Smart on syntynyt uudelleen vuonna 2019 perustetun valmistajayhtiön Smart Automobile Co. Ltd:n kautta. Sen omistavat Mercedes-Benz AG ja Geely Automobile Group 50/50 omistussuhteella.
Uuden sukupolven Smart-täyssähköautojen muotoilusta vastaa Mercedes-Benz ja tuotannosta Geely Group. Malliston tuotekehityksen päävastuun kantaa Geely Group yhdessä Mercedes-Benzin kanssa. Smart-toiminnoista Euroopassa vastaa Smart Europe GmbH, joka on Vehon uusi sopimuskumppani.
Lue myös: Autotoday testasi: Smart Forfour EQ — Hauska. Sähäkkä. Kaupunkiauto.
Smart Europella on tällä hetkellä maahantuontisopimus 13:sta markkinalla Euroopassa. Vuonna 2024 verkosto kasvaa neljällä markkinalla, jotka ovat Irlanti, Suomi, Luxemburg ja Kreikka.

Smart täydentää Vehon tarjontaa suositussa hintaluokassa
– Smart tarjoaa laadukkaita ja hyvin varustettuja vaihtoehtoja täyssähköautojen asiakkaille hintasegmentissä, johon markkinoilla kohdistuu kasvava mielenkiinto. Smart-palveluverkosto tulee käsittämään Vehon toimipisteet Espoossa, Vantaalla, Turussa ja Tampereella, kertoo Vehon henkilö- ja pakettiautomaahantuonnin ja henkilöautojen vähittäiskaupan Suomen ja Baltian liiketoimintajohtaja Janne Kämäräinen.

– Ennakkomyynnin aloitus tapahtuu vielä kuluvan vuoden aikana. Varsinainen tuotelanseeraus tapahtuu huhtikuussa 2024, jolloin ensimmäiset asiakasautot saapuvat maahan, hän jatkaa.
Aloitus kahdella mallilla
– Smart-myynti aloitetaan Suomessa koko tarjoamalla, sisältäen niin Smart #1 katumaasturin, kuin Smart #3 coupé-katumaasturin. Kummankin mallisarjan yhteinen nimittäjä on tyylikkään muotoilun ja energiatehokkaan tekniikan lisäksi poikkeuksellinen hyvä perusvarustetaso kaikilla tasoilla, toteaa Smart Brand Manager Kasper Jansson.

Molemmat mallisarjat pohjautuvat samaan perusrakenteeseen. Smart #1 on kokonaispituudeltaan 4,27 m ja Smart #3 puolestaan 4,40 m. Molemmissa mallisarjoissa on varustetason mukaan joko 49 kWh tai 66 kWh:n akusto.
Lue myös: Mercedes-Benz etsii ostajaa Ranskan Smart-tehtaalleen
Toimintamatkat ovat parhaimmillaan 420 km ja 430 km (WLTP Smart #1 ja #3). Malliston kruunaa molemmissa malleissa nelivetoiset Brabus-versiot, jotka kiihdyttävät autot nollasta sataseen alle neljässä sekunnissa.

Molemmat Smart-mallit tulevat olemaan saatavilla 3-4 eri varustetasolla. Varustelu on kaikilla tasoilla premium-luokkaa. Lähtötasosta alkaen autoista löytyy vakiona esimerkiksi panoraamalasikatto, led-ajovalot, peruutustutkat, peruutuskamera 360 asteen ominaisuudella, adaptiivinen vakionopeudensäädin, sähkösäätöiset istuimet muistilla – lukuisia turvallisuutta lisääviä varusteita unohtamatta.
Korkeimmat varustetasot ovat varustettu kahdella sähkömoottorilla tehden näistä nelivetoisia. Malliston huipulta löytyvät Brabus-mallit, joiden suorituskyky on aivan omaa luokkaansa. Malleihin ei ole saatavilla lisävarusteita tehtaalta, joten autot ovat helppo tilata – valitaan itselleen sopivin varustetaso ja väritys ja auton saa parhaimmillaan muutamassa viikossa ajoon. Varusteeksi voi valita myös vetokoukun, jolloin jarrullisen perävaunun massa voi olla jopa 1600 kg.

EURO NCAP-törmäystestin viiden tähden tulos osoittaa Smartin vahvan sitoutumisen turvallisuuteen tuotteidensa tärkeimpänä prioriteettina.
Viimeisimpänä kansainvälisenä huomiona Smart #1 voitti viime viikolla Saksassa perinteikkään Goldenes Lenkrad, eli Kultainen ohjauspyörä, palkinnon alle 50 000 € hintaisten autojen luokassa.
