori, varustettuna kevythybridijärjestelmällä, jossa hihnakäyttöisen käynnistysgeneraattorin sekä 12-voltin litiumioniakun avulla mahdollistetaan energian talteenotto hidastettaessa sekä jarruttaessa ja tuotetaan lisävääntöä kiihdytettäessä. Asiakkaat voivat valita 6-vaihteisen manuaalivaihteiston sekä 7-portaisen kaksoiskytkinautomaattivaihteiston väliltä. (7DCT)
Manuaalivaihteistolla varustetun kevythybridin maksimiteho on 103 kW ja maksimivääntö on 260 nm. Manuaalivaihteinen 1,3-litraisen kevythybridi kiihtyy 0 -100 km tuntivauhtiin 10,3 sekunnissa, kun taas automaattivaihteinen kevythybridi kiihtyy 100 kilometrin tuntivauhtiin 8,5 sekunnissa. Automaattivaihteisen kevythybridivoimalinjan maksiteho on taas 116 kW ja maksimivääntö 270 Nm. Manuaalivaihteisen kevythybridi voimalinjan bensiininkulutuksen vaihteluväli on 5,7 – 5,8 litraa/100 km ja sitä vastaavat CO2-päästöt/km on 130 – 131, kun taas automaattivaihteisen kevythybridin bensiininkulutus on 5,8 – 5,9 litraa /100 km ja sitä vastaavat päästöt 132- 133 g/km (WLTP).
Täyshybridi
Ympäristöystävällisyyden merkityksen kasvaessa Mitsubishi laajentaa hybridivoimalinjavalikoimaansa entisestään. Uuden sukupolven ASX onkin Mitsubishin ensimmäinen täyshybridi-malli Euroopassa.
Voimalinjassa 1,6-litrainen bensiinimoottori sekä kaksi sähkömoottoria on yhdistetty automaattiseen monitilavaihteistoon. Täyshybridin yhdistetty maksimiteho on 105 kW, joka takaa riittävän suorituskyvyn ja taloudellisen ajamisen. Täyshybridi kuluttaa vain 4,6 – 4,8 litraa bensiiniä sataa kilometriä kohden ja sitä vastaavat päästöt ovat 104 – 108 g/km. (WLTP).
Ladattava hybridi
Malliston huipulla kaikista taloudellisempana ja ympäristöystävällisimpänä vaihtoehtona on ladattava hybridi. Auton ladattava hybridijärjestelmä kostuu 1,6-litraisesta bensiinimoottorista, joka on yhdistetty kahteen sähkömoottoriin sekä 10,5 kWh akkuun. Tämä yhdistelmä on ainutlaatuinen B-segmentin katumaastureissa. Näin ollen uuden sukupolven ASX seuraa Mitsubishin aiempia jalanjälkiä vahvassa hybridiosaamisessa, joista Outlander PHEV ja Eclipse Cross PHEV ovat olleet myyntimenestyksiä.
Kuljettajalla on mahdollisuus valita eri voimanlähteiden väliltä maksimoiden taloudellisuuden ja käytännöllisyyden.

Uuden ASX:n plug-in hybridijärjestelmä mahdollistaa 48 kilometrin toimintamatkan pelkästään sähköllä (WLTP). Akun voi ladata täyteen kolmessa tunnissa. Plug-in hybridi voimalinjan bensiinin kulutus on vain 1,3–1,4 litraa sataa kilometriä kohden ja sitä vastaavat päästöt 30–31 g/km (WLTP).
Selkeä ja hyvin varusteltu mallisto on saatavilla kaikilla eri moottorivaihtoehdoilla lanseerauksen yhteydessä maaliskuussa 2023.
Kolme ajotilaa
Multi-Sense -järjestelmän avulla kuljettaja pystyy säätämään SDA-järjestelmästä auton ohjausvastusta, alustan dynamiikkaa sekä voimalinjaa. Kuljettaja voi valita näiden kolmen ajotilan väliltä.
- ECO: Priorisoi maksimaalista taloudellisuutta.
- PURE*: Vain sähköajotilassa ajoa varten.
- SPORT: Maksimaalinen teho ja pito – säätää alustan dynaamisia säätöjä ja ohjausvastetta taatakseen maksimaalisen ajonautinnon.
* Ladattavissa hybridimalleissa.
Lisävarusteet
Uuteen ASX:ään on mahdollista valita lisävarusteita sekä lisävarustepaketteja kattavasta valikoimasta, jotka ovat suunniteltu sopimaan aktiiviseen elämäntyyliin.
Lisävarustevalikoimaan kuuluu muun muassa langaton älypuhelimen lataus, astinlaudat, sport poljinsarja, peilin suojakuoret ja valaistukynnyslistasarja. Tämän lisäksi lisävarustevalikoimaan kuuluu säädettävä tavaratilan suoja, tavaraverkko ja roiskeläpät.
Kuljettamista varten valikoimassa on myös laajasti erilaisia lisävarusteita esimerkiksi vedettävä vetokoukku, kattoboksi ja pyöräteline.
Mitsubishi huollon asiakaslupaus
Niin kuin kaikissa Euroopassa myytävissä Mitsubisheissä, myös uuden ASX:n mukana tulee huollon asiakaslupaus, johon kuuluu:
- 5 vuoden/100 000 kilometrin tehdastakuu.
- 12 vuoden korin puhkiruostumattomuustakuu.
- 8 vuoden /160 000 kilometrin ajoakun takuu.
- 8 vuoden /160 000 kilometrin akkukapasiteetti takuu.
- 5 vuoden ajoturvapalvelu (Mitsubishi Assistance Package).
Uuden ASX:n hinnat alkavat 24 390 eurosta.
Uusi Mitsubishi ASX tähtää sporttiseen perhesarjaan
Uudistunut Mitsubishi ASX Suomeen maaliskuussa
Syksyllä esiteltävä uusi Mitsubishi ASX tarjolla viidellä eri voimalinjalla
Olisiko jutussa voinut mitsun muotoilun sijaan vain suoraan sanoa että ”uusi” asx on vanha rellun captur. Mitsua tuossa on vain maski.