Suomalaiset yritykset kehittivät yhdessä uudenlaisen älyratin

Kuva: Canatu.

Suomalaisyritysten Canatun, Siili Auton, Rightwaren ja TactoTekin yhteistyönä on synnytetty Origo-niminen älyrattikonsepti.

Uusi Origo älyratti on ensimmäinen MIVI (Multimodal In-Vehicle Interaction and Intelligent Information Presentation) -hankkeeseen osallistuvien yritysten yhdessä synnyttämä konsepti ja tutkimusalusta.

Lokakuussa 2019 lanseeratussa Tampereen yliopiston koordinoimassa kaksivuotisessa hankkeessa tutkitaan tulevaisuuden autojen käytöliittymiä ja tiedon esittämistä eri aistien kautta.

Origo älyratti parantaa tiedotteen mukaan liikenneturvallisuutta minimoimalla ajon aikaisia häiriötekijöitä.

Ohjauspyörään on integroitu Canatun 3D kosketussensoreita, joilla ohjataan käyttöliittymää.

Kosketusohjaus tuo älypuhelimista tutun intuitiivisen käyttäjäkokemuksen autoiluun, kun eri toiminnallisuuksia operoidaan peukaloilla, kädet turvallisesti ratissa ja katse tiessä.

Näin kuljettajan keskittyminen ei pääse herpaantumaan ja onnettomuusriski pienenee. Kosketussensorit korvaavat myös useita mekaanisia nappeja ja kytkimiä parantaen sisätilojen designia.

– On innostavaa nähdä, kun suomalaiset autoalan huippuyritykset kehittävät yhdessä aktiivisesti tulevaisuuden konsepteja. Origo ohjauspyörä havainnollistaa MIVI projektissa syntyviä konkreettisia sovelluksia sekä tukee Tampereen yliopiston kokeellista tutkimusta, kertoo professori ja hankkeen johtaja Roope Raisamo Tampereen yliopistosta.

Canatu integroi älyrattiin 3D kosketussensoreita, jotka perustuvat yrityksen patentoimaan, uudentyyppiseen CNB Carbon NanoBud -hiilinananomateriaaliin. Materiaalin ominaisuuksien ansiosta täysin läpinäkyviä kosketussensoreita voi muovailla kolmiulotteisesti, mikä mahdollistaa äärimmäisen suunnitteluvapauden.

Siili Auto kehittää ja toteuttaa älyratin käyttöliittymän. Käyttöliittymä, älyratin muotoilu ja innovatiivinen kosketusohjaus yhdessä mahdollistavat täysin uniikin käyttäjäkokemuksen.

Rightware tarjoaa markkinoiden johtavia HMI ohjelmistotyökaluja, joihin kuuluu Kanzi UI, Kanzi Connect ja Kanzi Maps. Ohjelmistojen avulla intuitiivisten interaktiomallien suunnittelu, testaus ja kehitys on nopeaa.

TactoTek soveltaa IMSE-teknologiaa ratin älypintojen suunnitteluun ja valmistukseen, joihin kuuluu mikropiiristö, kosketussensorit ja 3D muotoisten ruiskuvalumallien valaistus.

Origo älyratin käyttöliittymän ominaisuuksia ovat media, navigointi, sää, vakionopeudensäädin ja kontaktit. Kaikkia toiminnallisuuksia pystyy helposti ohjaamaan peukaloilla suoraan ratista 3D kosketussensorien avulla.

– Miljardit ihmiset ympäri maailman käyttävät joka päivä älypuhelimiaan peukaloilla. Halusimme tuoda mobiiliteknologiasta tutun intuitiivisen käyttäjäkokemuksen tulevaisuuden autoihin. Canatun läpinäkyvien 3D kosketussensorien avulla kuljettaja voi hallita ajoneuvonsa toimintoja nykyistä luontevammin. Samalla kuljettajan fokus pysyy ajamisessa kun käyttöliittymää ohjataan peukaloilla ratista. Canatun patentoituun hiilinanomateriaaliin perustuvia 3D kosketussensoreita voi muotoilla ja sijoittaa lähes mihin vain. Halusimme soveltaa materiaaliteknologian parissa kertynyttä osaamistamme huomisen älyrattien kehittämiseen ja parantaa turvallisuutta, toiminnallisuutta ja designia, kertoo Juha Kokkonen, CEO, Canatu Oy.

Hanketta rahoittavat Business Finland, Tampereen yliopisto ja osallistuvat yritykset.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here