Tällainen uusi teknologinen lippulaiva tulee BMW:ltä vuoden kuluttua

Kuva: BMW

BMW esittelee ensi kertaa uuden teknologisen lippulaivansa BMW iX -mallin, joka perustuu Vision iNext -konseptiautoon.

Vielä kehitysvaiheessa oleva BMW iX perustuu BMW:n kehittämään uuteen, modulaariseen ja skaalautuvaan tulevaisuuden autotuotannon välineistöön. BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.

BMW iX -mallin suunnittelussa on BMW:n tiedotteen mukaan sovellettu täysin uudenlaista näkemystä muotoilusta, kestävästä kehityksestä, ajamisen nautinnosta, monipuolisuudesta sekä luksuksesta.

Kuva: BMW.

BMW iX -mallissa käytetään viimeisimpiä sähköistämisen innovaatioita, automatisoitua ajamista sekä yhteysteknologiaa ihmisten tuomiseksi entistä voimakkaammin kaiken keskipisteeksi.

BMW iX -auton muotoilu ja teknologia muodostavat kokonaisuuden, joka luo perustan uudenlaiselle autoilukokemukselle.

BMW iX-mallin tuotanto käynnistyy Dingolfingin tehtaalla ensi vuoden jälkimmäisellä puoliskolla yhtiön uutena teknologisena lippulaivana.

Kuva: BMW.

Se yhdistää kaikki yhtiön edistysaskeleet strategisilla innovaatioalueilla. Auton aerodynamiikkaa on optimoitu, sen rakennetta on kevennetty, ja siinä on käytetty luonnonmateriaaleja ja kierrätysmateriaaleja kestävän kehityksen huomioimiseksi.

Rungon rakenteissa on käytetty alumiinia ja hiilikuitua, jotta vääntöjäykkyys saatiin äärimmäisen korkeaksi. Näin parannettiin auton ketteryyttä ja matkustajien turvallisuutta sekä samalla minimoitiin auton paino.

Materiaalien sekoittaminen ja käyttö niiden parhaiden ominaisuuksien hyödyntämiseksi on uniikkia segmentissä.

Katso tästä muita BMW-juttuja.

Aerodynamiikan ja materiaalien älykkään käyttämisen ansiosta luontevat ajo-ominaisuudet yhdistyvät autossa ohjauksen nopeaan reagointiin ja hyvään kiihtyvyyteen.

– BMW iX-mallissa on enemmän laskentatehoa datan prosessointiin sekä tehokkaampi anturiteknologia kuin uusimmissa nykyisen mallistomme autoissa. Siinä on 5G-verkkoyhteys ja viidennen sukupolven sähköinen voimalinja. Parannetut automaattisen ajamisen ja pysäköinnin toiminnot ovat tulossa, kertoo BMW:n kehitysjohtaja Frank Weber.

Kuva: BMW.

Laskentatehon noston ansiosta auto kykenee käsittelemään 20 kertaa enemmän dataa kuin aiemmin. Tämä tarkoittaa käytännössä, että auton antureista voidaan käsitellä kaksinkertainen määrä dataa aiempiin malleihin verrattuna.

BMW:n viidennen sukupolven eDrive-teknologiaan kuuluu kaksi sähkömoottoria, auton sähkölaitteisto, latausteknologia ja korkeajänniteakku.

Auton voimalinja on toteutettu ilman harvinaisia raaka-aineita kuten maametalleja. Tuoreimman laskelman mukaan sen teho on yli 370 kW/500 hv. Tämä tarkoittaa, että iX kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa alle viidessä sekunnissa.

Kuva: BMW.

Auton suunnittelun keskeisenä tavoitteena on ollut madaltaa virrankulutusta alle 21 kilowattituntiin sadalla kilometrillä (WLTP). Näin auton toimintamatka olisi 100 kWh:n akulla yli 600 kilometriä (WLTP).

Autossa käytetyllä uudella latausteknologialla autoa voidaan ladata jopa 200 kW:n teholla eli 10 prosentista 80 prosenttiin akkujen kapasiteetista alle 40 minuutissa.

Toimintamatkaa voidaan kasvattaa yli 120 kilometriä vain kymmenen minuutin latauksella. Auton lataaminen tyhjästä täyteen vie 11 tuntia 11 kilowatin Wallbox-laturilla.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here