Autotoday testasi: Smart Forfour EQ — Hauska. Sähäkkä. Kaupunkiauto.

Kuva: Antti Järveläinen.

Rohkeana suunnannäyttäjänä Smart kertoo olevansa ensimmäinen autonvalmistaja, joka siirtyi polttomoottorimalleista täysin sähköiseen mallistoon. Sehän sopii hyvin auton imagolle, joka on ensimmäisistä malleista lähtien ollut se automaailman persoonallinen ja pieni ”katseita keräävä kaupunkiauto”.

Smartin tämänhetkinen mallisto koostuu kolmesta vaihtoehdosta. Pienempi kaksipaikkainen Fortwo löytyy umpikattoisena ja avoautona, ja koeajettu nelipaikkainen Forfour umpikattoisena.

Kuva: Antti Järveläinen.

Tilat neljälle…

Nelipaikkaisuudesta huolimatta Forfourissa kyse on kompaktista kaupunkiautosta, jolle parkkipaikka löytyy hämmästyttävän kätevästi kaupungin ruuhkaisemmiltakin kaduilta. Smart-mallien parhaita puolia on niiden kompakti koko, joka mahdollistaa parkkeeraamisen ahtaisiinkin paikkoihin. Kokonaispituutta Forfourilta löytyy noin 3,5 metriä ja kaksipaikkainen Fortwo on peräti 80 cm lyhyempi.

Forfourista löytyy tilaa neljälle, tosin takapenkillä aikuinen joutuu hieman tinkimään jalkatilastaan. Sen sijaan päälle löytyy hyvin tilaa, eikä yli 180 senttisenkään tarvitse niskaa kyyristellä. Tavaratila takakontissa täyttyy muutamasta suuremmasta kauppakassista ja auton latausjohdoista.

Päätilaa takana ja avaruutta sisustaan tuo koeajoautossa Premium-paketin mukana tuleva panoraamalasikatto.

Kuva: Antti Järveläinen.

…ja sähköä sadalle kilometrille

Smartin litiumioniakku on kapasiteetiltaan 17,6 kWh. Smartin ilmoittamaan sähkönkulutukseen vaikuttaa, onko autossa vakiona tuleva 4,6 kW:n vai 22 kW:n sisäinen laturi. Pienempitehoisella sisäisellä laturilla sähkönkulutuksen ilmoitetaan olevan 17,3-15,9 kWh/100km ja 22 kW:n laturilla 15,9-14,6 kWh/100km.

Lisävarustelistalta löytyvä 22 kW:n sisäinen laturi on yksi tärkeimmistä ja ensimmäisistä lisävarusteista, joka autoon kannattaa valita. Tällä noin 1100 euron investoinnilla saavutetaan Smartin mukaan pienempi sähkönkulutus, mutta tärkeämpänä ominaisuutena voi pitää tehokkaamman sisäisen laturin mahdollistamaa akun latautumisnopeutta.

Akku latautuu lähes viisi kertaa nopeammin kuin auton 4,6 kW:n vakiolaturilla. Smartissa latausnopeus korostuu akun ollessa maksimikapasiteetiltaan täyssähköautoksi suhteellisen pieni. 22 kW:n sisäisellä laturilla auto on mahdollista ladata tyhjästä täyteen alle tunnissa.

Smart ilmoittaa toimintasäteeksi Forfourille 135 kilometriä. Tästä ei jääty hirveän kauas koeajon aikana. Testiajon aikana kevyellä kaasujalalla päästiin 16,3 kWh/100 km lukemiin kulutuksen osalta sisältäen kaksi ”kylmäkäynnistystä” eli auto lämmitetään liikkeelle lähtiessä auton akulla. Sääolot olivat syksyisen kolean kosteat.

Lataukseen päädyttiin, kun akkua oli jäljellä 10 prosenttia, ja mittarissa oli 96 kilometriä kuljettua matkaa keskinopeudella 40 km/t. Testimatka sisälsi noin puolet maantietä ja puolet kaupunkiajoa.

