Hurja juttu: 70 % kaikista EU:n alueen sähköautolatureista on vain kolmessa maassa

Euroopan autovalmistajien yhdistys (ACEA) on julkaissut tiedotteen EU:n sähkökautojen latauspisteiden määristä.

70 prosenttia kaikista EU:n latausasemista on kolmessa maassa. Hollannissa on yli 66 000 asemaa, Ranskassa yli 45 000 ja Saksassa yli 44 000.

Nämä kolme maata edustavat pinta-alaltaan vain 23 prosenttia koko EU:n pinta-alasta.

Suomessa on 1,7 prosenttia kaikista EU:n alueella olevista latausasemista.

Tiedot perustuvat viime vuoden lopun tilanteeseen.

Maat useimmilla latausasemilla, top 5

  1. Hollanti(66 665)
  2. Ranska (45 751)
  3. Saksa (44 538)
  4. Italia (13 073)
  5. Ruotsi (10 370)

Maat joissa vähiten latausasemia, top 5

  1. Kypros (70)
  2. Malta (96)
  3. Liettua (174)
  4. Bulgaria (194)
  5. Kreikka (275)

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

4 KOMMENTIT

  1. Miksi vertailla latauspaikkojen kappalemääriä? Onhan autojakin Saksassa valtavasti enemmän kuin vaikkapa Ruotsissa.
    Kenties vertailu tyyliin latauspaikkoja suhteessa väestömäärä olisi parempi kuvaamaan kunkin maan ponnisteluja autoilun sähköistymisessä. Tai sen sinnalla latauspaikkojen määrä suhteessa maan sähköautokantaan.

  2. Valtio kun laittaa muutaman miljardin niin .. Johtuisikohan tämä kenties siitä että kyseiset valtiot on kustantaneet ”tuilla” ne latausasemat? Kuka maksaa ne ”EU” eli Suomi myös.

    Sama myös sähköautojen määrässä.

    https://www.aut.fi/ajankohtaista/uutiset/saksa_kaksinkertaistaa_sahkoautojen_hankintatuen_vauhdittaakseen_uusien_autojen_kysyntaa.2740.news

    Saksassa sähköauton hankintatuki maksimi 9 000€ ja Ranskassa 7 000€ jne.

    Miksi näin? Saksa ja Ranska yrittää pelastaa uppoavaa autoteollisuuttaan ja maksumiehiksi halutaan kaikki kynnelle kykenevät Suomikin.

    Suomi ei kyllä tästä maksumiesroolista mitään hyödy mutta kyllähän sitä nyt ilolla maksellaan ..

    Suomessa myös poliittisella päätöksellä luovuttiin VW:n Diesel päästöhuijauskorvauksista. Miksi?

  3. Eikös Suomessa kuitenkin ole potentiaalisia latauspisteitä satojatuhansia jos lasketaan mukaan parkkipaikoilla olevat polttomoottoreille tarkoitetut lämmitystolpat ? (Suomessa noita on tarvitaan jotta huonosti tänne soveltuvat polttomoottoriautot saisivat sähköllä esilämmitystä)

    Kirjoitan potentiaalisia: koska ei niitä ole tarkoitettu sellaisenaan sähköautojen lataamiseen.

  4. Suomi on lisäksi Euroopan ainut maa jossa ei ole vielä vetytankkausasemia.
    Vetysähköauto on mainio vaihtoehto akkusähköautolle.
    Vetyauton tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km. Toyota Mirailla on päästy säästeliäästi ajettuna jopa yli 1000 km.
    Vetysähköauton yksi hyvä puoli on myös se ettei sisätilojen lämmitys lyhennä talvella toimintamatkaa.
    Myös siirtyminen polttomoottoriautosta vetysähköautoon voi monelle olla helpompaa.
    Vetytankkausverkostoa pitäisikin pikaisesti alkaa rakentamaan.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!