Uusi Volkswagen Golf R Variant on 235 kW:n (320 hv) tehollaan Volkswagenin suorituskykyisin, tehokkain ja dynaamisin farmarimalli kautta aikain.
Vakiovarusteinen neliveto yhdistettynä R Performance Torque Vectoring -järjestelmään ja 2,0 TSI-bensiinimoottoriin tarjoaa vääntöä maksimissaan 420 Nm.
Voima välitetään R-malleihin mukautetun 7-vaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta. Golf R Variant kiihtyy 0–100 km/h vain 4,9 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu sähköisesti 250 km/h mutta 270 km/h huippunopeus on saatavilla erityisen R Performance -paketin kautta.
Paketti sisältää myös erityiset 19 tuuman Estoril-kevytmetallivanteet ja kaksi uutta ajoprofiilia Special (Nürburgring-moodi) ja Drift. Uusimman sukupolven kuljettajaa avustavat järjestelmät ja infotainment-järjestelmä lisäävät turvallisuutta, mukavuutta ja viihtyisyyttä.

Uusi Volkswagen Golf R Variant on erityisen urheilullinen mutta samalla se on säilyttänyt kaikki farmarimallin tavalliset piirteet: se on monikäyttöinen, tilava ja sopii täydellisesti perheautoksi tilanteeseen kuin tilanteeseen.
Sen monikäyttöisyyttä ei vaaranna edes R-mukautettu urheilullinen alusta (20 mm normaalia matalampi) eikä se, että se on suunniteltu rata-ajo-ominaisuudet mielessä.
Uuden Golf R Variantin sisätilat hyötyvät täysin 66 mm pidemmästä akselivälistä verrattuna normaaliin Golf R -malliin. Erityisesti takana matkustajat hyötyvät runsaammista mittasuhteista: maksimaalinen jalkatila kasvaa 903 mm:stä 941 mm:iin.
Volkswagen Golf R Variantin tavaratila on 611 litraa, joka kasvaa aina 1 642 litraan, kun takaistuimet on taitettu alas. Ensimmäistä kertaa Golf R Variantiin on saatavilla vetokoukku (lisävaruste), joka tarjoaa 1 700 kg vetomassan (jarrullinen).
Urheilullisin Golf Variant kautta aikain
Volkswagen Golf R Variant on varustettu tyypillisillä R-malleille mukautetuilla yksityiskohdilla: R-muotoiltu etupuskuri, ilmaottoaukot ja etusäleikkö ovat tunnusmerkkinä auton etuosassa. Sivuprofiilissa huomio kiinnittyy auton helmalevikkeisiin, jotka on samanväriset auton korin kanssa.
Täysin uutta on R-muotoiltu takapuskuri yhdistettynä mustan sävyiseen diffuusoriin sekä urheilullinen pakoputkisto, joka on samantyyppinen kuin muissakin Volkswagen R -malleissa ja ylpeilee kahdella kromipäällysteisellä kaksois-pakoputkella.

Kuten Volkswagen Golf R myös Golf R Variant on varustettu uudella 4Motion-nelivedolla, johon on yhdistetty R Performance Torque Vectoring -järjestelmä.
Tässä uudelleen kehitetyssä nelivetojärjestelmässä on selektiivinen väännönohjaus taka-akselilla. Voimaa jaetaan nyt sekä etu- ja taka-akseleiden lisäksi myös molempien takarenkaiden välillä.
Järjestelmä auttaa uutta Golf R Variantia kääntymään kaarteeseen entistä dynaamisemmin ilman aliohjaus-ilmiötä.
Ensimmäistä kertaa Golf R Variantin nelivetojärjestelmä on yhdistetty myös Vehicle Dynamics Manager (VDM) -järjestelmään sekä mukautuvaan alustansäätöön (DCC) ja elektroniseen tasauspyörästön lukkoon XDS).
Progressiivinen ohjaus on myös vakiovaruste.
Kaksi uutta ajoprofiilia
Mikäli autossa on lisävarusteinen R Performance -paketti, Golf R Variant saa kaksi uutta ajoprofiilia. Special-ajoprofiilissa kaikki auton pääjärjestelmien parametrit on konfiguroitu Nordschleife-radalle sopiviksi. R Performance -paketin toinen uusi ajoprofiili Drift, on suunniteltu nimenomaan suljetuille teille tehden ajamisesta entistä hauskempaa.
Neljä muuta ajoprofiilia Comfort, Sport, Race ja Individual ovat vakiovarusteita. Kuljettaja voi vaihtaa ESC-asetuksia nappia painamalla. ESC voidaan myös kytkeä kokonaan pois päältä mutta automaattinen hätäjarrutus ja väistötoiminto aktivoivat ESC:n uudelleen päälle hätätilanteessa.

Volkswagenin 1,984 kuutiosenttimetrinen nelisylinterinen turboahdettu EA888-moottori tuottaa tehoa 235 kW (320 hv). Se on 14 kW (20 hv) enemmän kuin edeltäjämallissa.
Maksimivääntö on lisääntynyt 400 Nm:stä 420 Nm:iin. Maksimivääntö on käytettävissä myös alhaisilla ajonopeuksilla ja pysyy tasaisena aina suurempiin nopeuksiin – kierrosvälillä 2 100–5 350 1/min.
Volkswagenin 2,0 TSI -bensiinimoottori täyttää EU6 AP –päästöstandardit. Uutta on myös etuakselin 18 tuuman jarrujärjestelmä sinisillä jarrusatuloilla (aikaisemmin 17”).
Uusi Golf R Variant on aito R myös sisäpuolelta
Uudessa Golf R Variantissa on vakiovarusteena lämmitettävä nahkaverhoiltu monitoimiohjauspyörä. R-monitoimiohjauspyörässä on uusi R-painike ja isommat vaihteenvalitsimet.
R-painiketta voimakkaasti painamalla on mahdollista siirtyä suoraan Race-ajomoodiin.
Kiinteällä pääntuella varustetut urheiluistuimet R-logolla ovat myös vakiovaruste. Istuinten keskiosat ovat Sardegna-kangasta ja reunat ArtVelours-microfleeceä. Istuimiin on saatavissa lisävarusteena myös nahkaverhoilu tuuletetuilla etuistuimilla.

Sisäpuolella Volkswagen on digitalisoinut ohjaamon. Vakiovarusteena ovat uusimman sukupolven MIB3-infotainment-järjestelmä ja R-malleja varten mukautettu Discover Cockpit Pro -mittaristo. Uudessa Golf R Variantissa on myös uusi R-näkymä, joka tarjoaa täysin uudenlaisen 3D-ulkoasun. Mittaristosta löytyy myös erityinen kierrosaikanäyttö.
Volkswagen Golf R Variant -maliston lähtöhinta on 57 093 euroa (2,0 TSI 235 kW, 4MOTION, DSG-automaattivaihteisto).
Ensimmäiset uudet Volkswagen Golf R Variantit saapuvat Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille loppuvuodesta 2021.
Uuden Volkswagen Golf R Variantin hinnasto ja lisävarustehinnasto:
https://bit.ly/VolkswagenGolfRVariantHinnastojaLisävarustehinnasto