Arkikäytössä toimintasäde asettuu noin sataan kilometriin, kun akkua ei ole tarkoitus aivan tyhjäksi ajaa.

Kylmemmillä keleillä sähköä pystytään säästämään huomattavasti esilämmittämällä sisätilat auton ollessa kiinni latausjohdossa. Esilämmittäminen käynnistyy automaattisesti, kun lähtöaika on asetettu Smartin mittaristoon.

Kuva: Antti Järveläinen.

Sitkeää sähköä

Kompaktin koon lisäksi sähkö-Smartista paljastuu ulottuvuus, jota ei tule ensimmäisenä ajatelleeksi – sähkömoottori tuo kepeän menon isommallakin kuormalla. Suurempien sähköautojen kohdalla on totuttu koviin kiihtyvyyksiin nollasta sataan, ja miten auton kulkupuoli saa parhaillaan kouraisemaan kunnolla mahan pohjasta.

Smart ei varsinaisesti saa huvipuistolaitteista tuttua tunnetta mahassa aikaiseksi, mutta pieneksi autoksi se on tehokas. Tehoa sähkömoottorista löytyy kohtuulliset 82 hevosvoimaa ja 160 Nm vääntöä, mutta sähkömoottori mahdollistaa välittömän tehon joka tilanteessa ja viiveettömästi.

Auto tuntuu selvästi teholukemiaan tehokkaammalta. Smart on listannut teknisiin tietoihin autolle oleellisen ajan, 0-60 km/t kiihtyvyyden 5,2 sekuntia. Kolmen matkustajan tuoma painonlisäys ei juuri tunnu kulkupuoleen vaikuttavan, toisin kuin pienitehoisissa polttomoottoriautoissa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Fiilis ratkaisee

Smartille ei ole eikä ole koskaan ollut selvää vastustajaa, vaan Smart on saanut painia aina yksin rauhassa omassa luokassaan. Persoonallisesta ulkonäöstään huolimatta Smartissa on menty käytännöllisyys edellä. Asioista ei ole tehty monimutkaisia, päinvastoin valikot, ajettavuus ja helppo käytettävyys tekevät sähköisistä Smarteista käytännönläheisiä kaupunkiautoja ja kauppakasseja.

Kengässä kuitenkin hieman hiertää korkeahko hinta ja välillä ajoreittien suunnitelmallisuutta vaativa sadan kilometrin toimintasäde. Sähköisen Smartin saa halvimmillaan kaksipaikkaisena versiona reilulla 24 000 eurolla. Nelipaikkainen koeajoauto on alkaen hinnaltaan noin 1000 euroa kalliimpi.

Mikäli neljälle paikalle ei ole pakottavaa tarvetta, on kaksipaikkainen Fortwo Coupé malli tällä hetkellä markkinoiden söpöin ja trendikkäin kaupunkiauto. Lukemattomat värivaihtoehdot ja yhdistelmät antavat mahdollisuuden personoida auton juuri oman fiiliksen mukaan.

Kuva: Antti Järveläinen.

Smart Forfour EQ

  • Maksimiteho yhteensä: 60 kW, 82 hv.
  • Maksimivääntö yhteensä: 160 Nm.
  • Ajoakun kapasiteetti: 17,6 kWh
  • Ilmoitettu toimintamatka yhdellä latauksella: 135 km.
  • Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 96 km. (100%->10%)
  • Kiihtyvyys: 12,7 sek. (0-100 km/t)
  • Yhdistetty energiankulutus: 15,9-14,6 kWh/100km.
  • Kulutus koeajossa: 16,3 kWh/100km.
  • Huippunopeus: 130 km/t
  • Alkaen hinta: 25 393 euroa
  • Koeajoauton hinta: 31 283 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

 

Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here